Gå til innhold

Asrock 939DUAL-SATAII tråden

dkvam

Anbefalte innlegg

Netshop hadde OCZ 2048MB Dual Channel Platinium Edition på tilbud og jeg falt for fristelsen og kjøpte. Dette er PC-4000 2x1024MB (3-3-2-8) 500Mhz EB DDR RAM. Jeg skiftet fra billige TwinMos til disse for å teste teorien om at kvalitet koster penger.

Med TwinMos brikkene klarte jeg 208Mhz på minnet med 1T og CPU på 2530Mhz.

Med OCZ klarer jeg 225Mhz på minnet med 1T og CPU på 2475Mhz. I praksis får jeg omtrent samme resultat som tidligere på forskjellige tester. Jeg hadde ikke regnet med at minnet skulle medvirke til at jeg måtte klokke ned CPU. Maskinen som tidligere var helt stabil er nå ikke det lenger. Sannsynligvis må jeg klokke CPU enda lenger ned for å få maskinen like stabil som tidligere.

Ble jeg skuffet? Ja! For meg beviser dette bare at kvalitet og pris ikke alltid henger sammen. Heretter blir det TwinMos for meg.

De 2 TwinMos brikkene jeg fikk til overs satte jeg i en annen maskin med samme Asrock HK hvor det sto 2GB TwinMos RAM fra før. Totalt fikk jeg nå 4GB. Her sitter en AMD X2 4200+ som med 2GB minne var klokket til 2640Mhz og stabil. Med 4GB minne lar den seg ikke klokke opp i det hele tatt. Noe som har noen teorier om hva dette kan skyldes? Alt minne er dual channel.

7147340[/snapback]

For meg beviser det bare at du ikke helt er inne i hva hva som er poenget med de brikkene i forhold til billigere brikker.

Og at 1T som sagt er buggy på dette hovedkortet. prøv 2t. De brikkene der klarer ihvertfall 250mhz, på 2t enda lengre. kjør minnet 1:1 og se hvor langt du kommer da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og at 1T som sagt er buggy på dette hovedkortet. prøv 2t.

7158698[/snapback]

Velger å overse din lille antydning :) Jeg satte Multiplplier ned fra 11 til 10 og kjører nå minnet på 250, FSB 250 og CPU på 2,5Ghz, samt MA Timing 1T. Jeg kommer ikke noe lenger med 2T.

Lenke til kommentar
kommer du lengre med multi på 9? (bare for å se om det er cpu som holder igjen)

7158962[/snapback]

Vet ikke om jeg tør det. Må vel opp på 278 på FSB for å nå 2.5Ghz og da blir HyperTransport Klokkehastighet over 1100Mhz. Har lest et sted at det ikke er å anbefale. Maskinen ble ganske så rå, den tar toppen i samtlige tester i Everest Ultimate Edition 2006, så jeg er ganske fornøyd. Mulig at jeg kan prøve med 9, men da må jeg hive inn et par stive Whisky først. Kjørte ut en liten rapport over det viktigste og slik ble den: http://villemo.no-ip.org//villemo/Maskinvare/X24400.htm

Lenke til kommentar
Er ikke verre enn å senke til 3x(278x3=834), eller 600mhz som de kaller det her(tror jeg, er noe merkelig greier :p )

7159290[/snapback]

Mulig jeg misforstår, men trodde hensikten var å stresse CPU litt sammen med minnet.

7159324[/snapback]

Det vil kun senke det du kaller hypertransport-hastigheten. Cpu og minne vil være uforandret.

EDIT: Kalles vel gjerne HTT multiplier. Altså HTT(fsb) x det valgte = hypertransport

Så hvis du senker til 3x, så blir det 278x3= 834 . Du kan øke opp til ca. fsb 333mhz før du får noen problemer da(med hypertransport-hastigheten altså, hket sliter med så høye hastigheter)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Tror vi snakker forbi hverandre. Hva er det du foreslår å senke til 3x?

7159519[/snapback]

meeeh, jeg suger bare på å forklare :p . Hvis du ikke skjønner det så tror jeg heller du får ta noen stive whisky og håpe på det beste :dremel:

Men som jeg skrev over, du må senke htt multiplier til 3x. Du må allerede har senket den til 4x, så ser ikke helt problemet? Det eneste problemet er at med asrock hket går det under et annet navn, og du velger mellom 1000mhz(5x), 800mhz(4x), 600mhz(3x) osv... Tar bare etter hva jeg husker, orker ikke rote i biosen nå

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Tror vi snakker forbi hverandre. Hva er det du foreslår å senke til 3x?

7159519[/snapback]

Men som jeg skrev over, du må senke htt multiplier til 3x. Du må allerede har senket den til 4x, så ser ikke helt problemet? Det eneste problemet er at med asrock hket går det under et annet navn, og du velger mellom 1000mhz(5x), 800mhz(4x), 600mhz(3x) osv... Tar bare etter hva jeg husker, orker ikke rote i biosen nå

7159573[/snapback]

Tror det er lurt hvis vi bruker korrekt benevnelse på funksjoner som angår dette hovedkortet, da snakker vi liksom samme språk. Jeg henter benevnelser ut fra hovedkortets bios.

