Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir vel en litt fjern sammenligning. Og som sagt så er pcen min allerede veldig stillegående. Jeg trenger ikke en kraftig vifte fordi jeg har en såpass kraftig kjøler(som også kan brukes passiv). Så jeg har ikke noe behov for cool and quiet, men de som bruker stock-kjøler finner funksjonen helt sikkert nyttig.

5590720[/snapback]

Jeg tror vi avslutter diskusjonen der. Vi er sikkert enig i hva som skal til for å få en stille PC, men jeg ville bare påpeke Cool'n'Quiet funksjonen som et viktig skritt i den retning. Personlig mener jeg Cool'n'Quiet funksjonen blir enda nyttigere for de som allerede har investert i en god prosessorkjøler, nettopp fordi en kan kjøre kjøleren passiv over lenger tid. Jeg ser vi er uenig der, men det er vel ikke noe poeng å dra det videre...

Lenke til kommentar
Så lenge AMD ikke har sluppet drivere til MS Vista ennå, så ser det vel mørkt ut.. MS Vista slik det er i dag er kun laget for utviklere og registrerte beta-testere uansett.

5591397[/snapback]

Regnet med at det har seg slik ja. Jeg er stadig innom AMD sidene for å se etter drivere. Jeg har spurt på beta gruppene, og noen påstår at Cool'n'Quiet virker på deres Vista installasjon. Men de har andre hovedkort.

 

Jeg er registrert betatester, men har fått med meg at det er endel som tester Vista uten "lov" også. Derfor spør jeg her hvor jeg finner andre med samme hovedkort :)

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Til Stajin, og muligens andre.

Jeg har audigy gamer, og det funker helt fint. Noe som ikke funker hos meg er det trådløse nettverkskortet.

Problemet tror jeg skyldes en irq konflikt. Dette kan sjekkes med run --> msinfo32 under hardware\conflicts/sharing.

Hvis jeg disabler usb hosten som ligger på samme irq løser problemet seg.

Dette kan muligens være et problem med audigy kortene også. Prøv dette å se om det hjelper (ac97 er selvfølgelig disabled i bios).

 

 

Angående cool and quiet:

-Nyttig funksjon,

jeg bruker det ikke fordi jeg har

- vannkjøling

- Det er en bug med x2 cpuer i windows, som windows ikke har planer om å fikse ofisielt så vidt jeg vet før i servicepack 3! :roll:

- Muligens OC problemer (men dette har jeg ikke testet pga. ovennvente bug)

Lenke til kommentar
Til Stajin, og muligens andre.

Jeg har audigy gamer, og det funker helt fint. Noe som ikke funker hos meg er det trådløse nettverkskortet.

Problemet tror jeg skyldes en irq konflikt. Hvis jeg disabler usb hosten som ligger på samme irq løser problemet seg.

Dette kan muligens være et problem med audigy kortene også. Prøv dette å se om det hjelper (ac97 er selvfølgelig disabled i bios).

 

Hei,

 

Har ikke noe irq konflikt, ikke med Audigy. Hos meg er det Firewire+Usb. Hvilken PCI spor har du kortet i?

 

Staljin

Lenke til kommentar
Til Stajin, og muligens andre.

Jeg har audigy gamer, og det funker helt fint. Noe som ikke funker hos meg er det trådløse nettverkskortet.

Problemet tror jeg skyldes en irq konflikt. Hvis jeg disabler usb hosten som ligger på samme irq løser problemet seg.

Dette kan muligens være et problem med audigy kortene også. Prøv dette å se om det hjelper (ac97 er selvfølgelig disabled i bios).

 

Hei,

 

Har ikke noe irq konflikt, ikke med Audigy. Hos meg er det Firewire+Usb. Hvilken PCI spor har du kortet i?

 

Staljin

5592242[/snapback]

 

Uten å ha åpna kassa, tror jeg det er det øverste pci sporet.

 

 

 

PS: Har du prøvd å disable firewiren eller usb'en eller noe?

 

Forøvrig sitter det trådløse kortet mitt i spor 3.

 

Var det ikke i spor 3 du har din audigy?

Endret av ting1
Lenke til kommentar
Forøvrig sitter det trådløse kortet mitt i spor 3.

 

Var det ikke i spor 3 du har din audigy?

5592340[/snapback]

 

Helt riktig, Kortet sitter i PCi spor 3. Så dette forklarer nok en del. Dette HK er langt i fra den første med slike PCI problemer. Det som er mitt problem er at jeg ikke har noe annet ledi PCi spor siden den CPU kjøleren som sitter på min Radeon 9800PRO stenge de 2 første PCI sporene.

 

Kan ikke su prøve å bytte om kortene (Audigy i PCI spor 3 og WIFI i PCI spor 1 eller 2) og se hva som skjer?

 

Staljin

Lenke til kommentar
Men har Staljin en løsning på mitt problem?

5594258[/snapback]

 

Ikke forløpig, men det jeg har oppdaget at det av og til tar langt tid til å boote. Det kan ta opp ti 1 min før skjermen slåes på. Det du kan først gjøre er å boote gå inn i BIOS og bare lagre BIOS innstillinger noen ganger.

