Grimme Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hva er egentlig forskjellen på syntetisk og mineralbasert motorolje? Jeg tenker ikke sånn rent kjemisk sett, men på egenskapene og hvilken som er best for motoren. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Sånn helt generelt og veldig forenklet kan man si at syntetisk olje er tynnere og holder seg tynn i kaldere temperaturer. Det hevdes at den har bedre renseegenskaper enn mineralolje, men her strides de lærde - avhengig av type motor, antall kjørt km etc. Mineralolje blir gjerne tyktflytende i kalde temperaturer (vinter), og skal etter sigende ha kortere "holdbarhetstid". Så er det mange som sier at motorer som har gått langt på vanlig mineralolje ikke har godt av å gå over til syntetisk. Dette fordi den syntetiske angivelig skal rense bedre, og dermed renser slitne pakninger/ringer på en slik måte at de begynner å lekke. Men dette er som sagt veldig forenklet, det finnes folk der ute som kan ALT om olje, regner med at de melder seg etterhvert. T'Weed Lenke til kommentar
War Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Men dette er som sagt veldig forenklet, det finnes folk der ute som kan ALT om olje, regner med at de melder seg etterhvert. T'Weed Siden du har forklart så bra så slipper vi det. Det dummeste man gjør er å fylle på med syntetisk olje på en gammel bil som før brukte mineralolje pga du leser på pakken at den holder seg bedre og har flere egenskaper. Da vil den sluke olje pga det som skrevet over. Endret 12. august 2005 av War Lenke til kommentar
skinner Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Det dummeste man gjør er å fylle på med syntetisk olje på en gammel bil som før brukte mineralolje pga du leser på pakken at den holder seg bedre og har flere egenskaper. Da vil den sluke olje pga det som skrevet over. YEP! Det bekreftes.... Endret 12. august 2005 av skinner Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Ikke uvanlig at synt-olje "renner rett gjennom" på eldre motorer, nei. Men man kan alltids prøve det, en godt vedlikeholdt motor kan holde godt på syntolje selv om den er "gammel". Fra rundt tidlig 90-tall er det vanligvis brukt bedre pakningsmaterialer i bl.a. simmerringer for å unngå at disse stivner under påvirkning av olje og varme, dermed er ikke oljesvetting så stort problem på "nyere gamle" motorer. Begynner motoren å bruke olje og svette, kan man alltids bytte tilbake til mineralsk, det bruker å ordne seg igjen da. Er selv mest tilhenger av billig mineralsk olje/motorvarmer og bytter 2 ggr. i året, selv om mange bilprodusententer sier at man kan kjøre 30000km på synt-olje. Har sett litt for mange problemer med dette i det siste, se: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=24546&tid=51 http://www.autoweek.com/news.cms?newsId=101970 . http://www.autoweek.com/news.cms?newsId=100717 http://www.justracing.com/bmw/viewtopic.php?t=12 http://www.bimmerfest.com/forums/showthrea...?t=94785&page=1 Det ser ut til at også syntolje "mettes" med en kombinasjon av partikler og kjemiske forbindelser som får den til å bli gele-aktig hvis den kjøres for lenge, og da er h... løs... Mineraloljen må selvsagt holde de specs som motorprodusenten krever, hvis syntolje spesifikt kreves, må man bruke det. (Men pass på kjørelengden..jeg tør aldri kjøre lenger enn 10000km selv på syntolje.) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det dummeste man gjør er å fylle på med syntetisk olje på en gammel bil som før brukte mineralolje pga du leser på pakken at den holder seg bedre og har flere egenskaper. Da vil den sluke olje pga det som skrevet over. Her vil jeg si meg 50% uenig. På gamle motorer som ikke er oppbrukt så er det ingen problem å gå over til helsyntetisk. Grunnen til at en gammel motore begynner å bruke olje med helsyntetisk er at motoren allerede er rom i sylindrene, har slitte tempelringer, slitte simmeringer noe som gjor at den ikke greier å holde på den noe tynnere oljen. Er motoren ikke oppbrukt så er det ingen problem å gå over til helsyntetisk. Selv har jeg kjørt alle bilene mine på helsyntetisk. Den Første bilen var en Mazda 929 1,8 1978 modell. Den kjørte jeg en sesong på delsyntetisk men etter et kambytte så fikk motoren rådebank og bilen ble kasta etter 215 000km i 1996. Faktisk så fikk den rådebank 1 uke etter kammbyte. Etter dette kjøpte jeg en Datsun 200L 1979 modell. Denne kjørte jeg 2 år på helsyntetisk helt til jeg solgte den, og hadde et oljeforbruk på 1 liter pr. 10 000km. Denne bilen hadde rundet 300 000km da jeg solgte den. Nå har jeg en Nissa Laurel 2,4SLX som har gått 298 000km. Jeg har brukt helsyntetisk (5/40) på den i de 7 årene jeg har hatt den. Denne bilen bruker også bare 1 liter olje på 10 000km. De 2 siste årene har jeg faktisk kjørt den på 0/40 olje og har fortsatt ikke fått økt forbruket på den. Selv den beste oljen som fantes på 70-80 tallet er mye dårligere en den simpleste olje man kan kjøpe i dag, og etter min mening er kun det beste godt nok dersom man har tenkt å ha bilen lenge. