ATWindsor Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Jeg skal kjøpe nye maskin, dette vet jeg at jeg skal ha: Totalbudsjett 10000 egentlig, men må vel regne med 2-3k mer enn det... 2 GB Ram X2 3800+ Zalman Reserator 1 Plus. Med vannkjøling skal jeg kjøle GPU og CPU, det jeg trenger er følgende: GPU: Dual-dvi, adekvat ytelse, spiller nesten ikke lenger, men kunne tenkt meg grei ytelse, budsjett, rundt 1500 Mobo: STABILT skal ikke overklokke, helst dual Gbit Lan. Paasivt kjølt NB eller lett å få vannkjølt. PSU: Stille stille stille, trenger vel neppe alt for mye juice. 400 watt kanskje? Kasse: bør være en som egner seg til et stille oppsett, blir to vifter i systemet, en i PSU og en undervoltet nexus. Antaklig kjører jeg en dempekasse til HDen. På forhånd takk for alle tips. EDIT, foreløpig oppsett: AMD Athlon 64 X2 3800+ 3122,- Antec P180 1150,- ASUS A8N-SLI Premium BenQ DW1640 375,- Kingston ValueRam DDR400 1024 MB 2*888,- NorthQ 4775 400W, 140mm, 24-pin/PCIe 570,- Seagate Barracuda 7200.8 300 GB S-ATA 1301,- XFX GeForce 6600 GT 128MB 1488,- AtW Endret 13. august 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 PSU : Valget blir da helt klart MIST 5OO W. Den er nesten lydløs. Angående skjermkort; GeForce 66OO GT ? Lenke til kommentar
Dastardly Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Jeg skal kjøpe nye maskin, dette vet jeg at jeg skal ha: Totalbudsjett 10000 egentlig, men må vel regne med 2-3k mer enn det... 2 GB Ram X2 3800+ Zalman Reserator 1 Plus. Med vannkjøling skal jeg kjøle GPU og CPU, det jeg trenger er følgende: GPU: Dual-dvi, adekvat ytelse, spiller nesten ikke lenger, men kunne tenkt meg grei ytelse, budsjett, rundt 1500 Eg synest det hørest ut som ett 6600GT eg også. Men kan hende ett 6800, når de nye prisene kommer i butikkene. Mobo: STABILT skal ikke overklokke, helst dual Gbit Lan. Paasivt kjølt NB eller lett å få vannkjølt. Det må vel bli Asus A8n-SLI Premium? PSU: Stille stille stille, trenger vel neppe alt for mye juice. 400 watt kanskje? Eg vil også annbefale Mist 500w. Har den sjølv Kasse: bør være en som egner seg til et stille oppsett, blir to vifter i systemet, en i PSU og en undervoltet nexus. Antaklig kjører jeg en dempekasse til HDen. På forhånd takk for alle tips. AtW Lian-Li PCV1100B? Endret 11. august 2005 av Dastardly Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Angående skjermkort; GeForce 66OO GT ? Sikkert ikke et dårlig valg, har ikke satt meg så mye inn i skjermkort i det siste, menregner med at ytelsen er grei? Blir vel 20-tommer LCD etterhvert, så det hadde vært fint om den klarte 1600*1200 (trenger ikke å ha på noe eyecandy). AtW Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 PSU : Valget blir da helt klart MIST 5OO W. Den er nesten lydløs.Angående skjermkort; GeForce 66OO GT ? Kanskje litt overkill for hans system, spesielt med tanke på at han ikke skal overklokke. Den er jo ganske dyr. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 PSU : Valget blir da helt klart MIST 5OO W. Den er nesten lydløs.Angående skjermkort; GeForce 66OO GT ? Kanskje litt overkill for hans system, spesielt med tanke på at han ikke skal overklokke. Den er jo ganske dyr. Han vil ha den stille. MIST 5OO W er STILLE, nesten lydløs. Dessuten kan PSUen holde lengre for oppdateringer i framtiden. 895,- er ikke alt for dyrt for en støysvak PSU som yter bra. Sånn som Snekker'n sa, vil PSUen bli lite belastet og vil holde seg kjølig. Dette kommer an på hvor mye du vil bruke. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Fikk opp dette hovedkortet i går og må si meg svært godt fornøyd. Det har alt utenom støy :-) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7387 Endret 11. august 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 PSU : Valget blir da helt klart MIST 5OO W. Den er nesten lydløs.Angående skjermkort; GeForce 66OO GT ? Kanskje litt overkill for hans system, spesielt med tanke på at han ikke skal overklokke. Den er jo ganske dyr. Han vil ha den stille. MIST 5OO W er STILLE, nesten lydløs. Dessuten kan PSUen holde lengre for oppdateringer i framtiden. 895,- er ikke alt for dyrt for en støysvak PSU som yter bra. Sånn som Snekker'n sa, vil PSUen bli lite belastet og vil holde seg kjølig. Dette kommer an på hvor mye du vil bruke. Nå har faktisk kraftige PSUer lavere effektivitet på lav strømstyrke, og lager dermed mer varme (som en hovedregel ihvertfall), men det er som regel viktigere hvordan PSUen er kjølt, skal vurdere den MISTen AtW Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ja Asus A8N premium har alt! 12 sata kontakter, lydløst og alt du kan ønske deg... Vet ikke hvor stabilt det er, men siden de andre ASUS a8n korta er stabile og fine er nok premium det og Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Fikk opp dette hovedkortet i går og må si meg svært godt fornøyd.Det har alt utenom