Heineoen Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hei! Hvor viktig er det egentlig med kjøle pasta? Lenke til kommentar
Freddish Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Trakk seg stille tilbake Endret 12. august 2005 av ZullE Lenke til kommentar
Ongabonga Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Man har kjølepasta for å tette igjen de små ujevnhetene mellom blokka og CPU. Det kan fungere uten, men det er ikke opptimalt. Lenke til kommentar
play`ern Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det er en fordel med kjølepasta om du ikke vil ha svidd CPU Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det er veldig viktig med kjølepastaen. De fleste kjølere/CPU'er er ikke engang helt plane, slik at dersom man ikke bruker pasta kan man få tildels store områder som overhodet ikke er i kontakt med kjøleren. Selv der det faktisk er kontakt mellom kjøler CPU er det en fordel med pasta da den fører til en vesentlig bedre kontakt mellom de to. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Ja, det vil vel alltid være mikroskopiske små ujevntheter i partikkel-størrelse, både på cpu og kjøleblokk, og pastaen fyller igjen disse hullene, for bedre kontakt. (ZullE, du har en ALT for lang signatur. 4 linjer er max, ikke 14) Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Kanskje det er derfor jeg ikke for overkloket så mye da? Har en bestilling inne hos www.mpx.no Har de noe kvalitets pasta der? Endret 12. august 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Har en bestilling inne hos Mpx.noHar de noe kvalitets pasta der? Både Arctic Silver & ShinEtsu er det som går for å være det beste innen kjølepasta. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 Ser at den ene er ikke ledene. Er det bra? Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Kanskje det er derfor jeg ikke for overkloket så mye da?Har en bestilling inne hos www.mpx.no Har de noe kvalitets pasta der? Da går du for denne: http://www.mpx.no/aspx... [Arctic Silver 5] Et lite spørsmål forresten.. Bygde du pc'en selv eller kom den ferdig sammensatt? Dersom den kom ferdig sammensatt så er det kjølepasta mellom cpu'en og kjøleblokka. Finnes ingen pc'er som blir solgt uten dette . Dersom du satte den sammen selv, så må du evt. ha fjernet kjølepastaen som medfølger boxed-kjøleren eller brukt en alternativ kjøler. Spørsmålet blir kort og godt: Er du sikker på at du ikke har noen termisk pasta mellom cpu og kjøleblokk fra før? Det kan uansett være en god ide å gå for Arctic Silver 5 da denne har bedre termiske egenskaper enn den kjølepastaen som medfølger boxed kjølere. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Bygde selv alle 3 ja. Det følte ikke med pasta på min 3200+ Venice boxed, som jeg synes var litt rart. Bør min nye pasta være ikke ledene? Passer den AS'en til Athlon Xp og Venice`? Endret 12. august 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det følte ikke med pasta på min 3200+ Venice boxed, som jeg synes var litt rart. Det var jo en smule pussig ja. Bruker vanligvis å følge med en sånn "thermal pad" som man må rive av en tape-bit fra før man monterer blokken på cpu'en. Kan jo være du har fått ett mandags-produkt der det har blitt glemt å påføre, men skulle tro at kvalitetskontrollen hadde fanget opp noe sånt. Da MÅ du nesten kjøpe deg noe kjølepasta, eller så risikerer du å korte ned levetiden på cpu'en betraktelig. Har du temp-måler som viser hvor varm den blir? Bør min nye pasta være ikke ledene?Passer den AS'en til Athlon Xp og Venice`? Ja den passer, og det har ikke så mye å si om den er ledende eller ikke så lenge du ikke søler ned på hovedkortet.. Arctic Silver 5 er såkalt ikke-ledende men man bør likevel være forsiktig med å få den på elektriske komponenter. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Cpu'er blir varme uten kjølepasta. Sjekk bildet. http://venes.org/bilder/nypc/DSCN1824.JPG Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Min blir ikke varm da! Selv om den er litt overklokket til å med. Endret 12. august 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 32 grader på en overklokket cpu uten kjølepasta? enten er det noe feil, eller så har du super-plane overflater på cpu og ribbe (usannsynlig). Sikker på at det ikke var med noe form for termisk pad på boxed kjøleren? Lenke til kommentar
galskab Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det er en fordel med kjølepasta om du ikke vil ha svidd CPU jehei.. det har jeg TO av Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Ja, kun ståloverfalte og boxed kjøler! Endret 12. august 2005 av Heineoen Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Er det stor forskjell på Thermal pad og kjølepasta? Endret 12. august 2005 av DinoSauroMann Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 Lurer jeg oxo på! Og hvor mange pc'er holder en slik tube fra Artic Silver til? Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Lurer jeg oxo på!Og hvor mange pc'er holder en slik tube fra Artic Silver til? Tja, dette vil vel komme an på en god del faktorer, som f.eks. hvor mye varme cpu'en utvikler, hvor plane overflatene på cpu'en og kjøleblokken er, og hvor god kjøleløsningen er. Arctic Silver skriver på sine egne hjemmesider at det kan være snakk om 3-12°C forskjell mellom "thermal pads" og AS5, men i praksis (etter det jeg har erfart selv og sett av anmeldelser) så er det vel typisk snakk om ca. 5°C. En slik tube vil holde til mange PC'er. Vanskelig å si noe eksakt tall, men man skal bare påføre mengde på størrelse med et knappenålshode på en CPU, så vil tro at en tube holder til iallefall 25+ PC'er. Jeg er forøvrig veldig skeptisk til temperaturmålingen på CPU'en din. Det er rett og slett ikke mulig å få så lav temperatur med vanlig boxed kjøling uten noen form termisk pasta/pads. Har du mulighet til å få målt temperaturen med en ekstern sensor på CPU'en hadde sikkert det vært lurt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå