Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Asrock 939DUAL-SATAII tråden

dkvam

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg her , jeg orker ikke leste igjenom de 73 sidene som er lagt ut , jeg har kjøpt dette hovedkortet til høvdingen ,men har møtt på følgende problemer undre installasjon.

når jeg har windows cd èn i og har valgt å boote fra denne kommer jeg ikke lengre en at jeg får valgt start fra CD , og deretter starter kontolerer hardware ,og da har jeg svart skjerm deretter å ingenting skjer.

Jeg har en s-sata disk som har windowsinstallert fra ett annet hovedkort med n-force chipsett ,og pcèn starter fint opp fra denne disken , men har da selvølgelig en haug med drivere som er feile.

Rediger:

Har ordnet dette delvis med å sette inn en gammel ide disk på 8gb

Instalerer nå windows og bruker seinere casper xp og overfører windows på en annen disk på få minutter , et genialt program der partisjonen på den nye disken kan utvides til ønsket størrelse.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kansje jeg gjorde feil der ,mener jeg prøvde begge deler samt den røde sata II kotrolleren.

Merker ihvertfall at det går noe langsomere å installere på maxtor 8.4gb disken , en raptor 74gb :)

Fant nå årsaken til at jeg ikke fikk installert på s-ata disken skyldes at disken var brukt (formatert) , jeg måtte slette partisjonen på disken, for å kunne få innstallert windows på den.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Hei, har kjøpt meg bl.a. dette hovedkortet og satt sammen med div. deler, men pc'n vil ikke starte. Harddisk og vifter starter, men ingenting annet skjer når jeg trykker på On-knappen. Ingen pipelyd fra hovedkortet heller. Skjermen er svart. HDD Led og lys på cd-rom lyser konstant.

Har satt i strømkontakten til skjermkortet (GF 6600GT) + Bruker 20pins kontakt fra PSU (Hiper R580) til hovedkortet. Har en ledig 4-pins kontakt både på PSU og hovedkort, men de passer ikke sammen. De er like i utformingen bortsett fra at "kontaktstikkene" er på en måte speilvendt. Noe galt her eller ?

Har forsøkt å resette BIOS uten hell.

Specs :

CPU : AMD X2 3800+

Hovedkort : AsRock 939Dual Sata2

Ram : Corsair Twinx2048-4000PT

Kabinett : Cooler Master Cavalier 3

PSU : Hiper Type-R 580W

Lenke til kommentar
Ja, regnet med det, men det passer ikke sammen som nevnt :(

Er vel sånn som de begynte med på P4-kortene...

5545236[/snapback]

Det skal være en slik kontakt som kommer rett fra psuen, og ikke den som sitter sammen med resten av atx-kontakten. Jeg har samme psu og hovedkort, og den kontakten passer helt fint :yes: . Så du må bare prøve igjen ;)

Lenke til kommentar
ok, skal sjekke når jeg kommer hjem. Var så mange løse ledninger som fulgte med. Mulig jeg har oversett den :)

5545552[/snapback]

Du finner den sikkert ;) .

Nå får jeg x1800xt 512 om et par timer som skal inn i pcen min. Så får vi håpe alt fungerer fint. Jeg har kun brukt agp-porten så langt...

Lenke til kommentar

Det er noe som skurrer litt ved bruk av dette hovedkortet , man må alså ha en upartisjonert disk for å få lov til å installere Operativsystemet , samt at kloningen av operativsystem disken med bruk av casper xp ,ikke fungerer her , jeg får ikke bootet maskinen på den klonede disken , noe som funger fint på asus a8n32 hovedkortet med n-force chipset.

Borsett fra det er jeg svært fornøyd , AMD3000+ prosessoren kjører stabilt på 2.4ghz 1.325V ,kingston value ramen på 2x 512mb ,går på 217mhz.

Jeg har ikke prøvd hvor langt prosessoren kan klokkes , da det er litt uinterssant , det er ikke min pc ,og fordi jeg har en standar kjøler til en opteron 144 prosessor,temperaturen kommer opp i 48 grader ved prime95.

Redigert Årsaken til at jeg ikke fikk klonet disken , var at ene disken ble igjen kjent som 16 heads og ikke 255 , som var på operativsystem disken , og som det normalt bør være på slike disker

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Du finner den sikkert ;) .

Nå får jeg x1800xt 512 om et par timer som skal inn i pcen min. Så får vi håpe alt fungerer fint. Jeg har kun brukt agp-porten så langt...

5545624[/snapback]

Du hadde helt rett. Fant ledningen :)

Hadde masse trøbbel med å installere WindowsXP på disken (ny). Hadde den først på SataII. Da jeg gikk inn i BIOS første gang så jeg den sto i bunnen av lista. Konfigurerte BIOS og restarta og bootet med WinXP cd'n. Vel, Windows fant ingen disk å installere XP på så jeg brukte 3-4 timer på å finne en floppy-drive som virket :mad: Holdt på å klikke for meg. Fikk ordnet med driver-diskett og F6, men ble ikke noe bedre for det. Det endte med at jeg ga opp SataII og satt den på den vanlige Sata-kontrolleren istedet for. Da virket det heldigvis. :) Er det noe å hente (ytelsesmessig) på å ha den på SataII fremfor vanlig Sata. Kjører ikke RAID.

Har nå lekt meg i BIOS og fått skrudd den opp til 2.4GHz. Temp'n ligger på 41 Idle. Relativt høyt. Har stock-kjøleren foreløpig, men har en Zalmann CU7700 liggende. Etter 6 timer med stresstest (i SysTool) + 2x SuperPi ligger temp'n på 54 grader.

Men hva slags settings skal jeg gå for i BIOS (1.5)

I forhold til denne :

Her er min BIOS forslag:

CPU configuration:

overclock: cpu, pcie async

CPU frequency(HTT): 289

PCIE freq: 100

boot failure: enabled

Spread spectrum: dissabled

cool 'n quiet: DISABLED

multiplier/voltage: manual

processor mult: X9

processor voltage: 1.45

memory clock: 133

flexability: dissabled

Chipset settings:

CPU-NB link: 600 som gir HTT x 3

CPU-NB width: AUTO

NB-SB link: 600 som gir HTT x 3

NB-SB width: AUTO

HTT-PCI: AUTO

Dram voltage: HIGH

Gated Clock: dissabled

PCIE Turbo et eller annet DISSABLED

Staljin

5476602[/snapback]

...så har jeg :

CPU frequency(HTT): 240

processor mult: X10

CPU-NB link: 1000

NB-SB link: 1000

MA-timg : 1

Mulig og optimalisere noe i BIOS eller ? :hmm:

Specs:

CPU : AMD X2 3800+ @ 2.4GHz

Hovedkort : AsRock 939Dual Sata2

Ram : Corsair Twinx2048-4000PT 2GB

PSU : Hiper Type-R 580W

Endret av JarleW
Lenke til kommentar

Hei,

Grunnen til at din CPU ligger så høyt i temp er at du har "FSB" på 1200 ("fsb"er HTT x5 hvis cpu-NB link set til 1000) og jeg skjønner ikke helt at du klarer å kjøre stabilt med en så pass høy "FSB" (default er 1000) Totalts sett så har "FSB" veldig lite å si for ytelse og alt å si for stabilitet. Samme regelen gjelder for NB-SB link.

Derfor anbefaler jeg å bruke CPU-NB link + NB-SB link divider, dvs. hvis du setter de til 800 så blir det "FSB"=HTTx4, er de 600 så er det HTTx3, osv.

Er målet HTT på 300 så bør CPU-NB link: 600 som gir HTT x 3 og NB-SB link: 600 som gir HTT x 3.

Når det gjelder RAm så har du PC4000 som klarer 250MHz, derfor bør du bruke memory clock: 166

Her er et eksamplel av overklokk 2.4GHz med 300MHz HTT og ca. 250MHz på RAM.

CPU configuration:

overclock: cpu, pcie async

CPU frequency(HTT): 300

PCIE freq: 100

boot failure: enabled

Spread spectrum: dissabled

cool 'n quiet: DISABLED

multiplier/voltage: manual

processor mult: X8

processor voltage: 1.45

memory clock: 166

flexability: dissabled

Chipset settings:

CPU-NB link: 600 som gir HTT x 3

CPU-NB width: AUTO

NB-SB link: 600 som gir HTT x 3

NB-SB width: AUTO

HTT-PCI: AUTO

Dram voltage: HIGH

Gated Clock: dissabled

PCIE Turbo et eller annet DISSABLED (hvis AGP GK ellers Normal)

Anbefaler OCW Beta2 eller Beta1 bios.

Staljin

Lenke til kommentar

Ok, takk. Har oppdatert BIOS til OCWBeta2.

Har nå multiplier 9 og FSB 267 = 2.4GHz og HTT= 800

Prøvde 9x278=2.5GHz og det gikk bra det også, men holder meg til 2.4GHz inntil jeg får montert bedre kjøling.

Btw. Når jeg er i BIOS og ved hver oppstart så vises cpu som 1.8GHz, men i Windows så står det riktig :hmm:

Lenke til kommentar

Ved fsb over 250 bør du sette HTT til 600

så dersom du har 267 på fsb ,så bør du sette htt din ned til 600

dette fordi Htt totalt ikke bør overstige 1000

med andre ord

fsb=200 Htt kan da settes til 1000 eller 5x

fsb 250 htt kan da setts til 800 eller 4x

fsb 330 htt kan da settes til 600 eller 3x

Lenke til kommentar
Btw. Når jeg er i BIOS og ved hver oppstart så vises cpu som 1.8GHz, men i Windows så står det riktig  :hmm:

5552317[/snapback]

Dette er helt normalt. Gamle biosene viser kun default CPU hastighet, mens i Windows blir det registrert riktig. Ikke noe å bekymre seg for.

Staljin

5554110[/snapback]

Standard klokk er 2ghz da men... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...