Gå til innhold

Hva ville dere ha valgt, mist 500w eller modstream

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bytte ut den lille strømforsyningen i shuttle'en min med noe som er mer futt i. Så jeg har sett på mist 500w og ocz modstream 520w. Klarer ikke å bestemme meg hvilken av dem jeg skal velge. Mist er billig og stille, mens modstream har avtagbare ledninger som vil passe ypperlig til å ha over shuttle'en. Slipper alle unødvendige ledninger som skal henge utafor kabinettet.

Derfor trenger jeg hjelp til å bestemme meg. Hva ville dere ha valgt?

Takk for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt min OCZ Modstream 520w nå i ca 3 måneder, og er veldig fornøyd. Stilig og se på (hvis man bryr seg om slikt), stillegående, stabil og fin. Er et pluss at man kan ta av de kablene man ikke trenger. Kablene kan kanskje være noe stivere enn andre strømforskyninger, men jeg har ikke hatt noen problemer med det.

Kan trygt anbefale den som strømforskyning... :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har hatt min OCZ Modstream 520w nå i ca 3 måneder, og er veldig fornøyd. Stilig og se på (hvis man bryr seg om slikt), stillegående, stabil og fin. Er et pluss at man kan ta av de kablene man ikke trenger. Kablene kan kanskje være noe stivere enn andre strømforskyninger, men jeg har ikke hatt noen problemer med det.

Kan trygt anbefale den som strømforskyning... :thumbup:

Men vet du noe om støynivå imotsettning til mist 500w. Hvilken av de er mest stillegående? Skal ha den utenfor kabinettet, så støy er høyt prioritert.

Har også sett på den på 450w modstream. Tror kanskje at den holder også. Så vanskelig å bestemme meg, hehe.

Lenke til kommentar
MIST er lydløs etter min mening

Så jeg anbefaler den :thumbup:

Allerede skaffet meg modstream 520w. Kan si at den er nesten like lydløs som mist 500w. Har den utenfor kabinettet og den er stille. Må legge øret inntil for å høre den. Likte finishen til ocz bedre :thumbup:

Lenke til kommentar

Siden jeg bryr meg lite om finish, men desto mer om det som er inni, tar jeg med litt teknisk om disse, som du kan ta med i betraktningen :)

Det jeg ser er at OCZ 520 IKKE er bygget etter rev2 spesifikasjonene. Den er rev2 "kompatibel", pga sin 24 pins plugg, (og vel også pci-e plugg), men den følger ikke standarden. Dette ser vi blandt annet fordi den ikke følger sikkerhets- kravet om max 18A på en enkelt linje, og virkningsgraden er 63% ved max load. Rev.2 krever minst 70% virkningsgrad ved full load. Ocz 520 og 450 er altså bygget etter "gammel" spesifikasjon i rev2 klær.

(Ocz 600Watt er en sann rev2, virkningsgrad 70% full load, og flere 12V linjer)

Mist 500W er en rev2 psu. Det med 2 12V linjer er egentlig ikke så viktig, men virkningsgrad er litt av betydning for meg, jo høyere virkningsgrad, jo mindre varmeproduksjon, og lavere strømforbruk.

Når det gjelder strøm er det som følger Mist500W;

3,3V 30A (99W)

5V 45A (225W)Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 275W.

12V1 18A (216W)

12V2 18A (216W)Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 380W.

Tilsammen blir det 655W, men max 500W kan trekkes samtidig.

Ocz ModStream 520

3,3V 28A (92W)

5V 52A (260W) Max samtidig belastning +3,3V og +5V er 260W.

12V 28A (336W) Max belastning 12V er 336W

Tilsammen blir det 596W, men max 500W kan trekkes samtidig.

Ocz Modstream 450W

3,3V 28A (92,4W)

5V 45A (225W) Max samtidig belastning +3,3 og 5V er 220 Watt

12V 26A (312W) Max belastning 12V er 312W

Tilsammen blir det 532Watt, men max 430W kan trekkes samtidig.

Tar med Ocz PowerStream 520, siden jeg har sjekket ut den litt nærmere også:

3,3V 28A (92,4W)

5V 40A (150W) skulle jo vært 200W, men her er det oppgitt på en annen måte, max samtidig belastning 3,3V og 5V er 92,4+150= 242,4W

12V 33A (396W)

Tilsammen blir det 638,4W, men max 500W kan trekkes samtidig.

