Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygd pc, henger seg helt umotivert (TROLIG LØST)

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en ny pc nå.

MSI K8N Neo2 Platinum-54G

Twinmos PC3200 1024 mb ram

Sapphire Radeon 9800SE

AMD Athlon 64 3500+

350w strømforskyning

Har installert Windows XP Professional. Ikke koblet, og installert bredbåndet ennå. Har til nå bare installert Photoshop i tillegg.

Maskinen henger seg på de undeligste steder. Når det kun viser skrivebord i Windows. Når den kopierer filer fra harddisk nr. 2. Når jeg jobber med et bilde i Photoshop. Så det virker ikke som om det er pga. stor belastning, da den også stopper opp kun ved skrivebordsvisning.

Temperaturer er ikke unormale. :hmm:

Alt virker som det skal. Ingen feilmeldinger. Men plutselig så bare stopper det opp. Må skru av maskinen for å restarte.

Takker for alle forslag!

Endret av j-i-p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Ultimate Boot Disc (du finner den på Google) og brenn iso-filen du laster ned ut på en CD. (dersom du får gjort det med en maskin som fryser når som helst, eller om du har en annen maskin tilgjengelig.

La maskinen boote fra CDen, og kjøre memtest av en eller annen form, og gjerne også en CPU-test, så finner du ut om det er noe der som stopper deg.

Hva slags strømforsyning har du? Det finnes store variabler i de forskjellige merkene, så 350W kan være så mangt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt Ultimate Boot CD og prøvd ut og testet det meste. Ingen feilmeldinger av noe slag.

Problemet med at maskinen henger seg er der fortsatt (bildet fryser). Det som er så merkelig er at det skjer overalt.

Før påloggingsbildet til windows dukker opp, svart skjerm, så kan den henge seg. Når jeg logger meg på. Eller når jeg ikke rører en tast eller musa kun når skrivebordet ligger oppe. Midt i installering av programmer. Ja uansett hvor. Helt umotivert så bare stopper alt opp. Kun viftene som går. Ingen reaksjon i harddisk eller andre komponenter.

Holder på å klikke her :no:

Lenke til kommentar

Sjekket spenninger i BIOS? Under Hardware Monitor eller noe skal du kunne se spenninger.

Det du bør se etter er vcore, som skal ligge på rundt 1,5v eller 1,4v, avhengig av hvilken 3500+-CPU du har. Videre er det spenningene 3,3v, 5v og 12v. Avlesningene her bør ikke variere med mer enn 10%. In-Win lager i utgangspunktet gode strømforsyninger, men det kan godt være at den skaper ustabilitet, dersom den gir altfor lite eller altfor mye spenning på en av "kursene".

Lenke til kommentar

Skal sjekke strømverdiene i kveld.

Leser en annen ting her:

Windows XP kan ikke installeres på store SATA disker? Stemmer dette?

Kan det være årsak til problemene?

Jeg har en Samsung 200 GB SATA disk. Fikk ingen feilmeldinger under installasjon av WinXP.

Lenke til kommentar

Verdiene på spenningen er nøyaktis som du antyder de bør være. De varierer noe +- men ikke mye.

Når jeg går igjennom enhetsbehandlingen så finner jeg en enhet som heter Annen PCI-broenhet som mangler driver. Jeg finner ingen driver som passer til denne. Kan dette være noe av årsaken? Hvor finner jeg en driver til denne, og hva er det den egentlig gjør?

Lenke til kommentar

Driverne som kommer med cdplata til hovedkortet er som regel gamle, det kan være nyttig å sjekke om det finnes oppdaterte....

Fikk litt Dejavo der ( eller hvordan det nå skrives), har hatt di symptoman der på mine 3 siste nybygg yess yess. Og i alle 3 tilfeller var hovedkort mer eller mindre D.O.A

Lenke til kommentar

Nå ser det ut til at problemet endelig er løst.

Jeg snakket med en mann fra datafirmaet vårt på jobben, og han mistenkte at det kunne være skjermen min som skapte konflikten. Jeg har fortsatt den gamle skjermen fra den forrige PC'en og den skjermen er jo ganske gammel.

Jeg testet ut med en annen skjerm, og voila!!! Alt fungerer prikkfritt.

Jeg brukte PC'en i hele går, den har stått på i natt, og fungerte fortsatt på mårran i dag.

Hadde aldri trodd det var skjermen, men det ser altså ut til at den var årsaken til frysinga.

Takker alle andre som har kommet med hjelp forøvrig.

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...