Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan bekrefte/avkrefte om  Zalman CNPS7700-Cu kjøleren får plass på dette hovedkortet, og om det gir nok strøm til den via cpu-cooler utgangen ?

5642701[/snapback]

 

http://media.hardwareanalysis.com/articles/small/11392.jpg bilde med den kjøleren på

asrock

 

hvis du skal kjøpe kjøler til 400 kr kan du evt. vurdere et med heatpipe system, disse rørene har en gass som fungerer på trykk og varme, gir en unik kjøleeffekt.

synes jeg har lest kun halvparten av rørene i 9500 er heatpipe, resten er hule.

 

http://www.xbitlabs.com/images/other/zalman-cnps9500/09.jpg

 

her, 7700bilde vis a vis 9500

uten heatpipe/ med heatpipe

Lenke til kommentar
Har en Zelman CNPS 7700ALCU og den passer. Vet da ikke om jeg vil anbefale den. Synes den bråker litt og kjøler litt lite på lave hastigheter.

Har ingen strøm problemer med den. CU en skal da kjøle litt bedre.

5642957[/snapback]

 

Hm, ble veldig usikker nå. Har bestilt en 7000CU, men vurderer å bytte til 7700 hvis dere mener den fungerer bra. Er bare litt redd for at det store beistet skal knekke kortet eller bli sperret av PSU i min Aopen H600B.

 

Leste om en bruker i tråden som hadde opplevd at bakplaten fikk kontakt med chassiset og laget gnissninger.

5643458[/snapback]

 

gamle kabinett kan være litt vanskelig, nye har ofte 1cm extra høyde fra psu til hovedkort, og litt bredere. det går fint med 1kilo kjøle-element. det viktige er å være varsom med bevegelse av kabinett og ikke minst vibrasjone overtid.

ingen som vill ha HEATPIPE? varmerørsteknologi.

Lenke til kommentar

 

Dette bildet er nå iallefall ikke et 939DUal-SATA2 da dualsata2 kortet har blå PCB.

Det kortet som er avbildet har grønn PCB.

 

En stor fordel med Zalman 7000/7700 kjølere er at de blåser luft ned på strømreguleringskomponentene rundt prosessorsokkelen.

Dette er vel teoretisk bra for komponentenes levetid da disse blir forholdsvis varme.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

dkvam sant, regnet med folk så det, glemte og opplyse, bare finne et bilde som gir

et inntrykk, tviler på jeg finner asrock med dette på.

 

hvor stor forskjell er det på disse zalman viftene.

Thermalright SP-94:

Svært god kjøler

5. sep 2004 – Av: Dag Engen.

Fordeler:

Byttet ut min gamle Zalman CNPS7000ACU mot SP-94. Temp sank med rundt 15 grader ved load. Denne kjøleren kjøler svært godt. Er vel den ultimate luftkjøler.

fra www.hw.no , til deg som skal kjøpe evt.7000cu, så du får et inntrykk. er ikke det samme.

det er en kjøler som er til 478, men er heatpipe.

 

 

dkvam?

kan du fortelle litt om disse ocwb biosene, er de for floppy eller win installasjon?

Og spiller det noen rolle hva bioser en har, der alle gir maks 1.450 volt?

For å si det sånn jeg har bare oppdatert siste offisielle, men lurer på hva jeg kan vinne på ved å gå over til ocwb. Og hva forskjellen er synlig?

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
dkvam sant, regnet med folk så det, glemte og opplyse, bare finne et bilde som gir

et inntrykk, tviler på jeg finner asrock med dette på.

 

hvor stor forskjell er det på disse zalman viftene.

Thermalright SP-94:

Svært god kjøler

5. sep 2004 – Av: Dag Engen.

Fordeler:

Byttet ut min gamle Zalman CNPS7000ACU mot SP-94. Temp sank med rundt 15 grader ved load. Denne kjøleren kjøler svært godt. Er vel den ultimate luftkjøler.

fra www.hw.no , til deg som skal kjøpe evt.7000cu, så du får et inntrykk. er ikke det samme.

det er en kjøler som er til 478, men er heatpipe.

 

 

dkvam?

kan du fortelle litt om disse ocwb biosene, er de for floppy eller win installasjon?

Og spiller det noen rolle hva bioser en har, der alle gir maks 1.450 volt?

For å si det sånn jeg har bare oppdatert siste offisielle, men lurer på hva jeg kan vinne på ved å gå over til ocwb. Og hva forskjellen er synlig?

5643804[/snapback]

 

Zalmann 7700Alcu kjøler en god del dårligere enn 7700Cu versjonen.

Jeg har 7700Cu på et Abit hovedkort og CPU ligger ca 36C på laveste fan setting. (Venice 3000 CPU overklokka til 2400Mhz)

Men den thermalright kjøleren er visstnok :thumbup::thumbup:

 

OCW sine bioser er for floppy installasjon , noe som i de fleste tilfeller er anbefalt uansett.

Ingen av beta biosene gir noe mere Volt enn de original biosene , men for min egen del ( jeg har ikke 939dual-sata2 lengre) så fikk jeg til å overklokke langt mye mere med OCW Beta bios 2 enn med noen av de andre biosene.

OCW beta bios 2 har heller ikke låst HTT på 274Mhz , noe både originale bios og mange beta bios plages med.

 

Med OCW BEta bios 2 klarte jeg ca 2700Mhz i overklokk på mitt 939dual-sata2

Mitt abit kn8-SLI har problemer med å bringe meg over 2500Mhz.

Med DFI Lanparty nf4 Ultra klarte jeg rett over 2900Mhz (Hvorfor i huleste solgte jeg d kortet?? :mad::mad: , klarte 425Mhz HTT med det)

 

En Beta bios kan også være mindre stabil enn en original Bios da dette gjerne blir ofret for å oppnå høyere ytelse.

(Min OCW beta 2 var dønn stabil , men dette varierer sterkt fra kort til kort)

Lenke til kommentar

såpass

dkvam, men med sånn høy HTT over 270, så gjør jeg regning med

at du har vold moddet enten den enkle til 1.55 eller noe annet?

 

jeg får det ikke stabilt med 1.45 på en 3200/2ghz før 2.3ghz, men kjører 3dmark05

med 2.5ghz, mangler bare volten nå.

 

hvordan er det å utføre disse andre alternativene til volt modding, med pen markør,andre ting utenom lodding. regner med jeg kommer til å lodde. men hvis asrock bestemmer seg for en bios volt modd en gang i framtiden? vill denne modden skade da?

 

Jeg har ikke tenkt meg over 250HTT, da trenger jeg vel ikke ocwb?

 

Crucial PC3200 BallistiX DDR 1024MB CL2 Kit w/two matched,2.8V,64Meg x 64,184pin

 

merk 2.8V

hovedkortet gir normalt 2.6V og på HIGH gir den 2.7V, blir ikke dette feil?

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Generelt konker systemet ut ved omtrent 270 HTT med en Opteron 165, så nu ligger jeg og flakser noenlunde stabilt ved 2400 Mhz med den originale kjøleren til 165'n som fulgte med. Har bestilt en Scythe Ninja kjøler og skal sette på en 120mm vifte på den, da vifta som følger med (retail) bråker altfor mye for meg ved tung bruk. Bruker det siste 1.6 bios.

Lenke til kommentar
såpass

dkvam, men med sånn høy HTT over 270, så gjør jeg regning med

at du har vold moddet enten den enkle til 1.55 eller noe annet?

 

Som sagt så trenger du ikke høy Vcore for å kjøre høy HTT , MEN Cpu må jo følge med på notene.

 

Jeg var så heldig at jeg fikk at gullegg av en CPU som kjørte på 2900Mhz på 1.46-1.5V

2700Mhz på 939dual-sata2 fikk jeg til på Stock voltage.

