Gå til innhold

Casio Exilim Z750, noen bedre til samme pris?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk for Nikon Coolpix 5900 :thumbup: Har ikke angret et sekund, da det gir utrolig skarpe og fine bilder. Størrelsen på kameraet er overasskende lite, men har allikevel et godt grep.... hadde jeg vært deg ville jeg ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg bestilt et Casio Z750 (og en kjapp 512MB minnebrikke til det). Testen på digit.no var det siste som bikket meg over til det kameraet.

Takk for alle svarene, de fikk meg virkelig til å tenke meg om og lese mange tester om flere modeller. Det ble da mange jeg fikk lyst på, men jeg måtte kutte det ned til ett.

Vi får se når kameraet kommer om det lever opp til forventningene mine, men jeg tror iallfall at jeg valgte rett for denne gang.

Lenke til kommentar

Da er kameraet i hus. Og jeg måtte jo være uheldig.

Limer bare inn 95% av mailen jeg nettopp sendte til kundeservice:

Etter å ha prøvd en del bilder, viser det seg at det har et problem.

Når jeg vil titte på bildene på kameraet, hender det at kameraet låser seg, og

jeg må ta ut batteriet for å komme i gang igjen. Etterpå er de fleste bildene

"korrupte", og så får jeg en feilmelding om et eller annet problem med minnekortet.

Hvis jeg prøver å overføre bildene til PC, får jeg bare overført 3-4 bilder, mens

resten er "korrupte", og alt låser seg.

Er dette er kjent problem?

For meg ser det ut som det kan være minnekortet som er problemet, men

det kan jeg ikke si sikkert. Jeg har forresten ingen andre minnekort å teste med.

Dette er skikkelig kjipt da jeg kjøpte kameraet til ferien jeg skal på 6. september,

og behandlingstiden for returer er vel en del lenger enn det..?

Vil det være best å returnere minnekortet på "angrefrist" og så bestille et makent?

Er det kjente problemer mellom enkelte merker av kamera og minnekort (i mitt tilfelle

Casio og Corsair), på samme måte som med enkelte hovedkort og ram-brikker f.eks?

Noen som har vært borti noe lignende?

(De få bildene jeg faktisk fikk over til PC var finfine, så kameraet ser ut til å passe meg bra, for å holde litt på sammenhengen i denne tråden)

Lenke til kommentar

Det var da uflaks. To ting jeg ville gjort for å se om det kan hjelpe på problemet er å formatere minnekortet i kameraet og installere nyeste firmware. (Kom ut ny firmware for ca 2 måneder siden som fikser en del bugs)

Hvis ikke det hjelper ville jeg løpt ned på nærmeste Elkjøp butikk eller lignende og kjøpt den billigste 128MB brikken jeg fant og testen ut med den. Jeg vil tippe at det er minnekortet som er problemet her, men kan ikke være sikker.

Jeg har selv opplevd flere ganger at kameraet låser seg når jeg har det stående i dockingstasjonen og ser gjennom thumbnailene som genereres fra kameraet. Det har derimot aldri resultert i noen korupte bilder. Men jeg må da som du sier ta ut batteriet og sette det i igjen. Hvis jeg derimot laster bildene direkte inn på PC'en uten å se igjennom dem når de ligger på minnekortet så går det greit.

Jeg kjøpte selv et Sandisk Extreme III på 1GB som har fungert utmerket, og har også et 128MB Sandisk kort som jeg bruker hvis jeg går tom for plass. Vet ikke om det er rapportert noe problemer med Corsair, men du kan sjekke ut Casio forumet på dpreview. Der er det mange skrullinger som vet mye rart :)

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som en feil på minnekortet. Har ikke hørt om lignende problemer med selve kameraet.

Mitt tips er å spørre i en butikk om å få prøve et annet minnekort (et demokort eller lignende). Hvis det funker, så kjøper du et nytt kort av merket Sandisk eller Lexar (de mest stabile) og returnerer det defekte kortet.

Lenke til kommentar

Bestilte et nytt minnekort av et annet merke. Samme problem. Nå skal jeg altså sende tilbake selve kameraet.

Blir vel på angrefrist, for å bestille et nytt med det samme. Forlater Norge 6. september, og det er kjøpt for denne turen... Mon tro om jeg rekker det. Det er selvfølgelig ikke på lager akkurat nå, men ubekreftet inn i dag.

Lenke til kommentar
Bestilte et nytt minnekort av et annet merke. Samme problem. Nå skal jeg altså sende tilbake selve kameraet.