For og holde det litt oversiktlig og enkelt har jeg ikke tatt med VSB +5V, -12V og -5V, disse er jo etter mitt syn, ikke spesielt interessante. så vidt jeg vet brukes ikke minus- spenning på nyerer hk, og VSB er neppe et problem på noen av dem. Men disse utgjør vel ca 25W i teorien.

Så da ser det for meg ut til at ytelsesmessig på 12V er Powerstream sterkest, tett fulgt av Mist, og med Modstream et stykke bak. Det er derfor viktig og merke seg at man bør velge Powerstream Ocz 520W og ikke Modstream 520W. Til tross for helt lik Watt rating, er det betydelig forskjell når det gjelder 12V. Modstream har masse ytelse på 5V+, på bekostning av 12V hvis man sammenlikner med Powerstream.

Hvis man er opptatt av varme og virkningsgrad eller sikkerhet, er nok Mist beste valget.

Det skal til Modstream520's forsvar sies at den jo totalt sett kan levere like mye strøm som Mist (faktisk 20W mer om man tar med VSB og minus-spenninger) men man står noe mer fritt til hvilke spenninger det trekkes fra på Mist. Generelt er det 12V ytelse som etter mitt syn er mest kritisk, men det kommer igjen litt an på hva bruken er.

Ocz450 har jo brukbar ytelse på hver enkelt linje, men den er jo ganske langt bak de andre når alle linjer belastes.

Siden jeg ikke har prøvd noen av dem, skal jeg være forsiktig med og anbefale, men har selv valgt Mist, mest fordi det er den jeg syns ser ut til å har best potensiale for og være stillegående, samtidig som den har bedre effekt på 12V enn modstream. Samtidig har jeg hørt litt negativt om Ocz, og ingenting negativt om Mist enn så lenge...

Men de ser alle ut til og være gode psu, så noe direkte dårlig kjøp tror jeg ikke du gjør, samme hvilken du velger.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Det har var ganske lærerikt. Tror kanskje at det er et lite problem med modstream'en min. Skal til digitalimpuls å få sjekket det. Når jeg overklokker skjermkortet, ser det nesten ut som strømforsyningen streiker. Har vannkjøling og prøvde 410/1100 (xfx 6800gt), og da klikket hele systemet.

Ocz er for min del stille nok. Kan ikke høre den gå selvom den er utenfor kabinettet. Ville ha finishen og betale litt ekstra hehe.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 19/08/2005 : 12:12

Det har var ganske lærerikt. Tror kanskje at det er et lite problem med modstream'en min. Skal til digitalimpuls å få sjekket det. Når jeg overklokker skjermkortet, ser det nesten ut som strømforsyningen streiker. Har vannkjøling og prøvde 410/1100 (xfx 6800gt), og da klikket hele systemet.

Ocz er for min del stille nok. Kan ikke høre den gå selvom den er utenfor kabinettet. Ville ha finishen og betale litt ekstra hehe. 

Ja, er det et problem som har oppstått etter bytte av psu eller?

Som nevnt, Modstream har veldig god 5V ytelse, tydeligvis litt på bekostning av 12V ytelsen, som etter min mening ikke er en god ting. Og etter hva jeg ser av profilen din du sitter på en 130nm cpu(som bruker litt strøm), og strømtørste 6800GT.

Dette til tross, Modstream burde i alle fall ytelsesmessig meget lett kunne fikse dette oppsettet, så hvis det i det hele tatt skyldes psu, kan jeg ikke skjønne annet enn at det som du nevner er en feil på den.

Sitter til sammenlikning selv på en ganske vel-klokket 130nm 3500+ og et like klokket 6800GT div disker og pci kort, drevet av en Fortron 400Watt'er, som er en god psu, men en god del svakere enn din på alle måter.

Håper du får fikset dette da, og kom gjerne med en tilbakemelding her hvis det var psu relatert. :)

Lenke til kommentar

Har sendt psu'en til digitalimpuls, og skal sende 6800gt kortet tilbake til komplett. Det er ennå angrefrist på kortet :thumbup: Håper de gutta på digitalimpuls klarer å finne ut hva som kan være feil med modstream'en.

Nå tenker jeg faktisk å bygge en ny pc. Har jo de fleste delene. Tanken var å kjøpe en dårligere cpu til shuttle, og bruke 3500+ på den nye pc'en. Slik at jeg sparer litt penger der. Tilbudet på netshop (7800gt) frister meg som f*** :p Skal bruke shuttle som htpc i stua.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...