Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var det kjørt igjen :( Maskina har fungert helt utmerket noen uker nå etter en merkelig biosflashrunde men jeg tenkte jeg skulle friske opp maskina litt da det er vindu på kabinettet, og kjøpte meg floppykabel og IDE kabel i matcende farger (jada, jeg er litt fjortis :p). Bytta ut kablene, og satte også inn en dvdbrenner istedenfor dvdleseren jeg hadde fra før. Brukte beskyttelseslenke og var som vanlig forsiktig med allt inni kabinettet. Kobler til stømmen igjen og fyrer opp.... INGENTING SKJER!... nesten da... Vifter o.l. starter opp, men får ikke skjermbilde, ikke POST-beep fra bios...ingenting :( (deppa nå). DVD brenneren oppfører seg rart, virker som om den søker, men det ligger ingen plate i. Kobler fra dvdbrenneren og prøver på nytt. Niks. Har koblet fra allt som kan kobles fra inkl. minnebrikke untatt en. Har resatt CMOS, Har testa dvdbrenner i en annen maskin, og den er OK. Har jeg et "mandagshovedkort" eller er jeg bare generellt uheldig. Dette er en type feil jeg har lite peiling på, jeg får rett å slett ikke starta maskina igjen. Trenger forslag til hvordan jeg skal feilsøke for å komme videre.

 

Hurra for min trofaste ubuntu@cinet hi-700 som får meg på nett uansett :love: (nykjæresten er nemlig litt humørsyk)

:confused:

Lenke til kommentar
Da var det kjørt igjen :( Maskina har fungert helt utmerket noen uker nå etter en merkelig biosflashrunde men jeg tenkte jeg skulle friske opp maskina litt da det er vindu på kabinettet, og kjøpte meg floppykabel og IDE kabel i matcende farger (jada, jeg er litt fjortis :p). Bytta ut kablene, og satte også inn en dvdbrenner istedenfor dvdleseren jeg hadde fra før. Brukte beskyttelseslenke og var som vanlig forsiktig med allt inni kabinettet. Kobler til stømmen igjen og fyrer opp....    INGENTING SKJER!... nesten da... Vifter o.l. starter opp, men får ikke skjermbilde, ikke POST-beep fra bios...ingenting :( (deppa nå). DVD brenneren oppfører seg rart, virker  som om den søker, men det ligger ingen plate i. Kobler fra dvdbrenneren og prøver på nytt. Niks. Har koblet fra allt som  kan kobles fra inkl. minnebrikke untatt en. Har resatt CMOS, Har testa dvdbrenner i en annen maskin, og den er OK. Har jeg et "mandagshovedkort" eller er jeg bare generellt uheldig. Dette er en type feil jeg har lite peiling på, jeg får rett å slett ikke starta maskina igjen. Trenger forslag til hvordan jeg skal feilsøke for å komme videre.

 

Hurra for min trofaste ubuntu@cinet hi-700 som får meg på nett uansett :love: (nykjæresten er nemlig litt humørsyk)

  :confused:

5227752[/snapback]

 

Det der kan være cold boot problemet. Prøv å kun boot med 1 rambrikke.

Jeg anbefaler at du flasher til bios 1.41c, denne retter dette problemet for mange (inkl. meg).

Lenke til kommentar
Det der kan være cold boot problemet. Prøv å kun boot med 1 rambrikke.

Jeg anbefaler at du flasher til bios 1.41c, denne retter dette problemet for mange (inkl. meg).

5227769[/snapback]

Nope... Fjerna alle untatt den minnebrikken nærmest cpu, men vil fortsatt ikke boote hverken fra hdd eller floppy... prøvd med forskjellige minnebikker. Har også prøvd med et gammelt agpkort istdf. 6600GT agp kortet. Ikke så mye som et lite beep, men vifter o.l. starter, det går strøm ut til usb enheter (copperheadmusa lyser opp), men det virker ikke som tastaturet har kontakt ( caps/num lock pleier å blinke til når den booter, men ikke nå lenger). Spørs om dette kortet går i retur, skal ringe levrandøren i morgen.

