Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Asrock 939DUAL-SATAII tråden

dkvam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Venice 3000+ E6 som jeg kjører på 250x9 1,4v på dette kortet (bios 1.2) med 2x512mb pc3200 Ballistix ram (250mhz 3-3-3-10). Jeg må kjøre 2T for å få systemet helt stabilt, på 1T krasjer det ved bruk av printer(!) og ved enkelte flash- animasjoner. Dette skjer på standard klokk også (cpu/ram/hk).

Samme cpuen har jeg kjørt 300x9 1,5v stabilt med ram på 270mhz 1T på mitt DFI NF4 Ultra -d, så det er nok hovedkortet som lager problemer her.

At man totalt ødelegger ytelsen ved å kjøre ramen på 2T er nok ikke noe annet enn en myte; man mister nok en god del syntetisk båndbredde (Sandra, Everest), men i faktiske applikasjoner ser man vanligvis en reduksjon i ytelsen på 2-5%, og noen ganger mer (10-15%).

Sammenlign med socket 754: her opererer man med enkeltkanals minne, og båndbredden blir effektivt halvert vs socket 939, likevel blir ytelsen langtfra halvert (husker ikke tall her, kanskje 2-10%?). Integrerte minnekontrollere rocker!

Alt i alt, jeg håper ASRock lager en bios som fikser dette 2T "problemet", hvis det lar seg gjøre med en enkelt bios- oppgradering. En skulle tro det, siden enkelte kjører 1T på 300HTT og mer uten problemer. Jeg er uansett fornøyd med mitt kort, pris, ytelse og funksjonalitet tatt i betraktning. :cool:

Lenke til kommentar

Ja, hvis man ser ytelsen og hva kortet koster, bør dette hk'et få gullmedalje. Det koster litt over 600 kr inkl frakt, og billigere kort må man se lenge etter. Særlig i samme prisklasse. Men jeg er litt skuffa over 1T problemet til asrock. Jeg var egentlig klar over at ytelsestapet ved vanlige oppgaver ikke er stor. Og man bør ikke henge seg for mye på sandra og everest resultater. Får vel holde meg til 2T inntil dette problemet blir fikset. Skal prøve å gi rambrikkene lavere timings, se om de er villig til å kjøre stabilt da.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Hei !

Kjøpte dette kortet mye pga denne tråden og håper det er lett å få hjelp her.

Har ennå ikke forsøkt noe klokking, kanskje siden. Er mest opptatt av et stabilt, godt system.

Venice 3500, stepping E3, Bios 1.4. - Kingston Value Ram 2x512 Dual - NEC3500, NEC3540 - Bootdisk Samsung 80GB Sata2, Seagate 120GB IDE - HIS 9800 Pro -

XP Pro

Da jeg skulle installere 9800Pro måtte jeg gjøre dette i sikkermodus, da skjermen gikk i svart like etter XP oppstartslogo. Etter installasjon av originandrivere fra CDen faller den trådløse "bærbar" Logitech musen ut stadig vekk, mens jeg kan bruke MX-1000 musen på samme senderen. Den bærbare er på annet system den mest stabile. Kjører denne uten problemer på PCen jeg sitter på nå.

Kan det skyldes problemer med Bios 1.4, Hovedkort, 9800Pro ??

Er ikke helt fortrolig med forumet, så lurer også på hvordan jeg legger ut fra feks CPUZ, Everest osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...