Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fasongen er at det blir ikke en reboot, men som sagt bare bilde forsvinner. Har litt problemer med det der 1T og 2T. Er satt på 1T i BIOS, men Sandra viser 2T (CMD2). Bruker OCWB1, skal prøve med OCWB2.

 

Hilsen

Staljin

 

Edit: OCWB2 BIOS gir også T2, selv om det er satt på 1T i BIOS

5240338[/snapback]

 

 

Jeg hadde dette i 3d marks når prosessoren ikke fikk nok spenning.

Har du aktivert Cool and quiet i bios, så slo denne av med engang. Den senker spenningen drastisk, selvom du velger 1.45 V og kjører 100 %

 

Feilen ligger her: For lite spenning til CPU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener AMD64 Tweaker? Nei, det fungerer ikke med 1T, takler ikke den http://www.notteknekker.no/

 

 

Det ser ut som om det er noe problem med RAM divider:

 

10x305 med RAM på 133 gir 205MHz på RAM

9x305  med RAM på 133 gir 196MHz på RAM

 

 

Staljin

5240681[/snapback]

 

 

Eneste løsning er som for meg, vent på ny bios. Alt virker 100 % stabilt hos med på 1T bortsett fra notteknekker sida.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Dette kortet er virkelig rart. Prøvde i går å nå 3GHz med min Opteron 146. Jo da det klarte jeg til slutt. Kjørte OCCT stability test uten problem. Grådig som jeg er så bestemte jeg meg for å prøve 305 på HTT, og det gikk ikke, OK, skrur det ned til 300 så er jeg ferdig for en stund, men jammen nei. Klarte ikke å få maskin stabilt igjen i det hele tatt, ikke på default hastighet engang :hmm: .

 

OK, tenkte jeg, Windows har nå krasja mange ganger, det er sikkert korrupt Windows instalasjon. La inn Windows på nytt, men nei bedre ble det ikke.

 

Eneste jeg ikke har prøvd er "Clear CMOS". Skal gjøre det i dag når jeg kommer tilbake fra jobb.

 

Enda en ting, har problemer med å få instalert mitt Audigy Player lydkort. Kortet blir ikke gjenkjent av driver instalasjon setup!? Den firewire som er på kortet blir automatisk instalert av Windows og identifisert som NEC nettverksadapter med driver problem.

 

 

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Hei,

 

Chipsett HAR passiv kjøling. Tok av den kjøleren og smurte med litt med Zalman kjølepasta på Nordside, Sørside var faktisk godt nok smurt med kjølepasta at jeg bare satt den kjøleren tilbake på plass.

På toppen av det så har jeg en Papst 120 vifte på side som blåser i område mellom CPU, Norside og RAM(dvs litt på alt sammen, men ikke direkte i noe abv det).

 

CPU kommer ikke over 47C ved full load.

 

Staljin

Lenke til kommentar
Hei,

 

Chipsett HAR passiv kjøling. Tok av den kjøleren og smurte med litt med Zalman kjølepasta på Nordside, Sørside var faktisk godt nok smurt med kjølepasta at jeg bare satt den kjøleren tilbake på plass.

På toppen av det så har jeg en Papst 120 vifte på side som blåser i område mellom CPU, Norside og RAM(dvs litt på alt sammen, men ikke direkte i noe abv det).

 

CPU kommer ikke over 47C ved full load.

 

Staljin

5244887[/snapback]

 

Kanskje du skal være fornøyd med 2900 mhz?

Lenke til kommentar
Du mener AMD64 Tweaker? Nei, det fungerer ikke med 1T, takler ikke den http://www.notteknekker.no/

 

 

Det ser ut som om det er noe problem med RAM divider:

 

10x305 med RAM på 133 gir 205MHz på RAM

9x305  med RAM på 133 gir 196MHz på RAM

 

 

Staljin

5240681[/snapback]

 

Som jeg sa i posten over... mer innviklet med AMD64.

 

Her er et eksempel på hvordan man beregner DRAM hastighet (bruk Excel)

 

DRAM Clock = CPU Clock / (ceil(CPU Clock Multiplier/Memory Divider))

 

DRAM Clock 199

 

CPU Clock 2385 HT base x CPU multi

HT base 265

CPU multi 9

Mem. divider 0,75 (150/200)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Joda, jeg er fornøyd med 2900, men problemet er at den nå er ikke stabil på 2000Mhz som er default hastighet, selv etter en fersk winXP instalasjon.

 

Eneste jeg kan tenke meg er at BIOS har blitt korruptert. Skal, som sagt, prøve med CLEAR CMOS.

 

Staljin

 

Edit: Lurer på om hvorfor HK har bare hele mulitiplier (som 5,6,7,8) og ikke støtter de som jeg kaller de for halve multiplyer (som5,5 6.5, 7.5 osv)

Er det HK sin begrensning eller er det CPU?

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Går det greit å bruke pc2700 / pc2100 eller hva det nå var de gamle brikkene mine hadde  :blush::)

5245112[/snapback]

 

Skal gå greit, ja. Du må tukle litt med divider, men det ordner seg kjapt.

 

Staljin

 

Edit: Fant netop en UTROLIG god CPU info program som ser ut til å være MYE bedre enn CPU-Z. Programmet heter Central Brain Identifier og kan lastes ned her.

 

P.S. Er på jobb nå, og har ikke mulighet til å teste den.

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Hei,

 

Fant ut av årsaken til alle de "mystiske" problemene jeg hadde, og det var en av de 2 RAM modulene satt ikke skikkelig ned i den sockel. Dytta den på plass og nå ser alt til å være i orden. Må nok legge inn Windows på nytt, men det gjør ikke noe.

 

Blir vel jubileums instalasjon, nummer 1000.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Har nå fått det nye opsettet med Asrock dual, Opteron 144, og 2 gig minne fra ocz.

Og jeg er MEKTIG imponert. Kjører 2,5 Ghz på CPU, og den oppnår hele 35 grader etter 6 timers Prime95... :thumbup:

 

Men jeg vil videre.. Og da trenger jeg OCWB-BIOS'en for å få HTT over 275.

 

Noen som vet om jeg kan bruke Windows-flashingen til å flashe biosen?? Det finnes jo for original Bios 1.40. Må da gå an å mekke en pakke for OCWB også??

Noen som har tips? Eller vet?

 

Har ikke floppy, og er ikke helt med på "konvensjonell" flashing.. :blush:

 

Hjelp meg litt med dette da gutta!

 

Jim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...