Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Skal prøve det ja. Sikkert teit spørsmål, men hva vil egentlig 1T og 2T si..? Ser det er mange som prater om det på forumet her, men har ikke lest hva det er for noe...

5582765[/snapback]

 

Se her :)

 

Fant dette:

 

"Alle socket 939-prosessorer støtter DDR400-RAM i dual-channel, "Venice" og "San Diego" har i tillegg uoffisiell støtte for opp til DDR500-RAM i dual-channel. 2 dobbelsidige brikker (512 MB pr. brikke og oppover) går greit, men 3 og 4 brikker fører til at du enten må kjøre DDR333-hastighet, eller kjøre Command Rate på 2T."

 

Kan noen bekrefte dette med 2T og 1T, i såfall løser det problemet mange har.

5171227[/snapback]

 

Med mine 4x512 Geil Pc4000/500Mhz får jeg ikke T1 til å fungere.

T1 fungerer opp til og med 3 brikker.

Har ikke prød DDR333/T1.

Prøvde 2x1024 + 2x512 Twinmos på hk'et. Disse vistes i bios og under boot, men bare 3 i Eversest. Kunne kjøre T1 på dette oppsettet.

Ytelseforskjell mellom T1 og T2 er vel teoretisk bare 5%, i praksis er det delte meninger.

 

Edit:En tråd om dette

 

post-23613-1132318043_thumb.jpg

 

Har kjørt htt250 på dette systemet noe som fungerer intill kjøring av stabelitetstest(occt).

5171792[/snapback]

 

AMD er ikke kompatibel med 1T og 4 brikker i dual channel 400, så dette er ikke asrock sin feil. Dette visste du sikkert allerede, siden du ga linken.

5171965[/snapback]

Endret av Vetlite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdaterte bios og satte den T-greia til 2T. Hadde et lite håp om at det skulle funke, men Windows viser desverre forstatt feil mengde ram. CPU-Z viser at det er 512 MB minne i alle fire slottene, men også det programmet teller opp til 1536 MB.

 

 

Cool'n quite suger hvis du skal klokke, den bare lager trøbbel. Skru den av hvis du skal klokke litt  :thumbup:

5582871[/snapback]

Tja, jeg synes egentlig det er greit at PCen klokker ned når jeg kun surfer på nettet og slikt. Så går det litt mindre strøm og litt mindre støy. Når jeg bruker større programmer så funker den overklokkingen fint (hos meg i alle fall), da klokker den automatisk opp til 2,41 GHz på XP3800+ prosessoren min.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Er det noen som har Audigy Gamer på dette HK? Jeg har et problem med det lydkortet, nemlig jeg får den ikke instalert.

 

Setup sier at den ikke finner noe Creative produkter i systemet mitt. Tar jeg og instalerer kortet manuelt så går det fin. Har også problem med 1394 netverksdriver + at jeg har en enhet (Game Port?) som jeg ikke får instalert uansett.

 

Kortet sitter i PCI spor 3.

 

staljin

Lenke til kommentar
Hm, etter en oppgradering av kjølere og litt sånn her i dag, så startet maskinen uten nekt på første forsøk, jeg slapp å trykke på reset  :w00t:

 

Edit: Tok og slo av maskinen nå i sta og slo den på igjen, men problemet er der fremdeles  :realmad:  :wallbash:

5589643[/snapback]

 

Hvilken bios-versjon har du? Det problemet forsvant visstnok etter v1.1 tror jeg det var.

 

Jeg oppdaterte forresten til v1.6 nå, men jeg merker ingen forskjell annet enn at jeg fant den nye optionen som hadde med agp å gjøre. Men jeg har funnet ut at cool and quiet bare skaper trøbbel, og Vcore vil ikke økes med cool and quiet. :hrm:

Cool and quiet er bare oppskrytt uansett så...

Lenke til kommentar
Cool and quiet er bare oppskrytt uansett så...

5589868[/snapback]

AMDs Cool'n'Quiet er en av de største nyhetene på prosessorsiden på svært svært mange år. I en tid hvor PCene bruker mer og mer strøm er det friskt å se at AMD går nye veier. Dersom du faktisk har bruk for en stille PC og synes funksjonen er "oppskrytt" skyldes det mest sannsynlig at du ikke har prøvd et system med Cool'n'quiet. Dersom du ikke har bruk for en stillegående PC er det bare tåpelig å kalle funksjonen for "oppskrytt", da du jo ikke bruker den (omtrent like tåpelig å kalle netverkskortets WAKE-ON-LAN funksjon oppskrytt, uten å benytte den).