støy :-) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7387 Hmm, og det har 2 * Gig oså ikke sant? Det står at det har 2*16 1*8 + 1*1 PCIexpress. Den 8x PCIe-porten, er det en egen dedikert port, eller snakker de om den andre 16c-porten (som har 8 lanes(?)) AtW Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Har ikke tatt en titt på NorthQ sine PSU'er? Har en 500W selv, hører den ikke i det hele tatt. Vet de har en 400W av samme type. Støynivå er oppgitt til å være mellom 12-17db. Rimelige er de også. Link Endret 11. august 2005 av andrvas Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Ja Asus A8N premium har alt! 12 sata kontakter, lydløst og alt du kan ønske deg... Vet ikke hvor stabilt det er, men siden de andre ASUS a8n korta er stabile og fine er nok premium det og Hehe, 12 sata-kontakter, skulle hatt den til den andre PCen gitt (som er filserver), blir vel bare en disk i denne AtW Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 running through the PCI bus specifically. Asus equip the A8N-SLI Premium with a PCI IEEE 1394a, a PCI Gigabit LAN and a PCI Serial ATA controller, the latter two can bottleneck the PCI bus Det er et flott hovedkort , står på ønskelista mi , meen det er "bare" 8 SATA kontakter da. Og en ulempe med designet er at du har 1 gigabit LAN kontroller , 4SATA porter og Firewire på PCI bussen. Der kan det bli kamp om båndbredden for en "POWER-USER" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 running through the PCI bus specifically. Asus equip the A8N-SLI Premium with a PCI IEEE 1394a, a PCI Gigabit LAN and a PCI Serial ATA controller, the latter two can bottleneck the PCI bus Det er et flott hovedkort , står på ønskelista mi , meen det er "bare" 8 SATA kontakter da. Og en ulempe med designet er at du har 1 gigabit LAN kontroller , 4SATA porter og Firewire på PCI bussen. Der kan det bli kamp om båndbredden for en "POWER-USER" Hmm, gigabit på PCI-bussen, det er jo ikke så veldig gunstig at det gjør noe, er jo bare nok til halv fart. Det med sata blir jo neppe noe problem iogmed at jeg bare skal ha en disk, kan jo bare ha det på en av de 4 andre. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Har ikke tatt en titt på NorthQ sine PSU'er? Har en 500W selv, hører den ikke i det hele tatt. Vet de har en 400W av samme type. Støynivå er oppgitt til å være mellom 12-17db. Rimelige er de også.Link Skal sjekke ut NorthQ, støynivået de oppgir er neppe reelt, men kan fort hende de er ihvertfall gasnke stille, takk for tipset. AtW Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ja Asus A8N premium har alt! 12 sata kontakter, lydløst og alt du kan ønske deg... Vet ikke hvor stabilt det er, men siden de andre ASUS a8n korta er stabile og fine er nok premium det og Hehe, 12 sata-kontakter, skulle hatt den til den andre PCen gitt (som er filserver), blir vel bare en disk i denne AtW Har nå bare 8 da Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ja Asus A8N premium har alt! 12 sata kontakter, lydløst og alt du kan ønske deg... Vet ikke hvor stabilt det er, men siden de andre ASUS a8n korta er stabile og fine er nok premium det og Hehe, 12 sata-kontakter, skulle hatt den til den andre PCen gitt (som er filserver), blir vel bare en disk i denne AtW Har nå bare 8 da ja, den har bare 8 ja, men en plass stod det 12, men er nok feil det da Uansett er 8Sata kontakter mer en nok, de fleste klarer ikke kjøpe så mangen engang, før de må oppgradere lissom Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 8 SATA + 2(x2) IDE tenker jeg Men jeg må si det blir spennende å se om du får alt det der til under 10k. MIST 500W GeForce 6600GT Athlon X2 4800+ 2GB RAM MB Zalman og kabinett? Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Men jeg må si det blir spennende å se om du får alt det der til under 10k. MIST 500W GeForce 6600GT Athlon X2 4800+ 2GB RAM MB Zalman og kabinett? Han skal ha 3800+ da Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 8 SATA + 2(x2) IDE tenker jeg Men jeg må si det blir spennende å se om du får alt det der til under 10k. MIST 500W GeForce 6600GT Athlon X2 4800+ 2GB RAM MB Zalman og kabinett? Jepp, som sagt, regner med å sprenge budsjettet gitt Har satt opp et foreløpig oppsett her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=11834 Det koster 11 000 uten vannkjøling, så det blir jo fort 13000 av det. Kabinettet er ikke så veldig gjennomtenkt, men resten blir vel noe i den gaten som dette oppsettet, skjermkortet var et av de billigere med dual-dvi, og det virket greit å sette på en vannkjølingsblokk på det også. Fortsatt litt usikker på strømforskyninga. Satser på at NB holder seg kald selv om det ikke er noen CPU-vifte. Åssen er det med twinmos, er det noe galt med det? Stabilitet er det viktigste (og pris), skal ikke klokke, og herje med aggresive timings. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå