Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg for min del kommer til å tenke meg om 2 ganger før jeg kjøper et Asrock kort igjen.

 

Jeg har kjøpt endel Hovedkort av forskjellig type fra dem og kommer som oftest fram til at prisen ikke forsvarer manglene / mangelen på support.

Jeg har hatt mange forskjellige små problemer med mitt Dual-SATA2 kort , problemer av typen som tilsier at hovedkortet kanskje ble sendt ut på markedet litt vel raskt.

(IRQ problemer/konflikter og SATA problemer spesielt)

 

Jeg venter derimot på Uli sitt nye chipset. M1697

Epox og Abit (også Asrock) har lansert info om at de vil slippe hovedkort med dette chipsettet.

Jeg personlig kommer mest sannsynlig til å velge Abit da jeg har svært gode erfaringer med deres produkter tidligere.

Det ser også ut som Abit legger inn OK overklokkingsfunksjonalitet i hovedkortet som kalles UL8 PRO

 

Vcore = Max+0.35V

Vdimm= Max 3.2V

 

Også

HD-Audio

4xSATA II

GbE LAN

 

Ventes Q1 2006

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Du har ganske rett der, kan ikke kreve pose og sekk av et hk som koster 600 kr. Får bare bite i det sure eplet og kjøre 2T. Får heller klokke rambrikkene høyere for å ta igjen det lille ytelsestapet.

5270303[/snapback]

 

600 kr?

Jeg kjøpte mitt hos shg.no for 417 kr for en stund tilbake.

5270336[/snapback]

Jeg hadde regnet med frakt + oppkrav :thumbup:

Lenke til kommentar

Tja, siden jeg satte rambrikkene på 2T, har alt fungert glimrende. Med tanke på prisen på hovedkortet synes jeg at det er et utmerket alternativ for den som ikke er interessert i å spytte ut med altfor mye penger. Det skal sies at når ram var innstilt på 1T i biosen var det voldsomt irriterende å stadig oppleve restarter når flash-animasjoner kom på skjermen i Firefox (og IE).

Lenke til kommentar

For dere som er i tvil om kortet er verdt pengene så kan dere vinne det i dagens julekalender på HW.no

 

Mye rare innlegg her om hvorvidt der er mangler eller ei i forhold til langt dyrere kort. Dette kortet er ganske unik med muligheter til AGP/PCIe samt IDE/S-ATAI-II. Til rundt 500,-!! I tillegg yter det ganske så bra i følge resultatene til en rekke innlegg i tråden. Hva mer kan man vente seg?

Kortet er ment som et nisjeprodukt og er etter min mening genialt teknisk sett og nesten latterlig billig. God helg :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er trygt å bruke den BIOS editor jeg posted på side 45. Har nå testet det selv og det er ingen problem i det hele tatt. Alle funksjoner mar redigerer (slår av eller på eller forandrer verdi) blir lasta inn når man velger "Load Optimised Defaults"

 

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Hei,

 

Det er trygt å bruke den BIOS editor jeg posted på side 45. Har nå testet det selv og det er ingen problem i det hele tatt. Alle funksjoner mar redigerer (slår av eller på eller forandrer verdi) blir lasta inn når man velger "Load Optimised Defaults"

 

Det er noe interesangt ved disse ASRock biosene.

 

Ta en titt på dette bildet jeg postet før.

 

Rett under det rodt markerte felttet står det "Hyper Trading Technology" og verdi er 01, nå jeg vet ikke hva 01 skulle bety, men jeg VET at 00 betyr DISABLED.

 

Jeg skal slå det av, flashe og se hva som skjer.

 

 

Hilsen

Staljin

5272078[/snapback]

 

Hmm, rare greier. Når jeg booter, så står det en markør og blinker i 5 sekunder før den går videre og laster windows oppstartsbildet.

Noen som vet hvordan dette fjernes?

 

Jeg booter fra SATA2 kontakten, og har disabla alt annet enn kun boot fra den hden.

Lenke til kommentar

Ok, lurer på om vi har muighet å søke litt på nettet og samle info om BIOS modding. Det går jo kanskje an bare å kombinere forskjellige delene av bios.

 

Fikk et svar fra ASRock support ang. problemer med Audigy , og det var slå av AC97 i bios, og det er det første jeg hadde gjort, men glemt å nevne det for de.

 

 

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg har audigy player, og det funker helt fint. Det som er litt spesielt med det, er det rare driver systemet til creative. Jeg installerer de driverne som kom med kortet, og så oppdaterer jeg på nettet.

 

Jeg har forøvrig gitt opp 1T, men tipper at det funker hvis jeg bare bruker 1 minnebrikke :hmm:

 

Forøvrig så har jeg hatt litt stabilitets problemer, men jeg tror jeg har funnet årsakene:

 

Kræsj fra windows eller lignende:ofte cool and quiet som er feilen, skrudd av i bios, og windows.

(Dette er en windows bug relatert til dualcore)

Masse plagsomme kræsj som over, men oftere: Ikke instalert sata(1) driverne men brukt de fra windows, instalert sata driverne.

(Fort gjort å glemme, når windows ikke klager :innocent: )

Krasj bla bla bla, som over: Minne står på 166 mhz(auto i bios), det liker de tydeligvis ikke, løsning: få minnet til å kjøre 200 mhz.

 

Så til litt overklokking erfaring. Siden jeg er midt i eksamens tiden, og har vært det siden jeg fikk kortet for 2. mnd. siden :cry::mad::mad: .... har jeg ikke vært så veldig systematisk, og jeg har heller ikke testa maks enda.

 

Bios OCW3

Instillinger: Har det ikke i hodet, men jeg gjorde minst mulig endring fra default opsett. Spread spectrum er faktisk enabeled(eller auto, et fett.)

I chipsett features har jeg satt buss breddene til 16 og det derre tallet til 800 for både nb og sb.

 

Ellers så er minnet litt krig, da det skal ha 2.8v for å kjøre spec (250, 3,4,4,6)

 

Etter det jeg har lest (sikkert i denne tråden), er maks minne 2.7, og det er nok litt lite, følgelig kjører jeg med 250,3,4,5,8 (8 tallet er auto i bios).

 

Så da blir det 250x10 =2500

 

Jeg kan nok klokke mer, og på andre måter, men jeg har ikke hatt tid :mad::mad: til å teste mer.

 

For øvrig så ville ikke windows boote med cpuen på 2600 (jeg har kanskje ikke testa det med ocw3 enda).

 

Jeg lurer på om:

Jeg har pcie kort, er det bare å sette alt av agp greier på minumum (disable fastwrites, aperture size osv)?

 

Jeg bruker memtest 86 (i boot menyen, veldig praktisk for å teste minne uten å måtte laste inn windows, automatisk instalert med ubuntu). Videre bruker jeg også systool for å sjekke stabiliteten.

Spørsmålet er om det er noen andre/bedre måter å sjekke stabiliteten på? Definisjonen av bedre blir vel raskere og til dels høyere reliabilitet.

 

Noe jeg også lurer på, er hva som gir best( mest hensiktsmessig) overklokk, men det er en litt annen diskusjon, som jeg må teste litt mer selv før jeg starter en høy skrevet diskusjon ;) .

 

Jeg er kanskje litt for fiksert på at 500 mhz minnet mitt skal kjøre på 500 mhz :blush:

Lenke til kommentar

Agp setting tror jeg ikke du skal bry deg om, for sikkerhets skyld disable fastwrite.

Kjører 250X10=2500Mhz med 4 stk 500Mhz brikker(2,5.2.2.7), går jettebra her.

Cpuen min tåler ikke mer en 255X10.

Bios V.1.2 og V.1.21Beta funker best her, stabil som F...

Som sakt tidligere får jeg ikke til OCW3 V.1.40 V.1.41 og V1.50, biosen fryser ved for høy/nesten for mye klokk.

Disable spreadspectrum og compatible tingen for rammen, det hjelper.

Hypertransporten setter du til auto hvis du kjører opp til HTT250, over dette må du vel ned på 600/400.

OCCT og Prime95 er et gode program for testing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...