Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kommer ikke på internett med router tilkoblet.

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg trådløst nettverk, og er helt grønn på dette. Har koblet til routeren i rekkefølgen adslmodem - router (wan) - pc 1 (lan 1). Pc 1 er stasjonær pc som er tilkoblet routeren med kabel mens pc 2 som er bærbar som har nettverkskort for trådløs forbindelse. For å konfigurere routeren må jeg i det minste komme meg på internett, dette går ikke. Routeren må vel ikke konfigureres for å få internett tilkbobling?

Håper på svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortell litt om hvilken ISP du har, det er nemlig litt viktig før man kommer med anbefalinger om oppsett.

Og nei, du må ikke komme deg på Internet for å konfigurere ruteren. Noen ganger kan dette gjøres veldig enkelt f.eks. ved at du får dynamisk IP fra ruteren og setter den opp trådløst. Andre ganger må du kanskje sette en bestemt IP-adresse på PC-en for å få tilgang til ruteren. Dette skal stå i ruterens manual. Fulgte det ikke med, bør du finne den på produsentens hjemmeside.

Lenke til kommentar

Modemet er levert av telenor, et alcatel (3-4 gml) modem.

I manualen sto det at det skulle søkes på adressen 192.168.1.1 og jeg skulle komme inn på deres konfigurasjonside. Prøvde å gjøre dette i en internettbrowser frakoblet men det går vel ikke?

Routeren er forresten en Cnet CWR 854.

Lenke til kommentar

Oki, jeg regner med at modemet ditt er satt i bridge-modus. Dvs. at før du skaffet deg ruter så satte du opp PPPoE på maskina for å få offisiell IP.

Når det kommer til å konfigurere ruteren kan du prøve å koble PC-en til en av LAN-portene på ruteren. Sjekk at nettverkskortet er satt opp til å motta IP automatisk. Bruk `ipconfig` (fra kommandolinja) for å se at du har fått en 192.168.1.x IP, deretter kan du prøve å skrive http://192.168.1.1 i browseren for å komme inn på ruterens konfigurasjonsside.

Hvis du ikke får IP fra ruteren, enten over LAN el. trådløst kan du midlertidig sette statisk IP på PC-en til f.eks. 192.168.1.2 med 255.255.255.0 som nettmaske.

Siden du sikkert har telenor som ISP, må du også sette opp ruteren til å bruke PPPoE.

Lenke til kommentar

So far so god, men et stykke igjen. Mottok også IP fra router i ipconfig. Har konfigurt routeren på PPPoE men så var det alle de innstillingene da, ikke lett. Får ikke koblet opp på internett når man plugger kabelen i Wan porten på routeren, men det gikk når jeg plugget den i en av Lan-portene, men da blir det vel bare en svitsj?

Noen innstiller i PPPoE som er ekstra viktig å få med seg? ikke så lett å ta over dette forumet kanskje.....

Modemet er i brigdemodus ja, ifg telenor så er vist alle gamle modemer det.

Lenke til kommentar

Hei.

Har du satt opp internetttilkoblingen på PC til å "koble til en tilkobling som alltid er aktiv"? Du kan ikke bruke den gamle tilkoblingen der du koblet til med brukernavn og passord.

Hvis du ikke koblet til på denne måten da du hadde bare modemet, er det antakelig ikke i bridge- modus (de fleste modem som leveres som bridget som default kan forandres til å bli router, og kansje dette er gjort på ditt modem en eller annen gang). Hvis dette er tilfellet, kan du jo bare bruke routeren som en switch. Det er ikke anbefalt å ha to routere etter hverandre i et nett. (Hvis du kjører routeren som switch bør du se at "wan- IP" på denne ikke ligger i samme IP register som default gateway du har fra modemet)

Har du husket @online.no på brukernavnet i PPPoE instillingene i routeren?

Lenke til kommentar

Technofan: Se på hva madammim har skrevet, det virker mest sannsynlig siden du fikk ruteren til å fungere ved å koble modemet til en av LAN-portene.

Du skrev at modemet ditt er (3 - 4 gml), hvis du mente måneder da kan det godt hende at modemet fra telenor er satt opp som ruter. I så fall må du få det opp i bridge-modus før det kobles til WAN-porten. Forklaring på hvordan du gjør det, med bilder og alt finner du på Telenors kundesider.

Lenke til kommentar
Modemet er 3-4 år gammelt, glemte å tilføre år vist :)

Skal prøve på det madammim har skrevet senere i dag "krysser fingrene"

Oki, da er det nesten helt sikkert bare et vanlig modem som fungerer som bro. Som du sa at ruteren bare fungerte som en switch når du koblet modemet til LAN-delen. Dvs. din PC er sikkert satt opp med PPPoE og autentiseringen foregår der.

Du må derfor prøve igjen å sette opp PPPoE på ruteren, for det er nok der feilen ligger.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg koplet begge pc,er til internett gjennom routeren :w00t:

Da gjenstår det deling av filer. Har lest litt i faq,en og gjorde som i beskrivelsen nedenfor.

" Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt?

Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment.

Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network".

Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt "

Gjorde dette på den stasjonære der xp pro er installert. Når jeg prøvde å få tilgang fra den bærebare ved å gå inn på arbeidsgrupper, og så klikk på linken til den stasjonære så gikk det fremdeles ikke. Finner ikke bane sto det også til slutt.

Den bærebare er innstallert med xp home og der fant ikke kjør-menyen "gpedit.msc" engang. Er kanskje en annen måte å gjøre det på i xp home?

Kanskje lurt å ha samme xp utgave på begge pc'er? Pro koster jo noe ekstra da :ermm:

Endret av Technofan
Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det så vanskelig?

Xp har innebygd veiviser til det :!:

Home og pro har ikke problemer med å samarbeide heller...

Brukte den veiviseren selvsagt, men dessverre går ikke alltid ting helt av seg seg med data :roll:

Har nå fått tilgang fra den bærbare med xp-home mot den stasjonære med xp-pro, men ikke motsatt. Ser pc-navnet til den bærbare i arbeidsgrupper men får fremdeles ikke tilgang til den. Har satt både disk og mapper på deling i den bærbare men fremdeles gikk det ikke lese de fra den stasjonære.

En annen ting, jeg kan verken lagre eller kopiere over fra den bærebare til den stasjonære men kan kopiere fra den stasjonære, det skal vel være mulig å lagre eller kopiere over til disken på den andre pc'en?. Får bare melding om skrivebeskyttelse.

Noen som vet råd?

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Bra det ordnet seg med internettet.

Hadde samme problemet på hjemmenettet som du. Har engelsk XPpro og norsk XP home.

Fant etter mye søking løsninga på ei eller annen side hos microsoft. Er så lenge siden at jeg husker desverre ikke hva det var som måtte gjøres, men det var noe med oppsette på den maskinen med XP pro. Husker det var noe under "vis" på mappealternativene i utforskeren som skulle hakes av eller taes bort ei hake på.

Kansje ikke så mye hjelp i dette, men du kan jo prøve å søke litt hos microsoft på problemet ditt.

Lykke til. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...