Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Nå har jeg lagt inn bestilling på dette HK :w00t: . Skal kjøres sammen med Opteron 146 fra Komplett med den gode steppingen CABYA ......, RAdeon 9800 PRO og 1GB vanlig TwinMOS PC3200. Satser på 2.9GHz :dribble: . Det blir spennende.

 

Det jeg kunne tenke meg er en OC guide, fra A til Å. Kommer selv fra scoket A og det blir en god del nye ting å forholde seg til, og selv om jeg har lest mye i denne tråden (og mange andre) så tror jeg at det blir ikke lett for meg å holde styp på alle låser og divider.

 

Hadde satt STORT PRIS på om noen kunne skrive en OC guide for dette HK.

 

 

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hadde satt STORT PRIS på om noen kunne skrive en OC guide for dette HK.

 

5203675[/snapback]

 

På de noen-og-tredve siden her må det da finnes annet enn løsprat og "chat" om bios-versjoner? (som med fordel kunne vært tatt på PM.. Nok om det..)

Det lille jeg har sett av mitt ASRock K8upgrade-NF3 tyder på en no "sær" bios som krever litt tilvenning mht. klokking.

Jeg vil anbefale å følge forumsidene hos ASRock.. Der er det mange tips..

Synes det dog var greit å klokke mitt ASRock-hk (det er nok samme bios på disse HK).. Mye "Auto", men det meste er nok intuitivt.. vel.... for en som har klokket det meste av HK for både Intel og AMD er det ihvertfall det... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg har en Venice 3000+ E6 som jeg kjører på 250x9 1,4v på dette kortet (bios 1.2) med 2x512mb pc3200 Ballistix ram (250mhz 3-3-3-10). Jeg må kjøre 2T for å få systemet helt stabilt, på 1T krasjer det ved bruk av printer(!) og ved enkelte flash- animasjoner. Dette skjer på standard klokk også (cpu/ram/hk).

Samme cpuen har jeg kjørt 300x9 1,5v stabilt med ram på 270mhz 1T på mitt DFI NF4 Ultra -d, så det er nok hovedkortet som lager problemer her.

At man totalt ødelegger ytelsen ved å kjøre ramen på 2T er nok ikke noe annet enn en myte; man mister nok en god del syntetisk båndbredde (Sandra, Everest), men i faktiske applikasjoner ser man vanligvis en reduksjon i ytelsen på 2-5%, og noen ganger mer (10-15%).

Sammenlign med socket 754: her opererer man med enkeltkanals minne, og båndbredden blir effektivt halvert vs socket 939, likevel blir ytelsen langtfra halvert (husker ikke tall her, kanskje 2-10%?). Integrerte minnekontrollere rocker!

Alt i alt, jeg håper ASRock lager en bios som fikser dette 2T "problemet", hvis det lar seg gjøre med en enkelt bios- oppgradering. En skulle tro det, siden enkelte kjører 1T på 300HTT og mer uten problemer. Jeg er uansett fornøyd med mitt kort, pris, ytelse og funksjonalitet tatt i betraktning. :cool:

5201984[/snapback]

 

Single Channel DDR 400 (på asrock 939dual): 3200 mb/s

Dual channel DDR 400 (-||-) : 5400 mb/s

 

(Twinmos PC3200, 2.5 3 3 8 1T)

Har litt å si.

Lenke til kommentar
Jeg har en Venice 3000+ E6 som jeg kjører på 250x9 1,4v på dette kortet (bios 1.2) med 2x512mb pc3200 Ballistix ram (250mhz 3-3-3-10). Jeg må kjøre 2T for å få systemet helt stabilt, på 1T krasjer det ved bruk av printer(!) og ved enkelte flash- animasjoner. Dette skjer på standard klokk også (cpu/ram/hk).

Samme cpuen har jeg kjørt 300x9 1,5v stabilt med ram på 270mhz 1T på mitt DFI NF4 Ultra -d, så det er nok hovedkortet som lager problemer her.

At man totalt ødelegger ytelsen ved å kjøre ramen på 2T er nok ikke noe annet enn en myte; man mister nok en god del syntetisk båndbredde (Sandra, Everest), men i faktiske applikasjoner ser man vanligvis en reduksjon i ytelsen på 2-5%, og noen ganger mer (10-15%).

Sammenlign med socket 754: her opererer man med enkeltkanals minne, og båndbredden blir effektivt halvert vs socket 939, likevel blir ytelsen langtfra halvert (husker ikke tall her, kanskje 2-10%?). Integrerte minnekontrollere rocker!

Alt i alt, jeg håper ASRock lager en bios som fikser dette 2T "problemet", hvis det lar seg gjøre med en enkelt bios- oppgradering. En skulle tro det, siden enkelte kjører 1T på 300HTT og mer uten problemer. Jeg er uansett fornøyd med mitt kort, pris, ytelse og funksjonalitet tatt i betraktning. :cool:

5201984[/snapback]

 

(Twinmos PC3200, 2.5 3 3 8 1T)

Single Channel DDR 400 (på asrock 939dual): 3000 mb/s

Dual channel DDR 400 (-||-) : 5400 mb/s

 

diff = 44 %

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
Hei,

 

  Hadde satt STORT PRIS på om noen kunne skrive en OC guide for dette HK.

 

 

 

Hilsen

Staljin

5203675[/snapback]

 

 

 

Tror neppe noen lager noen overklokkingsguide til dette kortet. Grunnen er:

 

1 Det tar mye tid

2 Feil forum (gå til overklokking.no)

3 For ekstrem overklokking kreves mod av hovedkortet (lodding)

4 Det finnes allerede mange rundt omkring på nettet (let her www.google.no)

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
Hei,

 

  Hadde satt STORT PRIS på om noen kunne skrive en OC guide for dette HK.

 

 

 

Hilsen

Staljin

5203675[/snapback]

 

 

 

Tror neppe noen lager noen overklokkingsguide til dette kortet. Grunnen er:

 

1 Det tar mye tid

2 Feil forum (gå til overklokking.no)

3 For ekstrem overklokking kreves mod av hovedkortet (lodding)

4 Det finnes allerede mange rundt omkring på nettet (let her www.google.no)

5204414[/snapback]

 

Hei,

 

1. Ja, hvis du skal sitte og gjøre det på en gang. Kan gjøres i flere omganger og da føles det ikke som om det tar so mye tid.

2. Ja, men her er det sikkert flest eiere av dette HK som leser denne tråden (bedre sjanse for å få noen til å skrive den OC guide)

3. Tenkte ikke på det, vet om Vcore og Vdimm mod

4. Har sett på den henvis til i OCworkbench forum, og er ikke imponert.

5. Som sagt, det blir til slutt meg som lager det

6.Kan vi, vær så snill, gi dere med den "quotingen til besvær"

 

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker torklema. Radeon 9800PRO har vel ingeting med klokking av CPU å gjøre, eller? En del har den CABYA... Opteron 146 opp i 2.8GHz på stock volt, så hvorfor skal ikke jeg forvente 2.9GHz?

 

Gjør Vcore mod hvis jeg blir nødt til det.

 

RAM er greit nok, klarer 215MHz på 5-3-3-2.5, det eneste er jo om den klarer den 1T, det gjenstår å bli sett.

 

HK kommer sikkert ikke før over helgen. Bestilte i natt fra Amentino og så i dag at ordre er alerede ferdig behandlet, men tracking nummer er ikke kommet opp enda. Vi for se, hadde vært kjekt om den kom i morgen.

 

Er det noen som vet data for den vifte som sitter på AMD sin kjøler? Bråker den?

 

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...