Flashe bios skulle jeg gjerne gjort, men må greie å få igang drdos for å gjøre det, og så langt kommer ikke jeg.

Trur jeg har prøvd det meste uten å miste besinnelsen fullstendig, men begynner å få lyst til å knuse noe :wallbash:

Lenke til kommentar
Det der kan være cold boot problemet. Prøv å kun boot med 1 rambrikke.

Jeg anbefaler at du flasher til bios 1.41c, denne retter dette problemet for mange (inkl. meg).

5227769[/snapback]

Nope... Fjerna alle untatt den minnebrikken nærmest cpu, men vil fortsatt ikke boote hverken fra hdd eller floppy... prøvd med forskjellige minnebikker. Har også prøvd med et gammelt agpkort istdf. 6600GT agp kortet. Ikke så mye som et lite beep, men vifter o.l. starter, det går strøm ut til usb enheter (copperheadmusa lyser opp), men det virker ikke som tastaturet har kontakt ( caps/num lock pleier å blinke til når den booter, men ikke nå lenger). Spørs om dette kortet går i retur, skal ringe levrandøren i morgen.

Flashe bios skulle jeg gjerne gjort, men må greie å få igang drdos for å gjøre det, og så langt kommer ikke jeg.

Trur jeg har prøvd det meste uten å miste besinnelsen fullstendig, men begynner å få lyst til å knuse noe :wallbash:

5228530[/snapback]

 

 

Siste forsøk:

 

*Ta ut kortet av kassa

*Reset CMOS

*Kjør kort utenfor kassen

med minimalt av komponenter (skjermkort, cpu, 1 rambrikke, ingen HD eller DVD)

*Legg deretter på ett og ett komponent til du finner feilen.

 

Hvis ikke dette hjelper -> RMA

Lenke til kommentar
Er fortsatt på jobb. Kommer hjem 22:30, så får vi se. Kortet driter jeg i det er CPU jeg er bekymret for.

 

Kan det være PSU, kansje? Har en no name 350W PSU som fulgte med kabinett.

 

Hilsen

Staljin

5227802[/snapback]

 

Jeg ville gjort det som jeg anbefaler i posten over. Da finner du også ut om PSUen er god nok.

Lenke til kommentar

Jaja, da var to-tre problemer løst og et nytt stort oppstått :|

 

Etter å ha installert SP2 skulle jeg boote PC'n, men etter XP-logoen kommer det et lite 'klikk' og den booter på nytt. Havner i en endeløs loop. Testet så med strippa pc, kun en HD, samme resultat..

 

De tre tingene jeg hadde problemer med forrige dagen er imidlertid løst:

-RAM skrudde av ¨'flexibility' og den gikk på 400MHz

-Softboot, fjernet en eldste HD'n og så funket alt. Mulig den kjører med nyere BIOS, men den er ikke viktig å ha i oppsettet uansett

- Nettverk, insatallasjonefila legger ikke inn riktige filer. Måtte pakke ut installasjonsfila sjøl og manuelt legge inn XP-driveren. Da kom jeg rett på nett. Synd jeg ikke fant ut av dette på mandag, da hadde jeg sluppet reinstallsjon av XP. (som har gått i dass ;) )

 

Noen som har hatt samme problem med at maskina rebooter og rebooter?

Lenke til kommentar
Jaja, da var to-tre problemer løst og et nytt stort oppstått :|

 

Etter å ha installert SP2 skulle jeg boote PC'n, men etter XP-logoen kommer det et lite 'klikk' og den booter på nytt. Havner i en endeløs loop. Testet så med strippa pc, kun en HD, samme resultat..

 

De tre tingene jeg hadde problemer med forrige dagen er imidlertid løst:

-RAM skrudde av ¨'flexibility' og den gikk på 400MHz

-Softboot, fjernet en eldste HD'n og så funket alt. Mulig den kjører med nyere BIOS, men den er ikke viktig å ha i oppsettet uansett

- Nettverk, insatallasjonefila legger ikke inn riktige filer. Måtte pakke ut installasjonsfila sjøl og manuelt legge inn XP-driveren. Da kom jeg rett på nett. Synd jeg ikke fant ut av dette på mandag, da hadde jeg sluppet reinstallsjon av XP. (som har gått i dass ;) )

 

Noen som har hatt samme problem med at maskina rebooter og rebooter?