 

Flexibilty skal være slått av, prøve å sette MA timinngs manuelt til 1T eller 2T, ikke auto som er default.

 

Det finnes en PCIE Turbo greie. Prøv å forandre på den og se hva som skjer.

 

Gjør en forandring om gangen.

 

Skjekk også CLEAR CMOS jumper. Min falt av nå nylig, heldigvis hadde jeg en ekstra jumper som jeg satt på plass igjen.

 

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Forøvrig sitter det trådløse kortet mitt i spor 3.

 

Var det ikke i spor 3 du har din audigy?

5592340[/snapback]

 

Helt riktig, Kortet sitter i PCi spor 3. Så dette forklarer nok en del. Dette HK er langt i fra den første med slike PCI problemer. Det som er mitt problem er at jeg ikke har noe annet ledi PCi spor siden den CPU kjøleren som sitter på min Radeon 9800PRO stenge de 2 første PCI sporene.

 

Kan ikke su prøve å bytte om kortene (Audigy i PCI spor 3 og WIFI i PCI spor 1 eller 2) og se hva som skjer?

 

Staljin

5594195[/snapback]

 

Jeg vet ikke om det frister å begynne å skru opp kassa. Kanskje du kan prøve noe først.

 

1. Slik jeg husker i de tidligere postene dine, så var problemet at du ikke fikk instalert drivere eller noe? Kan du forklare problemet litt nøyere.

 

2. Installasjonen av min audigy gamer/player er litt spesiell, det er kanskje din også. ;)

I esken min så fulgte det med 2 cder. Den ene var fin og stod med audigy bla bla bla (typisk cd som var planlagt å følge med produktet). Den andre cden er veldig spartansk og bærer preg av å være inkludert i siste liten. (sannsyligvis så har de oppdaget en feil i siste liten.) Videre står det bruk denne og ikke den andre på den.

 

Hvis du bruker den fine cd'en så tror jeg ikke det funker. Jeg brukte den stygge cden og brukte autopatchinga på creative sine sider etter at de 10 tonnene med creative software var installert (autopatchinga funker litt av og på, uten at jeg vet helt årsaken)

 

3. IRQ konflikten.

Det er først i det siste jeg har skjønt at det er problem med irqene. Det som skjedde hos meg var at pcen låste seg titt og ofte når det var trafikk over Wlan. Det kan nok hende at jeg har hatt lignende problemer med audigy kortet i pci 3, og da har trodd at det var en annen årsak, eller har hatt en periode med lite spilling. Hvis det er en irq konflikt vil det kanskje arte seg på forskjellige måter avhengig av hvilket kort som skaper problemene.

 

4. Min irq konflikt løser seg hvis jeg deaktiverer det som er på irq 22 i tillegg til wlan kortet. Men i og med at det er veldig tilfeldig når noe krasjer er det vanskelig å være 100% sikker. Hos meg er det en av usb kontrollerene som må deaktiveres.

 

Jeg har forøvrig vane for å deaktivere alt jeg ikke bruker av komponenter. Eksempelvis har jeg deaktivert firewire kontrolleren på audigy kortet.

 

Mitt oppsett:

 

PCIX16 : geforce 7800Gt

pciX1 : gigabit nettverkskort

agp : tom

PCI 1: audigy gamer

PCI 2: tom

PCI 3: Dlink g520 wlan

 

Jeg hadde et agp 9800 pro før, så jeg har nok hatt pci 1 tom jeg også

 

Jeg har i biosen deaktivert:

Alt jeg ikke bruker, lan, audio, IR, gameport osv...

Jeg bruker ocw bios. Har glemt hvilken, tipper 3 eller 4.

 

Forøvrig deler min audigy irq 20 med en usb hub eller hva det heter uten problemer.

 

I allefall, spesifiser problemet med audigyen, det kan være så enkelt som at du har brukt feil cd (eller ikke har fått riktig cd i esken). :hmm:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Se på denne bildet under. Jeg har kjøpt Audigy for 2 år siden, har bare den fine CD-en jeg kjøpte fra Creative siden jeg mistet de andre CD-ene jeg fikk med kortet.

Den IRQ konflikt jeg har påvirker ikke min maskin i det hele tatt, sansynligvis fordi jeg bruker ingen av de greiene som er i konflikt.

 

 

 

 

Staljin

Lenke til kommentar
Hei,

 

Se på denne bildet under. Jeg har kjøpt Audigy for 2 år siden, har bare den fine CD-en jeg kjøpte fra Creative siden jeg mistet de andre CD-ene jeg fikk med kortet.

Den IRQ konflikt jeg har påvirker ikke min maskin i det hele tatt, sansynligvis fordi jeg bruker ingen av de greiene som er i konflikt.

 

 

 

 

Staljin

5597700[/snapback]

 

Er det sånn at du ikke får brukt lyden i audigien, eller er det bare firewiren du ikke får brukt?

 

Den fine cd'en funker ikke hos meg så vidt jeg vet, så da tror jeg ikke det er så rart at det er noe som ikke funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...