Lenke til kommentar

278 er jo ikke mye. mitt gjør 300 uten å blunke. men er vel litt mye for rammen. men det var jo for å sjekke hvor langt du kommer med minnet. hvis du klarer 260ht med multi på 9x men kun 250ht med multi på 10x så er det nok cpuen som holder deg tilbake. øk volten ett hakk så klarer du nok 2.6Ghz også....

Edit: hm merkelig, vil ikke boote på 9x?

Endret av eXa
Lenke til kommentar
278 er jo ikke mye. mitt gjør 300 uten å blunke. men er vel litt mye for rammen. men det var jo for å sjekke hvor langt du kommer med minnet. hvis du klarer 260ht med multi på 9x men kun 250ht med multi på 10x så er det nok cpuen som holder deg tilbake. øk volten ett hakk så klarer du nok 2.6Ghz også....

Edit: hm merkelig, vil ikke boote på 9x?

7159808[/snapback]

Prøvde meg videre med å øke FSB på 10X. Det ser ut som dagsformen for hovedkortet er bedre i dag. Kom til 253 så nektet det, endrer Volt på minnet til High og går videre oppover +1 og ender med blåskjerm på 258. Går så ned med blåskjerm hver gang til jeg klarer å boote på 255. Forsøker 3DMark05 og får 11663.

Enig...det var litt merkelig at kortet ikke klarte å boote på 9X. Jeg vet ikke hva det er, har ikke opplevd maken, men i dag gjør kortet ting det ikke klarte i går, nå er det ny rekord for kombinasjonen Asrock+AMD+OCZ i forhold til TwinMos så jeg må beklage at jeg vurderte OCZ som dårlig. Om det var verdt kronene er en annen sak. Resultat i 3DMark05 finnes her: http://villemo.no-ip.org//villemo/Maskinva...ils27102006.htm og siste rapport fra Everest Ultimate Edition 2006 ligger her: http://villemo.no-ip.org//villemo/Maskinva...00_27102006.htm Vi når ikke helt opp på FPU Mandel, men jeg er fornøyd. Mistenker vel at det er CPU som ikke vil mer. Har lest litt og det er relativt sjelden at AMD64 X2 4400+ klarer noe mye over 2.5Ghz så bildet stemmer bra med virkeligheten. På CPU er jeg på max Volt og minnet står til High. Dette kortet har sine begrensninger med hensyn til Volt, men så er det jo billig da. Jeg vet det går å lodde litt for å øke tilgangen på Volt, men det får være måte på.

Lenke til kommentar
278 er jo ikke mye. mitt gjør 300 uten å blunke. men er vel litt mye for rammen. men det var jo for å sjekke hvor langt du kommer med minnet.

7159808[/snapback]

Kom på en sak. Da jeg hadde AMD64 3000+ på samme HK klarte jeg 295 på FSB med TwinMos RAM. Jeg tror derfor bestemt at begrensningen må ligge i CPU og ikke i RAM.

Lenke til kommentar

da trenger du bare litt mere volt. Det er gjort i en fei. jeg satte på loddebolten og skrudde av maskinen. smeltet bittelitt loddetin på tuppen og så dyttet jeg borti punktene og så var det bare å boote igjen.

Men så fant jeg ut at jeg egentlig ikke trengte vmodden for hovedkortet ble helt kokkos på 1mhz over 300HT, og da kjørte min 165 på 2.7. På den hastigheten trenger jeg ikke mer enn 1,325v uansett....

Hva slags kjøling har du? kan jo bare være at det trengs litt bedre kjøling også(og da er det ikke noen vits å begynne med volt mod)

Endret av eXa
Lenke til kommentar
da trenger du bare litt mere volt. Det er gjort i en fei. jeg satte på loddebolten og skrudde av maskinen. smeltet bittelitt  loddetin på tuppen og så dyttet jeg borti punktene og så var det bare å boote igjen.

Men så fant jeg ut at jeg egentlig ikke trengte vmodden for hovedkortet ble helt kokkos på 1mhz over 300HT, og da kjørte min 165 på 2.7. På den hastigheten trenger jeg ikke mer enn 1,325v uansett....

Hva slags kjøling har du? kan jo bare være at det trengs litt bedre kjøling også(og da er det ikke noen vits å begynne med volt mod)

7160387[/snapback]

Kjølingen tror jeg er tilstrekkelig. Hviletemperatur på 35 - 36 og load på 50 er vel ikke noe å si på. Det er 26 i rommet. Bruker Boxed som fulgte med, men på X2 4400+ er den jo litt spesiell med nærmest egen radiator som følger med. Har en BigWater vannkjølings-sak liggende, men tror ikke problemet ligger der. Hvis du leser her: https://prisguiden.no/product.php?produc...1179#userReview så tror jeg at jeg skal være rimelig fornøyd. MUlig at et annet HK hvor man hadde bedre kontroll over detaljene ville gitt noen Mhz mer. Tenker jeg gir meg her.

Lenke til kommentar

Prøvde med timings på 2T og trodde en stund at det gikk bra, men maskinen rebootet på alle nivåer over FSB 255 etter litt tid. Satte derfor tilbake til 255 og 1T. Der ser det ut til å være stabilt. Kjører alle versjoner av 3DMark uten stopp og da er min erfaring at ting er stabile. Dermed ser det ut som jeg har et Asrock Dual SATAII Hovedkort som ikke ser forskjell på 1 og 2T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...