5229497[/snapback]

 

 

Husker ikke Hardwaren din, men jeg hadde det samme problemet når jeg koblet en SATA 1 disk på SATA 2 kontakten. Ordnet dette med å bytte koblingene, legge inn nye drivere for SATA 2, og boote.

 

Hva med å integrere SP2 i installasjonen din av Windows XP? bruk Nlite.

Lenke til kommentar
Hva med å integrere SP2 i installasjonen din av Windows XP? bruk Nlite.

5229521[/snapback]

Det kunne selvfølgelig vært en ide, men så lenge problemet er at pc'n ikke starter blir det vanskelig å fikse en nlite iso ;) Får søke audiens hos en kompis med brenner kanskje.

 

Jeg bruker forresten kun IDE/PATA-disker og de funka fint helt til Sp2. Om det var tilfeldig eller ei aner jeg ikke.

 

Link til min HW er ->HER<-

Lenke til kommentar
Hva med å integrere SP2 i installasjonen din av Windows XP? bruk Nlite.

5229521[/snapback]

Det kunne selvfølgelig vært en ide, men så lenge problemet er at pc'n ikke starter blir det vanskelig å fikse en nlite iso ;) Får søke audiens hos en kompis med brenner kanskje.

 

Jeg bruker forresten kun IDE/PATA-disker og de funka fint helt til Sp2. Om det var tilfeldig eller ei aner jeg ikke.

 

Link til min HW er ->HER<-

5229557[/snapback]

 

Hvilken bios er det du prøver å dra igang systemet med? 1.2?

Jeg ville oppdatert til 1.4. før du prøver å installere windows på nytt.

Last det ned til en diskett hos en kamerat. Hvis du ikke har diskett, skal jeg gi deg en link til en boot CD iso.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte BIOS til 1.4 fra Windows med den fila som ligger på ASRock sine egne sider.

 

Har lest meg sår i øya på nlite på morgenkvisten. Får lage en ny image med SP2 hos brodern og teste det ikveld. Men det fordrer selvsagt at rebootinga ikke er HW-basert men en softwarefeil..

 

Jeg har også disablet mer eller mindre alt som jeg ikke har brukt for i BIOS, Sata/lydkort/serieporter/gameport osv. Utover det har jeg ikke endret annet enn RAM hastigheten. Den ble forøvrig satt tilbake til default da jeg prøvde å boote.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Jeg oppdaterte BIOS til 1.4 fra Windows med den fila som ligger på ASRock sine egne sider.

 

Har lest meg sår i øya på nlite på morgenkvisten. Får lage en ny image med SP2 hos brodern og teste det ikveld. Men det fordrer selvsagt at rebootinga ikke er HW-basert men en softwarefeil..

 

Jeg har også disablet mer eller mindre alt som jeg ikke har brukt for i BIOS, Sata/lydkort/serieporter/gameport osv. Utover det har jeg ikke endret annet enn RAM hastigheten. Den ble forøvrig satt tilbake til default da jeg prøvde å boote.

5229778[/snapback]

 

Hadde du windows oppe og gikk før du flashet til 1.4?

Jeg ville nok prøvd å lagt inn windows på nytt. Nlite er veldig enkelt å bruke.

 

Det er tydelig at det lastest ett eller annet som ødelegger i SP2.

Prøv å boot inn i windows i safe mode (F8 under oppstart), og prøv å installer AMD CPU driver og skjermkortdriver i safe mode

Lenke til kommentar
Hadde du windows oppe og gikk før du flashet til 1.4?

Jeg ville nok prøvd å lagt inn windows på nytt. Nlite er veldig enkelt å bruke.

 

Det er tydelig at det lastest ett eller annet som ødelegger i SP2.