Høy HTT behøver at både CPU og Hovedkort støtter det , og det finnes både mandagsutgaver av cpu og hovedkort som ikke liker høy HTT.

 

Heldigvis så finnes det Søndag midt i andakten CPU'er og hovedkort som eeelsker å overklokkes! :!:

Lenke til kommentar
Generelt konker systemet ut ved omtrent 270 HTT med en Opteron 165, så nu ligger jeg og flakser noenlunde stabilt ved 2400 Mhz med den originale kjøleren til 165'n som fulgte med. Har bestilt en Scythe Ninja kjøler og skal sette på en 120mm vifte på den, da vifta som følger med (retail) bråker altfor mye for meg ved tung bruk. Bruker det siste 1.6 bios.

5644072[/snapback]

 

Prøv OCW BEta 2 , se om du kommer noe lengre da!

Lenke til kommentar

jeg gir opp, nesten, nhe, alldri.

jeg prøvte et par ganger å boote med forskjellige bioser på floppy.

nylig prøvte jeg ocwb 2 men ingenting skjer, og det står på boot i bios, jeg tok en reset på bios, gikk inn i bios aktiverte boot options a; alt det der, så restart,

da var 1stk<--- floppy med "ocwbeta2.rom" 236 kb,

jeg fikk beskjed om å ta ut diskett og press any key for å komme videre.

allikevel etter alle disse gangene så står biosen fortsatt på 1.60

 

har noen teste 1.60 til OC?

og hva var det som gjorde ocwb unik til overklokking, enn kommer høyere med HTT, men alle kommer til 250HTT, men har ocwb2 allikevel noe å si?

Lenke til kommentar
har noen teste 1.60 til OC?

og hva var det som gjorde ocwb unik til overklokking, enn kommer høyere med HTT, men alle kommer til 250HTT, men har ocwb2 allikevel noe å si?

 

det er vel kun at du får til høyere OC som gjør OCW beta biosene unike.

Jeg klarte bare ca270 med Asrock sine bioser , men 350HTT med OCW Beta.

Noen har klart 400HTT med OCW Beta.

 

Som oftest har du ikke bruk for så høy HTT , men spes området 270-300+ er kjekt å ha for mange.

Når jeg overklokka min AMD 3000 Venice på dette hk med original bios kunne jeg kjøre CPU på max 2466Mhz(274HTTxmultiplier 9 =2466) , dvs langt under potensiale , med 300 i HTT kunne jeg derimot kjøre på 2700Mhz , en vesentlig forskjell.

 

Er det noen måte å redusere viftehastigheten på prossesorviften på med dette kortet?

 

Jepp ved å kjøpe en viftekontroller.

Dette hovedkortet har ikke innebygd noen form for vifteregulering.

Lenke til kommentar
jeg gir opp, nesten, nhe, alldri.

jeg prøvte et par ganger å boote med forskjellige bioser på floppy.

nylig prøvte jeg ocwb 2 men ingenting skjer, og det står på boot i bios, jeg tok en reset på bios, gikk inn i bios aktiverte boot options a; alt det der, så restart,

da var 1stk<--- floppy med "ocwbeta2.rom" 236 kb,

jeg fikk beskjed om å ta ut diskett og press any key for å komme videre.

allikevel etter alle disse gangene så står biosen fortsatt på 1.60

 

Ser du den progresjonsmåleren der den går fra 0-100% når den skriver inn den nye biosen , samt 0-100% når den verifiserer den nye biosen??

 

Det er mulig jeg er frekk nå , men det aner meg at du har -kun- kopiert fila ocwbeta2.rom på en diskett , satt på boot til floppy(a) og restarta?

