Playmofetish Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) På Boxed-kjølerne til Socket 478, 775, 939, og 754 er det påført en liten thermal pad under selve kjøleblokken, som holder fint for alle som ikke bryr seg om temperaturer og klokking så lenge alt er stabilt. Jeg setter fem blanke kroner på at trådstarter har oversett denne thermal paden, og kjører nå med standard kjølepasta, derav de gode temperaturene. Det helt optimale ville vært en HELT jevn overflate på både CPU og kjøler slik at alle metallmolekyler har perfekt kontakt med hverandre. Hvis dette hadde vært mulig, hadde ikke kjølepasta vært nødvendig i det hele tatt. Men det er utallige mikroskopiske rifter og hull i overflaten på så og si alle kjølere, så kjølepasta trengs. Edit: Bildet under viser en Socket 775 Boxed-kjøler som er påført en thermal pad (grå firkant). Denne tykke kjølepastaen blir påført hos AMD/Intel og det skal SVÆRT mye til før de glemmer å sette på denne. Denne firkanten finner du på alle Boxed-kjølere, ihvertfall til de overnevnte soklene. Endret 13. august 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) 3200+ = 53W 0.4 CW * 53W = 21,2 dT 32 C - 21,2 C = 10,8 C Så med mindre det er ti grader ambient temp i rommet tviler jeg på at du har 32 C load temp. Min lille AS5 tube har blitt brukt til minst: 16 x CPU med heatspreader 15 x CPU uten heatspreader 6 x GPU 2 x NB 1 x MOSFET og enda er det ca 10-20 % igjen i tuben. En stor fordel AS har over bla Intel sine TIMs er at AS ikke limer CPU fast til kjøler over tid. Jeg byttet for et par dager siden kjøler på min fars Celeron D, og når jeg tok av HS dro jeg CPU rett ut av socketen og måtte brekke den av med en kniv. 5C høres ikke mye ut, men det er jo ofte 15-20 % lavere temp. Endret 13. august 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Blir litt vanskelig det da. Biosen også sier rundt 34C! Hvet ikke hva det er med load da, men... Ps. fikk den thermalpaden fra Mpx etter sendt i dag i en annen pakke jeg hadde bestilt! Tror jeg da, er den svart i plast etui?? Endret 13. august 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Dersom det er idle kan temperaturen godt stemme, men er også helt uinteressant. 10 minutter superPi gir deg vel load dersom du vil vite den. Thermal pad er oftest allerede festet til HSF. Et øyeblikk så skal jeg se om jeg kan ta et par bilder fra "reservehaugen". Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Takk! Da skal jeg laste ned super pi! 38C etter 2 min Etter 6 min fikk jeg ERROR, og den stoppet. Men fortsatt 38C Den padden jeg trodde jeg fikk, må ha vert noe annet! Det er jo en svart tøy bit jo. Det står AMD på den???? Endret 13. august 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 At du fikk en error kan bety at prosessoren ikke er helt stabil på den frekvensen/spenningen. Boxed AMD 3000+ Venice til venstre, Intel Prescott 2.8 GHz til høyre og ASUS nForce4 Ultra NB nede. AMD thermalpad Intel TIM (se hvor ufattelig dårlig den er! den har vært montert på siden påskeferien) Tykk og god Ikke bry dere om skrapene, det nærmeste denne noen gang kommer en CPU er som HDD kjøler. ASUS/nVidia mener tydeligvis hubba bubba er bra på CPU Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Ahah, hvis den satt på boxed vifta fra før så har jeg nokk det ja. Bør jeg i tilleg bruke den kjølepasta'en jeg motar? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 På alle boxed kjølere jeg har vært borti er TIM/thermalpad allerede montert på kjøler ja. Når/om du kjøper AS5/ShinEtzu bør du ta bort alt av det som følgte med boxed kjøler og helst vaske med rensesprit. ok.no har en guide her som kan hjelpe deg på veien: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12603 Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Gjør ikke dette for 5% bedre kjøing tror jeg. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Siden du nå vet at du har thermalpad som følgte med boxed kjøler og har bra temperatur så er det egentlig ikke vits å bytte nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå