Gå til innhold

Kokvarm: Kjørte uten kjøling en CPU P4 3,2 GHz

LittOmAlt

Anbefalte innlegg

Hei

ved en feil fra min side ble maskinen startet før kjøleren var på plass, cpun ble dritvarm (nesten blemme på fingeren :-( ) etter 40 sekund.

Nå når alt er kjølt ned og kjøleren er på er idle temp ved kun å gå til BIOS 75 grader.

Har en super kobberkjøler + AC5 med en papstvifte på full speed samt åpent kabinett.

Vet ikke hva som var før, men tror det var under 60 grader.

Noen som vet om overoppheting en gang ødelegger prosessoren akkurat så mye at den virker men går varm?

Tja, det var det hele...

Venter spent på kommentarer fra dere på overklokking - og andre

LoA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel si det sånn: Du skal ha griseflaks om det ikke har skjedd noe med prosessoren din!

Å fyre den opp uten kjøler, pleier gjerne å være drepen for dem. Men du kan jo se om maskinen booter, og siden kjøre noen tester i Windows.

Btw; Du kunne jo ha nevnt hva slags CPU det er snakk om da! ;)

Lenke til kommentar

Det er en Intel P4 3,2 GHz @ 3,2 Ghz Prescott tror jeg den også heter og den er kjent for å være varm. btw: Det står også i overskrift.

Den booter til BIOS, hadde tenkt å få noen råd før jeg monterer alt. Har nemlig en 2,4 ghz som jeg kan sette inn.

LoA

Lenke til kommentar

Ikke vær redd for at du bootet opp uten kjøler. Nei de pleier ikke dø av det! Skal slå seg av før den tid.

Men 75 c idle er alt for mye. Du kan umulig ha god nokk kontakt mellom cpu og ribbe. Har du skrudd den hardt nokk til? Er den plan? Satt den riktig vei?

Lenke til kommentar
Hm overså i farten at det var en P4 ja, de har jo en shut-down funksjon innebygget. :blush:

Tror neppe det hadde gått like bra med en AMD.

Nyere amd har vel denne thermal throtlingen (hvordan skrives det?).. men vet ikke om det hjelper på dette.

Har selv startet opp min xp2500+ "barton" med en kjøler som hadde kontakt bare på den ene siden av kjerna (sto skjevt). Kom inn i bios og så at tempen var 75 grader.. Funket helt fint etterpå. Tipper det er dårlig kontakt på kjøleren din!

edit: la til litt...

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Takk for mange svar, ser at noen har opplevd noe lignende og at det har gått bra.

Når jeg la oversiden av fingeren nedpå fikk jeg svimerke...

Kan garantere at kjøler er riktig montert!

har forsøkt 3 cpuer og det er bare den svidde som stiger i temp over 50 grader når maskinen er bootet til BIOS . har også montert den i 2 ganger for sikkerhetsskyld. Har et Abit IC7 MAX3 kort som ikke var i klokkemodus.

Kjøleribbe av det dyreste slaget fra Microplex og arktic silver 5 i tynt og perfekt lag! Nemlig :thumbup:

Nei det er noe rart, skal forsøke den på et annet hovedkort og se. Men det blir noen dager til, er dritlei av å mekke på pc'n for tiden, den skal bare funke!

Skulle gjere ha hørt flere erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...