 

Da får du såfall melding om å ta ut disketten og "press any key"

 

Hvis du derimot har formatert en diskett i Windows med alternativet lag MS dos oppstartsdiskett , kopiert ocwbeta2.rom og tilhørende flashprogram over på disketten , satt Boot til floppy A , kommet inn i MS dos mode , skrevet asflash.exe ocwbeta2.rom , trykket ja et par ganger , samt sett en Flash succesful completed beskjed på skjermen , så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke får flasha til OCW Beta2

Lenke til kommentar

en amd prosessor bruker 1.400 dette hovedkortet går til 1.4500 dvs

1.450

1.425

1.400  2 extra volt step for overklokking, det er ingenting, jeg har forstått at kjøper en vanlig asus så får en gå opp til 1.55, kjøper en DFI kan en gå over 2.000 I volt som er for overklokking av prosessor, så er det vel komponenter hva de tåler av bus etc.

men se på dette bildet.

http://www.techpowerup.com/articles/130/im...vcore_after.jpg

hvis du tar den enkle lodden så går kortet til

1.550. ifra vanlig 2 volt step  så får du tilsammen 6 voltstep som jeg annser om helt ok, hvis en bare skal 25% overklokk ikke 40% som andre vistnok prøver på eller 50%.

Jeg skal lodde sånn. regner med en del her inne har gjort det. Etter denne volt modden,  så blir 1.400=1.400 men 1.000 blir 1.500 eller noe sånt av de valgene en har i bios.

jeg klarer fint 500mhz til spill uten denne modden, noen cpuer trekker vistnok mer volt enn andre. men jeg klarer kun 300mhz stabilt med occt. så hvis du skaffer dette kortet og gjør den lille modden med instruksjon her.

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=6245

så kan du iallefall få 500mhz stabilt ville jeg tro. hvis cpuen klarer det og da kan du kjøre ram på 166mhz+25%bus som igjen gir normale verdier på rammen som blir da 207mhz eller ddr415mhz dual rated(effektiv).

cpulink800sblink800,async,250x10,166mhz, high voltage ram. så skal det være i box og være stab i occt. tenker jeg.

skal du kjøpe ram i tilleg kjøp noen som ikke bruker for mye strøm og kansje ikke den høyeste cl, der dette kortet støtter 2.7 maks, kjøpte ram som er 2.8volt

5641650[/snapback]

 

Jeg kan ha 1.750v på mitt ASUS K8N HK jeg :cool:

 

Klarer desverre ikke få høyere enn 400mhz klokk pga sugen ram. Skal se om jeg får byttet til en litt bedre med kompisen min, han får ikke rammen til å funke orntlig med Hket sitt.

 

Høres bra ut det da :hmm:

 

Blir kanskje et sånt til påska :)

Lenke til kommentar

veldig nice dkvam, nå har jeg det hehe.

 

kopiert ocwbeta2.rom og tilhørende flashprogram over på disketten , satt Boot til floppy A , kommet inn i MS dos mode , skrevet asflash.exe ocwbeta2.rom , trykket ja et par ganger , samt sett en Flash succesful completed beskjed på skjermen , så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke får flasha til OCW Beta2-----NB

jeg lasted ner ocwb 2.0 og den har kun rom fila ikke den exe fila? skal det være sånn?

 

du som vill redusere viftehastighet, du kan enten bruke en sånn redusert mellom kable som følger med zalman case fans zm-80 zm92, sånn kan skaffes på andre måter også, da får du nesten halvert hastighet rpm og tilnærmet lydløs. Eller du kan bruke den vifteregulatoren som noen her nevnte. har sett dem koste fra 25kr-45, de fleste nettsider skal ha dem. Men en kan spørre om en sånn bremseledning, vet ikke hva det heter hvor du bestiller vifte.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
jeg laster ned ocwb 2 men får ikke 2 filer kun 1

får rom fil ikke flash.exe.

kan jeg bruke flash.exe fra bios 1/3/4/5

hva gjorde dere uten denne flash exe?

5647731[/snapback]

 

Du kan bruke flash filen fra andre bioser sålenge de følger med en bios til 939dual-sata2. Det gjelder både Beta og originale!

Dvs ikke bruk flash programmet fra et Abit kort for eksempel! :!: :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...