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Syntetisk olje har høyere viskositetsindeks og vil dermed være ei betre olje under forskjellige driftskondisjoner. Nå tømte eg akkurat på 10-60 racing på min 89 modell, rett og slett for at motoren kommer til å gå en del på høye turtall og blir brukt til banekjøring av og til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Her er noe jeg har hørt: En grunn til at man ikke bør gå fra mineral til syntetisk er at mineralolja vil legge fra seg avleiringer i oljekanaler etc. Den syntetiske oljen vil da rense opp slik at disse avleiringene løsner, og da kan de fyke rundt og tette diverse oljekanaler. Trenger ikke skrive hva tette oljekanaler fører til. På min bil har jeg hørt at på girkassa bør man bruke mineralolje framfor syntetisk, grunnet syncroringene (tror jeg de heter?). Man får jevnere girskifte med en tykk mineralolje enn med en tynn og fin syntetisk olje. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 En grunn til at man ikke bør gå fra mineral til syntetisk er at mineralolja vil legge fra seg avleiringer i oljekanaler etc. Den syntetiske oljen vil da rense opp slik at disse avleiringene løsner, og da kan de fyke rundt og tette diverse oljekanaler. Trenger ikke skrive hva tette oljekanaler fører til Burde jo alikavel ikke være noe problem å gå over til helsyntetisk. Man fyller i et rensemiddel i den eksisterende olja, kjører litt og bytter, da skulle man ha fått med seg den gamle dritten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Burde jo alikavel ikke være noe problem å gå over til helsyntetisk.Man fyller i et rensemiddel i den eksisterende olja, kjører litt og bytter, da skulle man ha fått med seg den gamle dritten. Poenget var at denne dritten kunne løsne fra et sted (hvor det var god plass og "klumpen" var stor) for så å sette seg fast i en liten og trang oljekanal. Skal man da rense så må all dritten bli skikkelig oppløst. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hva er i såtilfelle rett fremgangsmåte og hvilken olje anbefaler du til en gammel bil man har tenkt å bli gravlagt i? Dette er jeg interresert i å vite ettersom jeg kommer til å kjøre alle bilene mine på helsyntetisk. (0/40) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hvis det er en gammel bil man ikke aner hva slags olje har vært brukt i ville jeg bare brukt en god mineralolje. Så lenge man er nøye med oljeskift-intervallene så har det fint lite å si. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det blir uaktuelt. Husker når jeg gikk fra 5/40 (Esso Ultron) til 0/40 (Mobil 1), noe som ga merkbar forskjell i respons på motoren. Virket som den gikk lettere med tynnere olje (forklar det den som vill), noe som gjør at jeg ikke skal over på mineralolje så lenge det fortsatt er vinter halve året. Når har det seg slik at all olje har rensemiddel i mere eller mindre grad som skal løse opp avleiringer slik at de ikke får dannet klumper som setter seg fast. Personlig tror jeg dette med at mye skitt kan tette oljekanalene er mere en myte som hører fortiden til enn en realitet som vil plage de som vill bytte i dag. Dette har jeg ikke tatt fra løse luften men fra FAQ på forumet til www.caprice.se som desverre er under rekonstruksjon så noe direktelink til tråden har jeg ikke. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 En liten kommentar til viskositet: Oljens flyteevne/viskositet oppgis i eks. 10w/40 der det første tallet, her 10w, angir oljens egenskaper i vintertemp. 10w betyr at oljen oppfører seg som en singlegrade SAE10 olje i kulda. Det andre nummeret angir varme-egensaper, dvs. "40" viser at oljen oppfører seg om en straight SAE40 olje driftsvarm. Dette betyr at en 0w/40 og en 10w/40 olje begge er like tjukke når de er varme, men den første er tynnest i kulda. Renseeffekt: Som tidligere skrevet så inneholder alle oljer tilsetninger for å unngå avleiringer, men heller ikke mer. Syntetiske oljer har også gjerne basis-komponenter som gjør at de faktisk kan rense vekk litt avleiringer, men dette er ikke nok til å tette oljekanaler etc. så der er det ingen fare. Men å rense en nedlammet motor vha. hyppige oljeskift med syntolje blir nok en kostbar tålmodighetsprøve Lenke til kommentar