 

ASRock sine hovedkort støtter som kjent ikke Cool'n'Quiet. På ASRock sine hovedkort er det eneste som skjer når prosessoren går i idle at den klokker seg ned, mens i fullverdige Cool'n'Quiet systemer vil prosessoren klokke seg ned, spenningen senkes og prosessorviften skrues helt av. I og med at prosessoren nå trekker rundt 40-50 Watt mindre så vil kabinettet også få mye mindre varm luft å trekke ut og i systemer med full viftestyring senkes følgelig både hastigheten på kabinettviftene og strømforskyningsviftene etterhvert helt automatisk.

Lenke til kommentar
Cool and quiet er bare oppskrytt uansett så...

5589868[/snapback]

AMDs Cool'n'Quiet er en av de største nyhetene på prosessorsiden på svært svært mange år. I en tid hvor PCene bruker mer og mer strøm er det friskt å se at AMD går nye veier. Dersom du faktisk har bruk for en stille PC og synes funksjonen er "oppskrytt" skyldes det mest sannsynlig at du ikke har prøvd et system med Cool'n'quiet. Dersom du ikke har bruk for en stillegående PC er det bare tåpelig å kalle funksjonen for "oppskrytt", da du jo ikke bruker den (omtrent like tåpelig å kalle netverkskortets WAKE-ON-LAN funksjon oppskrytt, uten å benytte den).

 

ASRock sine hovedkort støtter som kjent ikke Cool'n'Quiet. På ASRock sine hovedkort er det eneste som skjer når prosessoren går i idle at den klokker seg ned, mens i fullverdige Cool'n'Quiet systemer vil prosessoren klokke seg ned, spenningen senkes og prosessorviften skrues helt av. I og med at prosessoren nå trekker rundt 40-50 Watt mindre så vil kabinettet også få mye mindre varm luft å trekke ut og i systemer med full viftestyring senkes følgelig både hastigheten på kabinettviftene og strømforskyningsviftene etterhvert helt automatisk.

5590504[/snapback]

 

CPU-vifta mi går på samme hastighet uansett, og den er tilnærmet lik lydløs :tease: . 120mm vifte som er oppgitt til 16.5db hører man ikke mye til. På kjøleren min er vifta plassert slik at varmlufta blåses ut rett bak, og minimalt med varme går ut i kabinettet. Dessuten idler cpuen på ca.28-30c avgengig av romtemperatur, så jeg ser ikke noe behov for at den skal senkes mer. WAKE-ON-LAN har jeg aldri hørt om.

 

EDIT: Men det er sikkert en fordel med stock-kjølere :yes:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Men det er sikkert en fordel med stock-kjølere

5590546[/snapback]

Det er nettopp med slike utsagn det skinner igjennom at du IKKE forstår hva funksjonen Cool'n'Quiet egentlig innebærer. En prosessor har en bestemt mengde varme den til enhver tid må kvitte seg med og alle kjølere i dag, stock kjølere eller ei, fungerer ved at de flytter denne varmen ut til kabinettet. Det blir dermed kabinettets jobb å flytte denne varmen videre ut, og da ved hjelp av støyende kabinettvifter. Ved å senke hele prosessorens varmeproduksjon bidrar en dermed til å senke det totale støynivået på PCen og ikke bare på et bestemt, isolert sted (prosessoren).

 

PS. En stock-kjøler i et Cool'n'Quiet system kan skru prosessorviften sin helt av når en kun benytter tekstbehandling og slikt ved PCen. Den totale støyen fra viften blir da 0 dB. Og du kalte prosessorkjøleren din lydløs?

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
WAKE-ON-LAN har jeg aldri hørt om.

La oss ta en analogi du har hørt om da. Å kalle funksjonen Cool'n'Quiet oppskrytt fordi du ikke har bruk for en stille PC blir som å kalle rattet på en bil oppskrytt fordi du kun kjører på rette veier...

5590679[/snapback]

 

Det blir vel en litt fjern sammenligning. Og som sagt så er pcen min allerede veldig stillegående. Jeg trenger ikke en kraftig vifte fordi jeg har en såpass kraftig kjøler(som også kan brukes passiv). Så jeg har ikke noe behov for cool and quiet, men de som bruker stock-kjøler finner funksjonen helt sikkert nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...