Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden


dkvam

Anbefalte innlegg

Hatt tildels store problemer med pcen de siste dagene.

Det begynte på tirsdag, jeg hadde akkurat slått på og åpnet Opera og MSN.

Da jeg skulle åpne et samtalevindu så låste den seg der, og jeg trykket reset.

Når den begynte på nytt igjen da så kom det ett langt pip og 9 korte pip, søkte meg frem til dette på nettet og fant ut at det var noe med skjermkortet.

Begynte med å ta ut bios-batteri for å se hva som skjedde da, og fikk omsider start igjen og inn i bios, men fikk ikke startet noe os.

Nede i høyre hjørne stod det 0078. Noen som vet hva dette betyr?

 

Prøvde flere ganger med å ta ut batteriet men fikk aldri fyrt opp os.

Skrudde av igjen og tok ut skjermkortet og satte inn igjen på samme måte som før, og nå fyrte maskinen med en gang.

 

Men har fortsatt litt problemer.

Når jeg slår på maskinen, kommer det opp melding: "insert proper boot device and push a key" eller noe sånt, men hvis jeg bare restarter med ctrl-alt-del så starter den på vanlig måte.

 

Er også et annet problem jeg sliter litt med, det har seg nemlig sånn at jeg i en periode kjørte dualboot med Vista Beta og Win XP.

Nå har jeg derimot slettet Vista og kjører kun XP, men dualboot-menyen kommer fortsatt opp når jeg starter maskinen.

Hvordan kan jeg få vekk denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er også et annet problem jeg sliter litt med, det har seg nemlig sånn at jeg i en periode kjørte dualboot med Vista Beta og Win XP.

Nå har jeg derimot slettet Vista og kjører kun XP, men dualboot-menyen kommer fortsatt opp når jeg starter maskinen.

Hvordan kan jeg få vekk denne?

8109586[/snapback]

Vi kan jo ta for oss å fixe dette siste problemet. På harddisken XP booter fra ligger en skjult fil som heter boot. Jeg vil tro at vi i de fleste tilfeller snakker om at den ligger på (i rota) C:\ Denne har et innhold som i ditt tilfelle vil se omtrent slik ut

 

<klipp>

;

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.

;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

;

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USEPMTIMER /USEPMTIMER

<klipp slutt>

 

Hos meg er det denne linjen som starter Vista, og som i ditt tilfelle må slettes.

Denne: default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

 

Slett den og XP vil boote direkte. Du må under ingen omstendigheter slette noe annet i boot eller selve fila boot. Sletter du fila eller oppstarten til XP så vil ikke XP boote maskinen. Personlig har jeg alltid en backup av boot på minnepenn i tilfelle at boot blir skadet eller slettet ved et uhell. Fila som heter boot er en konfigurasjonsfil (systemfil) som tilhører operativsystemet.

 

Før du får tilgang til fila boot må du gjøre skjulte -og systemfiler synlige, og noe jeg forutsetter at du kan. Du kan åpne -og endre fila med Notepad, eller en annen editor som lagrer ren (ASCII) tekst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er kanskje bedre å bruke "Run->msconfig" og så velge fanen "BOOT.INI" for så å velge "Check all boot paths"..

Da vil du få valge å fjerne den ugyldige (fjernede) Vista-partisjonen fra oppstartvalg i Boot.ini.

Men ellers er notepad også greit (sålenge man ikke gjør feil som advart om av Vidaremil).

Husk at man må "huke av" "Read only" i "properties" for Boot.ini før man kan lagre endringen.

Lenke til kommentar

Jeg har nå slettet den linjen fra boot.ini som det ble sagt her, men det som er litt rart er at det fortsatt kommer opp dualboot?

Har også gått inn i msconfig etter denne linjen er fjernet og trykket på "kontroller oppstartsbaner", men får bare melding om at "alle oppstartsbaner er ok".

Hva gjør jeg feil?

 

 

Slik ser min boot-fil ut:

 

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Lenke til kommentar
Jeg har nå slettet den linjen fra boot.ini som det ble sagt her, men det som er litt rart er at det fortsatt kommer opp dualboot?

Har også gått inn i msconfig etter denne linjen er fjernet og trykket på "kontroller oppstartsbaner", men får bare melding om at "alle oppstartsbaner er ok".

Hva gjør jeg feil?

Slik ser min boot-fil ut:

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

8116624[/snapback]

 

Kan ikke se noe galt der. TL1000S ?

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK...

Da har vi sagt feil..

Det står jo "i klartekst" i Boot.ini.

Boot.ini er "deaktivert" når du har installert Vista..

Hvordan du evt. har "slettet" Vista må du kanskje forklare...

Vista's "boot.ini" som skal "editeres" med bcedit kan du muligens bruke (men jeg tviler litt dersom du faktisk har "slettet" Vista).

Det du da gjør er å boote fra din WinXP CD (den har du selvagt?).. velger "repair" (Console).. Så bruker "bootfix" (husker ikke kommandoen i farta).

Det "aktiviserer" din Boot.ini igjen.

Lenke til kommentar
OK...

Da har vi sagt feil..

Det står jo "i klartekst" i Boot.ini.

Boot.ini er "deaktivert" når du har installert Vista..

Hvordan du evt. har "slettet" Vista må du kanskje forklare...

Vista's "boot.ini" som skal "editeres" med bcedit kan du muligens bruke (men jeg tviler litt dersom du faktisk har "slettet" Vista).

Det du da gjør er å boote fra din WinXP CD (den har du selvagt?).. velger "repair" (Console).. Så bruker "bootfix" (husker ikke kommandoen i farta).

Det "aktiviserer" din Boot.ini igjen.

8116722[/snapback]

Du har rett. Da må han vel helst sette tilbake linja:

 

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

 

Som kun henviser til XP som default OS på partisjon 1 før han aktiviserer boot.ini

Lenke til kommentar
Er også et annet problem jeg sliter litt med, det har seg nemlig sånn at jeg i en periode kjørte dualboot med Vista Beta og Win XP.

Nå har jeg derimot slettet Vista og kjører kun XP, men dualboot-menyen kommer fortsatt opp når jeg starter maskinen.

Hvordan kan jeg få vekk denne?

8109586[/snapback]

OK..da fant jeg en løsning på dette problemet som virker. Last ned programmet VistaBootPRO 3.1 fra http://www.vistabootpro.org/

Jeg har prøvd det og det fungerer helt fint hos meg. Jeg kan flytte/slette/legge til valg i Vista`s bootmeny. Jeg fant aldri ut av Vista`s egen bootfix.

 

Edit: skrivefeil

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
Hei igjen, nå har jeg koblet til en ny 120 gb sata 1.0 hdd til sata 1 kontrolleren. Men likevel finner ikke windows disken, jeg har prøvd å laste ned sata 1 driver fra asrock sine sider ten hell. HVa gjør jeg?

8266956[/snapback]

 

Jeg har 2 av disse hovedkortene og aldri hatt behov for å legge inn driver for SATA. Kjører SATA på begge kortene. Sjekk hvordan du har satt opp bios. Hos meg er det slik under Advanced, IDE Configuration: OnBoard SATA Controller: Auto, OnBoard SATAII Controller: Auto, SATAII Operation Mode: SATA, SATAII Driving: Normal. Du må også sjekket at disken du vil boote fra er aktiv under Boot, og at disken er satt som 1st Drive under Hard Disk Drives. Tipper at det ordner seg da. Alle mine disker er fra Western Digital.

Lenke til kommentar

etter at jeg forandret en instillig(husker ikke) fra IDE til sata finner sisoft sandra den, men den ligger ikke i min datamaskin. stikker en tur til i bios å ser om det er noe mer jeg kan gjøre.

 

 

LEGGER TIL: xp sier at maskinvaren fungerer som den skal. selv om jeg ikke kan se noe i min datamaskin. DEn har et linux filsystem. Men skal selvsagt formatere den så snart jeg får mulighet.

Endret av åousky
Lenke til kommentar
etter at jeg forandret en instillig(husker ikke) fra IDE til sata finner sisoft sandra den, men den ligger ikke i min datamaskin. stikker en tur til i bios å ser om det er noe mer jeg kan gjøre.

LEGGER TIL: xp sier at maskinvaren fungerer som den skal. selv om jeg ikke kan se noe i min datamaskin.

8273600[/snapback]

Når du sier xp sier.....osv. så antar jeg at du har XP på en IDE-disk? Hvis XP ikke ser den i SATA modus kan du prøve å sette SATA-disken til IDE-modus på SATA-kontrolleren. Da bør den garantert vises. Ser du den forresten under booting når hardware etc. listes opp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter noe voldsomt med at maskina fryser nå, og ofte nekter å boote (ikke engang bios boot-screen kommer opp) igjen på 10-30 minutter. Etter en av gangene det skjedde, satt bios av seg selv plutselig opp diskene mine til å kjøre i raid, så windows ikke kunne starte før jeg endret det tilbake til slik det var.

 

Det er vel ganske trygt å anta at det er hovedkortet det er noe galt med her? Har testet minnet i en hel natt i en annen maskin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sliter noe voldsomt med at maskina fryser nå, og ofte nekter å boote (ikke engang bios boot-screen kommer opp) igjen på 10-30 minutter. Etter en av gangene det skjedde, satt bios av seg selv plutselig opp diskene mine til å kjøre i raid, så windows ikke kunne starte før jeg endret det tilbake til slik det var.

 

Det er vel ganske trygt å anta at det er hovedkortet det er noe galt med her? Har testet minnet i en hel natt i en annen maskin.

8354032[/snapback]

 

Høres ut som om det er hovedkortet som synger på det siste verset :(

Ville sjekket et annet hovedkort hvis du har muligheten til og gjøre det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...