Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle medgi at ramproblemene jeg har hatt(2x1024MB har blitt oppfattet som 1024MB totalt) ikke var hovedkortets feil, men software.

 

Kortet virker fint med Windows Vista, men man må pakke ut 10/100 Lan driveren med et program som TugZIP og instalere det manuelt.

Lenke til kommentar
Jeg har heller ingen cold boot problemer...

5704079[/snapback]

 

Spørs hva man regner med som et kald/varm bug. Jeg for min del klarer fint å kjøre 9.5x310, til og med Prime95 kjører 10 timer uten feil på denne hastigheten, men når jeg skal starte PC på nytt, så vil den ikke boote. Jeg må ta ut og inn strøm ledningen for at PC skal boote. Det hadde sikkert gått bra med RESET knappen, men jeg har ikke gidda å koble den til, så jeg går via strøm kabel.

 

Derimot kjører jeg 10x290 helt fint uten noe som helst problem.

 

staljin :mad:

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Halve MP steg fungere ikke her. Finner 8,5- 9,5 og 10,5 i Systool, men det skjer ingenting når jeg trykker "write".

 

Noen som får det til?

 

Edit: ops, funker visst det (ifølge Everest)

5705487[/snapback]

 

Ja, everest viser riktig hastighet. Har også kjørt SuperPI og fått forsjellige resultater så det tyder på at 9.5 fungerer faktisk. Synd AsRock ikke vil implementere dette i HK bios.

 

staljin

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått AGP-driverne til å funke. Hvis man pakker ut installasjonsfila finner man en readme.txt fil som faktisk var til help. Dessuten måtte jeg, i likhet med LAN-driverene, installere driverene manuelt.

 

1. Avinstaller skjermkortdrivere, typisk Catalyst/Omega for ATI-folk og tilsvarende for nVidia.

2. Finn "System devices" kategorien i "Device Manager". Der bør det stå en av følgende oppføringer: "ALi M1541 PCI to AGP Controller", "ULi PCI to AGP Controller" eller "PCI standard PCI-to-PCI bridge".

(sistnevnte var oppført fire ganger hos meg)

Høyreklikk og avinstaller alle sammen. Restart

3. Installer AGP-driverene, restart

4. Installer skjermkortdriverene (jeg måtte også installere lydkortet på nytt, hade vel noe med at jeg avinstalerte alle PCi-to-PCI Controllerene)

 

For å sjekke om det er i orden så: START -> RUN -> dxdiag

Sjekk på VIDEO-fanen og er "AGP Texture Acceleration" huket av skal driverene fungere.

 

Fant dette ut sent igår kveld så jeg har ikke sjekka om ytelsen ble vesentlig forbedret.

5317684[/snapback]

 

 

Hvis ikke dette hjelper gjør følgende for AGP.

 

Avinstaler skjermkort driver, og AGP driver (dette fungerer ikke da WinXp reinstallerer drivere automatisk igjen ved neste boot).

 

Boot i Safe Mode, og gå til C:\WINDOWS\system32\drivers og slett AGPKX.SYS, bruk Driver Cleaner og rens skjermkortdriver helt.

 

Boot i Win, og instaler AGP driver MANUELT, boot og installer skjermkort driver.

 

Det hjalp meg.

 

Staljin

5331447[/snapback]

 

Nå har jeg fulgt Staljin tips her. Jeg testet et 6800 kort istedet for min 6600GT kort. At den fant driveren selv fungerte ikke. Så jeg avinstallerte driveren og reinstallerte den.

Det hjalp ingen ting.

 

Så gjorde jeg som du beskrev her. Fjerne nvidia graphic driver med Driver Cleaner Pro, og leitet etter AGPKX.sys men den fantes ikke.

Nå fungerer ikke et eneste spill! Bare svart skjerm! Dette problemet har jeg hatt før og ente med at jeg reinstallerte hele pcen.. Og det var MYE jobb!

 

Jeg har tenkt å teste MoZZE sin løsning nå. mauelt kvitte meg med alle PCI to PCI kontrollere. Men hva er Catalyst og Omega?

 

Dette er mine spesifikasjoner om det har noe å si.

 

Asrock 939 DUal.

AMD X2 4400+

2 GB duel DDRRAM CL2

Geforce 6800

BENQ dvd brenner

Sony DVD spiller

540 W strømforsyning

Seagate SATA disk 250GB

Seagate IDE disk 180 GB

Lenke til kommentar

Vent litt, hva er egentlig problemet her? Du vet at du bør nok ha den siste BIOS siden det er vel kjent nå at dette HK har problemer med nVidia sine AGP kort fordi de er ikke "ekte" AGP, men har en PCI-E AGP bro, og det har ASRock prøvd å løse i den siste BIOS, det er en ny opsjon i den. Om det hjelper ikke vet jeg da jeg bukte ATi AGP kort, nå har jeg ATi PCI-E kort.

 

Husk å instalere AGP driver FØR du instalerer skjermkort driver. Kom gjerne med litt mer oppdatert info.

 

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Problemet er at hver gang jeg bytter mellom nvidia skjermkort og må installere drivere på nytt virker det som det alltid blir driver problemer. Og spill og anna fungerer ikke. Men vanlig windows kan kjøre i høy oppløsning og utnytte skjermkortet...

 

Har BIOS versjon 1.30. Så skal prøve å oppdatere den når jeg kommer hjem fra jobb. Så igjen avinstallere og reinstallere AGP driver og skjermkort driver.

 

Noe jeg må passe på før jeg oppdaterer bios? Type husk å slett AGP driver FØR bios oppdatering eller no?

Endret av Mokrish
Lenke til kommentar

Da har jeg oppdatert BIOS til 1.60. Aktivert AGP Deep Fifo eller hva det nå het. avinstallert alt av skjermkort driver og agp driver. Boota i sikkermodus og gjorde som Mozze skrev. Avinstallerte alt, samt fire "PCI standard PCI-to-PCI bridge".

 

Det la seg inn automatisk igjen etter at jeg restartet pcen da..

 

Men så installerte jeg agp driver og skjermkortdriver i sikkermodus..

 

Og hva gir du meg?

 

samme feil. Ingen spill fungerer etter endt loading. Da blir enten skjermen grå (bf2) eller svart (cs:s). Hører at jeg har mulighet for å trykke på knapper i spillet, men jeg ser ikke en dritt.

 

Da er det vel ikke noe annet å gjøre enn å reinstallere pcen.. ATTER en gang. Må ringe Microsoft denne gangen pga at jeg har brukt koden for mange ganger.

 

Litt SMÅ irritert på at et grefikkkort bytte kan messe opp så mye. Men man får vel det man betaler for. Neste hovedkort skal være et stabilt et. Dyrt et :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...