Shell90 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 En liten kommentar til viskositet:Oljens flyteevne/viskositet oppgis i eks. 10w/40 der det første tallet, her 10w, angir oljens egenskaper i vintertemp. 10w betyr at oljen oppfører seg som en singlegrade SAE10 olje i kulda. Det andre nummeret angir varme-egensaper, dvs. "40" viser at oljen oppfører seg om en straight SAE40 olje driftsvarm. Dette betyr at en 0w/40 og en 10w/40 olje begge er like tjukke når de er varme, men den første er tynnest i kulda. 4667236[/snapback] Okei, først, jeg er totalt amatør på dette området men jobber på en shell stasjon og ønsker å lære litt basics på bl a dette området.. vil det du sier si at 0w/40 oljen er bedre en 10w/40 oljen? Dessuten trodde jeg at oljen ble mer tyktflytende jo kaldere det blir og mer tyntflytende jo varmere det blir. Og er det ikke en fordel at olja er tyntflytende? Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg påstår noe annet en du sier alltså Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Er selv mest tilhenger av billig mineralsk olje/motorvarmer og bytter 2 ggr. i året, selv om mange bilprodusententer sier at man kan kjøre 30000km på synt-olje. Har sett litt for mange problemer med dette i det siste, se:http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=24546&tid=51 http://www.autoweek.com/news.cms?newsId=101970 . http://www.autoweek.com/news.cms?newsId=100717 http://www.justracing.com/bmw/viewtopic.php?t=12 http://www.bimmerfest.com/forums/showthrea...?t=94785&page=1 Nå kan man få utrolig dårlig olje i usa, noe den bimmern sikkert er utsatt for. Edit jeg er nesten 100 prosent sikker at dette er et problem vi ikke har så mye av her i Norge/europa pga oljekvaliteten. Og er overhypa. Man ser jo at motorene i usa er helt annderledens bygd en europeiske, med mye mer liter og færre hester. Endret 2. juli 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 En liten kommentar til viskositet:Oljens flyteevne/viskositet oppgis i eks. 10w/40 der det første tallet, her 10w, angir oljens egenskaper i vintertemp. 10w betyr at oljen oppfører seg som en singlegrade SAE10 olje i kulda. Det andre nummeret angir varme-egensaper, dvs. "40" viser at oljen oppfører seg om en straight SAE40 olje driftsvarm. Dette betyr at en 0w/40 og en 10w/40 olje begge er like tjukke når de er varme, men den første er tynnest i kulda. 4667236[/snapback] Okei, først, jeg er totalt amatør på dette området men jobber på en shell stasjon og ønsker å lære litt basics på bl a dette området.. vil det du sier si at 0w/40 oljen er bedre en 10w/40 oljen? Dessuten trodde jeg at oljen ble mer tyktflytende jo kaldere det blir og mer tyntflytende jo varmere det blir. Og er det ikke en fordel at olja er tyntflytende? Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg påstår noe annet en du sier alltså 8987008[/snapback] Han mener ikke at 0w/40-olja er tynnere i kald enn varm tilstand, men at den er tynnere enn 10w/40-olja i kald tilstand. Og det er en fordel at olja er tyntflytende ved lave temperaturer, spesielt i strøk hvor temperaturen kan ligge på -30 om vinteren. Den dagen jeg kjøper en ny bil eller en som bare har gått på helsyntetisk, kommer jeg aldri til å bruke mineral. Jeg leste om en kar i USA med en Saab 900 som hadde gått 1,6 millioner km. Han hadde kun fylt Mobil 1 helsyntetisk olje på motoren helt fra starten av. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det dummeste man gjør er å fylle på med syntetisk olje på en gammel bil som før brukte mineralolje pga du leser på pakken at den holder seg bedre og har flere egenskaper. Da vil den sluke olje pga det som skrevet over. 4654024[/snapback] Da jeg kjøpte min Honda Accord 1986 mod gikk jeg over til helsyntetisk. De første milene etter oljeskift svettet den litt olje rundt toppdekselpakningen. Etter det var den potte tett og brukte ca 3 desiliter på 15000 km. Kjørte riktig nok ikke mer enn 80000 de årene jeg hadde den, men motoren gikk som ei klokke. Hadde det ikke vært for smittsom rust så hadde den frest rundt den dag i dag. Men men, er motoren utslitt så er den utslitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå