Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden

dkvam

Anbefalte innlegg

Går det ann å øke ramen mer? Jeg har det på auto, men da kjører brikkene på bare 212mhz når jeg har på 255x10. Jeg tror de klarer høyere, fordi hvis jeg klokker høyere så øker frekvensen, men da blir cpuen ustabil. Så går det ann å kun øke ramen, og ikke fsben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan prøve å sette enda mer aggresiv minne divider, så bruker du heller multiplier 9. Se om det går. Du må opp til ca 285mhz for å oppnå 2.55ghz med 9 multiplier. Vil det funke kanskje?

5491543[/snapback]

Det funka nok dårlig gitt :( . På 165x9 gikk det helt greit, men på 275x9 så ville ikke pcen boote og jeg måtte resette cmos... Jeg får nok slå meg til ro med 255x10 :love:

EDIT: Selv om jeg kunne tenkt meg å kjøre minnebrikkene litt raskere, spesiellt med tanke på prisen...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Jeg tror neppe du vil få mer ut av de ocz brikkene som du har kjøpt. Jeg har aldri sett maken til ræva klokkeminne som ocz platinum 2gb kit. Mange jeg kjenner slet akkurat som meg da vi skulle klokke dem. De er bra til stock kjøring, kanskje 210mhz, men å komme over 215mhz er vel gambling. Funka aldri for meg. Hadde du kjøpt pc4000 brikker hadde du slippet divider, hehe.

Lenke til kommentar
Jeg tror neppe du vil få mer ut av de ocz brikkene som du har kjøpt. Jeg har aldri sett maken til ræva klokkeminne som ocz platinum 2gb kit. Mange jeg kjenner slet akkurat som meg da vi skulle klokke dem. De er bra til stock kjøring, kanskje 210mhz, men å komme over 215mhz er vel gambling. Funka aldri for meg. Hadde du kjøpt pc4000 brikker hadde du slippet divider, hehe.

5491851[/snapback]

Men det går i hvert fall høyere enn 212, som de kjører på nå. På 265x9 kjørte de på 217 i hvert fall, og jeg lurer jo litt på hvor høyt de vil gå. Så det er altså ingen annen måte å teste kun ramen høyere, men ikke cpuen? Jeg kan kanskje prøve 8x multiplier?

Lenke til kommentar
Enkelte har fått dem opp til 245mhz da, men det finnes kanskje noen gode brikker der ute. Jeg og kompisen min ble så forbanna av å eie et par slike råttne ram. Kan hende dine når opp til 240 ;)

5491918[/snapback]

Nå senka jeg til 8x275(2.2ghz), og nå kjører de på 220mhz med stock volt. Jeg skal prøve litt høyere nå. Men da er egentlig spørsmålet mitt: Hvordan kan jeg kjøre ramen på samme hastighet når jeg kjører på 10x255? Når jeg har på 10x255 nå så kjører de jo på 212mhz...

Lenke til kommentar
For å si det sånn, hadde mine ocz holdt 220mhz, så hadde jeg ikke solgt dem.

5492000[/snapback]

hehe, det så ikke ut til at de ville høyere enn 220mhz dog. I hvert fall ikke uten å tukle med volten. Men uansett så stiller de seg jo ikke høyere enn 212mhz ved 10x255 :hmm: . Jaja, jeg merker sikkert ikke noe forskjell, men dersom noen vet hvordan jeg kan stille den opp, så rop ut! :p

Lenke til kommentar

Jeg sitter på et slikt kort, men har fått et merkelig problem.

Når pcen skal startes opp, vil ikke windows lastes. Det står en feilmelding på 2 linjer helt øverst på skjermen, som lyder noe sånt som: "Please insert proper boot device" eller noe slikt. Dette oppstå etter at ASRock`et fikk et 7800GT på seg. Men har ikke gidda og brydd meg noe med det enda, siden et trykk på reset knappen fikser biffen. Men det er fortsatt et merkelig problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For å si det sånn, hadde mine ocz holdt 220mhz, så hadde jeg ikke solgt dem.

5492000[/snapback]

hehe, det så ikke ut til at de ville høyere enn 220mhz dog. I hvert fall ikke uten å tukle med volten. Men uansett så stiller de seg jo ikke høyere enn 212mhz ved 10x255 :hmm: . Jaja, jeg merker sikkert ikke noe forskjell, men dersom noen vet hvordan jeg kan stille den opp, så rop ut! :p

5492018[/snapback]

Dersom HK'et/Bios'en til dette Asrock-hk'et har en instilling som gir deg "183"-divider så får du utnyttet RAM'en din bedre..

255HTT skulle da gi DDR456(228), noe RAM'en muligen klarer?

Du må i tilfelle ikke være redd for å øke VDimm.. som etter det jeg husker fra mitt Asrock-kort er så beskrivende oppgit som "norma, high, very high".. elns.. istedetfor 2.5<-->3-3 som i ett mer "normalt" HK/normal Bios.

Jeg husker ikke/vet ikke hva disse OCZ platinum-brikkene benytter (TCCD, BH5/6, ??=) men de fleste RAM-brikker (dog ikke TCCD) yter bedre/best med en VDimm på over 2.8 ihvertfall (default er vel 2.5/2.6).

En annen ting er at samme brikker kan yte helt forskjellig (virke/ikke virke også) i ulike HK.

Har selv opptil flere sett OCZ-chipper (PC3700 o PC4000) som fungerer helt ulikt mht. timings/"FSB"avhengig av hvilket system/hk jeg "putter" det i.

PS.

Dersom CPU klarer en gitt klokk med en gitt divider (f.eks. 166) så er det ikke sikkert systemet kan kjøre stabilt med en "høyere" divider (f.eks. 183). Det blir naturlig nok høyere belastning på minnekontroller/chipset når du øker hastigheten på minne. Dette selv om man "slakker" timings..

(Går med en del timer til slik testing..ja)..

Lenke til kommentar
Dersom HK'et/Bios'en til dette Asrock-hk'et har en instilling som gir deg "183"-divider så får du utnyttet RAM'en din bedre..

255HTT skulle da gi DDR456(228), noe RAM'en muligen klarer?

Du må i tilfelle ikke være redd for å øke VDimm.. som etter det jeg husker fra mitt Asrock-kort er så beskrivende oppgit som "norma, high, very high".. elns.. istedetfor 2.5<-->3-3 som i ett mer "normalt" HK/normal Bios.

Jeg husker ikke/vet ikke hva disse OCZ platinum-brikkene benytter (TCCD, BH5/6, ??=) men de fleste RAM-brikker (dog ikke TCCD) yter bedre/best med en VDimm på over 2.8 ihvertfall (default er vel 2.5/2.6).

En annen ting er at samme brikker kan yte helt forskjellig (virke/ikke virke også) i ulike HK.

Har selv opptil flere sett OCZ-chipper (PC3700 o PC4000) som fungerer helt ulikt mht. timings/"FSB"avhengig av hvilket system/hk jeg "putter" det i.

PS.

Dersom CPU klarer en gitt klokk med en gitt divider (f.eks. 166) så er det ikke sikkert systemet kan kjøre stabilt med en "høyere" divider (f.eks. 183). Det blir naturlig nok høyere belastning på minnekontroller/chipset når du øker hastigheten på minne. Dette selv om man "slakker" timings..

(Går med en del timer til slik testing..ja)..

5492264[/snapback]

Takk for svar. Men hvor endrer jeg til 183-divider? Er det under cpu configuration? Jeg har mulighet til å velge mellom high eller medium på Vdimm. Jeg vil helst prøve å holde meg under 2.9V da, eller er ikke det så farlig med tanke på garantien?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takk for svar. Men hvor endrer jeg til 183-divider? Er det under cpu configuration? Jeg har mulighet til å velge mellom high eller medium på Vdimm. Jeg vil helst prøve å holde meg under 2.9V da, eller er ikke det så farlig med tanke på garantien?

5492333[/snapback]

Det er ikke farlig.. hvordan kan dette forøvrig sjekkes?

Fra spøk til alvor.. inntil 2.9 er ikke spesielt høyt, men pga. ASRock noe "aparte" benevninger på innstillinger i Bios er det ikke lett å vite hva "medium" og "high" betyr... Jeg er ganske sikker på at "high" neppe er mer enn 2.8-2.9.. da det er max. for "tilsvarende" Asus-hk.

Kortet i denne (laaaange) tråden er ikke i utgangspunktet et "klokke-kort", men ett "feature-kort" som selges billig. At kortet er blitt en "slager" blant entusiaster endrer vel ikke på dette (dersom jeg har rett i min uttalelse da).. :)

Jeg husker ikke hvor i BIos du setter "ram-fsb/speed/divider".. Da må jeg boote opp "ASrock-systemet" mitt.. og det har jeg ikke her jeg sitter... og det venter dessuten på en ny CPU (Sempron 3100+).. :)

SJekk i manualen.. OK.. jeg gjorde jobben for deg... (lastet ned fra ASRock's download side).. Det heter "Memory clock".... og 183 er ikke valgbart (kun "de vanlige".. 133,166, 200) med mindre dette er lagt til i en "moddet" BIos..

Dersom du sjekker/leter i sidene foran siste side.. kan det hende at en av "gjengangerne" som virkelig kan dette hk har ett annet (positivt) svar.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg prøvde å sette til 166, men da ble hastigheten akkurat den samme, 212 :hmm: . Men da jeg prøvde 200 ville ikke pcen boote. Jeg økte også vdimm til high...

5492881[/snapback]

Nettopp.. :cool:

Når du har den på "Auto" velger Bios (naturlig nok) 166 (da den ser at du har DDR400-minne og har en HTT på 255..dvs. langt over specs)..

Du må/kan prøve deg frem med litt "slappe" timings.. f.eks. 3-4-4-10 og HTT fra 200 og oppover i 5mhz steg..(Memory settes da til 200).Så finner du ut hvor minnet stopper... (husk å la VDimm stå på "high").

Det kan godt hende at det stopper uansett ved ca. 215-220.

Jeg har ett par Twinmos Winbond BH5 brikker.. Ved 3.3/3.4 VDimm klarer de ca. 247-248 @ 2-2-2-5.. Hjelper ikke å endre timings til 2.5-3-3-8..eller.. 3-4-4-10.. Det stopper *tvert* ved en gitt "FSB".. Samme med ett par Corsair TwinX CMX-3200C2.. men der skjer det ved 228-229 @ 2.5-3-3-7 (specs er 2-3-3-6 @ 200).

Og så har jeg ett par Crusial DDR500.. og som nevnt tidligere noen par OCZ Gold rev.1 og rev3.. De "skalerer" fint med "slappere" timings.. Crusial brikkene helt til DR580 (290) i ett K8N Neo Hk.. @ 3-4-4-10 (OBS! Da med kun en-og-en brikke.. max med to er ca. DDR560 (280)- Vdimm setter jeg da til 2.85-2.90..noe mer enn det "responderer" de lite på..).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe problem å bruke den kjøleren, er jo beregnet på 939-hovedkort. Monterte selv en annen Zalman-kjøler som er så godt som helt identisk på et av disse kortene for en stund siden, no problemo ;)

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...