Prøv å boot inn i windows i safe mode (F8 under oppstart), og prøv å installer AMD CPU driver og skjermkortdriver i safe mode

5229846[/snapback]

 

Xp Sp1 uten oppdateringer var oppe og gikk med alle drivere installert, skjerm/lyd/nett/usb da jeg oppdaterte Bios. Da jeg reboote fant Xp alle 'enheter' på nytt og installerte fortløpende. Deretter la jeg inn 17 oppdateringer for i det hele tatt få tilgang på SP2. (ikke helt ny Xp som du skjønner)

SP2 gikk smertefritt helt til restart, da startet alle dritten.

 

CPU-driveren har jeg ikke lagt inn i det hele tatt.

Får teste F8 og safemod etterpå. Det ligger an til en lang kveld..

Godt å ha en egen supporttråd her på forumet, ASRock burde fått eget underforum :)

Lenke til kommentar
Hadde du windows oppe og gikk før du flashet til 1.4?

Jeg ville nok prøvd å lagt inn windows på nytt. Nlite er veldig enkelt å bruke.

 

Det er tydelig at det lastest ett eller annet som ødelegger i SP2.

Prøv å boot inn i windows i safe mode (F8 under oppstart), og prøv å installer AMD CPU driver og skjermkortdriver i safe mode

5229846[/snapback]

 

Xp Sp1 uten oppdateringer var oppe og gikk med alle drivere installert, skjerm/lyd/nett/usb da jeg oppdaterte Bios. Da jeg reboote fant Xp alle 'enheter' på nytt og installerte fortløpende. Deretter la jeg inn 17 oppdateringer for i det hele tatt få tilgang på SP2. (ikke helt ny Xp som du skjønner)

SP2 gikk smertefritt helt til restart, da startet alle dritten.

 

CPU-driveren har jeg ikke lagt inn i det hele tatt.

Får teste F8 og safemod etterpå. Det ligger an til en lang kveld..

Godt å ha en egen supporttråd her på forumet, ASRock burde fått eget underforum :)

5229985[/snapback]

 

Jeg tror det ligger noe i drivere. Prøv safemod og installer alle driverne omigjen. Høres kanskje litt dumt ut, men det er bedre å prøve det enn å ikke kunne bruke Windows.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Nå har jeg fått HK oppe og gå. Det var en skrue hvis hode lagde en kortsluttning eller noe sånt, fjernet skruen og nå fungerer HK, men fortsatt ikke helt etter boken. CPU spenning danser mellom 1.40 og 1.45, når jeg flytter på PC (uten å trykke på PÅ knappen) den starter uten å boote (CPU vifte går) og det er det. Skal ta det ut og montere på nytt.

 

I hverfall, jeg kommer opp i 280MHz på default spenning, ligger mellom 37-45C. Holder på å Prime, akkurat nå (mens jeg er på jobb)

HK hadde ingen problemer med identifisere CPU med 1.20 BIOS. Kjører nå OCW1. Prøvde 300MHz, men det gikk ikke helt.

 

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Hei,

 

Nå har jeg fått HK oppe og gå. Det var en skrue hvis hode lagde en kortsluttning eller noe sånt, fjernet skruen og nå fungerer HK, men fortsatt ikke helt etter boken. CPU spenning danser mellom 1.40 og 1.45, HK starter uten å boot (CPU vifte går) og det er det. Skal ta det ut og montere på nytt.

 

I hverfall, jeg kommer opp i 280MHz på default spenning, ligger mellom 37-45C. Holder på å Prime, akkurat nå (mens jeg er på jobb)

HK hadde ingen problemer med identifisere CPU med 1.20 BIOS. Kjører nå OCW1. Prøvde 300MHz, men det gikk ikke helt.

 

 

Hilsen

Staljin

5231344[/snapback]

 

Har du prøvd å sette ned multiplier på cpu? Jeg fikk fint til 8x300 med en 3000+ og OCW1 BIOS. 9x300 gikk ikke så greit. Trur det har noe med RAM å gjøre, mangler litt volt til mine BH5 brikker.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Nei, har ikke prøvd det enda. Tenkte jeg skulle prøve å fyre rett fra boxen og opp i himelen først, så tar jeg det videre etter hvert. Prøvde 320 men da ville ikke PC boote.

 

Det virker som om ekstra spenning har veldig liten eller ingen effekt på OC egenskaper til Opteron 146.

 

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...