Blir vel på angrefrist, for å bestille et nytt med det samme. Forlater Norge 6. september, og det er kjøpt for denne turen... Mon tro om jeg rekker det. Det er selvfølgelig ikke på lager akkurat nå, men ubekreftet inn i dag.

Godtar de at du sender inn et kamera med feil, på angreretten? Hvis det er noen feil tror jeg de har rett til å sjekke at kameraet ikke er utsatt for uheldig ytre påvirkning ved å sende det inn til verksted først.

Uansett, ubekreftede datoer er ofte datoer satt av forhandleren selv bare for å ha en dato der når importør/distributør ikke har noen peiling. Da blir den gjerne flyttet frem noen ganger før den får bekreftet dato og deretter på lager. Ubekreftede datoer er stort sett aldri riktig (er nå min erfaring). I verste fall kan du kjøpe kameraet et annet sted, eller bestille et annet kamera. Fuji F10 anbefales av mange, men selger ikke det kameraet selv så kan ikke personlig anbefale det... men det ser jo veldig bra ut da. Evt. min personlige favoritt, Nikon Coolpix 5900/7900.

Lenke til kommentar

Kan de egentlig nekte da? Så lenge produktet er komplett, skadefritt og med all emballasje, kan det vel returneres på angrefrist innen 14 dager?

De ville ha meg til å sende det til Camera og Videoteknikk as, som er Casios reparatør i Norge. Greit nok, men det får bli etter ferien. Jeg hater å få defekte varer.

Etter mye prøving og feiling i dag, er det nå bare ett problem med kameraet: overføring mellom kamera og PC. Noen ganger får jeg ikke kopiert noen bilder, andre ganger går det med opp til 10 etter hverandre før kameraet kræsjer og mister kontakten med PC.

Alle bildene er bevart på minnekortet. Dvs at problemet er til å leve med om jeg kjøper en minnekortleser.

Prøvde å oppgradere firmware som foreslått her, men jeg får jo ikke kopiert filen over til kameraet eller minnekortet, slik det trengs.. Uansett skal oppdateringen kun inneholde bedre automatisk rotasjon ved visning av bilder.

Lenke til kommentar

Du kan så klart kjøpe en minnekortleser, noe som anbefales uansett. Men det fjerner ikke det faktum at det er noe galt med kameraet, noe som bør fikses før eller siden uansett da det kan være noe som senere vil føre til andre feil eller skader på kameraet. At det er ustabilt ved overføring av bilder, kan bety at det også kan være ustabilt i andre tilfeller selv om du ikke har opplevd det ennå.

Angående angrefrist så tror jeg ikke man kan benytte den på produkter med feil. Men mulig jeg tar feil nå. Akkurat den delen av loven har jeg ikke satt meg inn i da jeg jobber i en vanlig butikk og ikke nettbutikk.

Lenke til kommentar

Ustabil overføring av bilder er faktisk noe de fleste med dette kameraet sliter med. Det som hjelper for meg er som sagt å ikke åpne mappen som bildene ligger i og dermed få opp alle thumbnailene. Bare kopier mappen uten å se noen bilder. Kanskje det hjelper deg også.

Angående firmware, den fikser langt mer bugs enn hva Casio forteller, blant annet så forsvinner en irriterende hvining i lyden på videoopptak. Det er flere skjulte fikser, hvis du søker litt på dpreview forumet så finner du mer.

For å installere firmware så kan du ikke legge filen på minnekortet, minnekortet må fjernes fra kameraet, kameraet kobles til PC'en og så skal filen overføres til det interne minnet.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Det med å bare kopiere mappen ser faktisk ut til å fungere foreløpig!

..men oppgraderingen går ikke, da kameraet låser seg under overføringen (hver gang etter ca 20% av den 6,12 MB store filen)

Som sagt er dette kameraet kjøpt til ferien vi skal på 6. september (3 uker). Burde jeg bruke det der, og sende det inn etterpå? Eller sende det inn nå og være uten på ferie (for å "bevise" at det ikke er jeg som har ødelagt det på ferie) ?

Lenke til kommentar

Hvis du allerede har fortalt dem at det er feil på det så vil de nok ikke tro at du har ødelagt det på ferie.

Ta det med på ferie du, bare pass på at du ikke mister det i bakken, eller får stygge skraper i det, slik at de kan ha noen som helst grunn til å skylde på deg.

Lenke til kommentar
For å installere firmware så kan du ikke legge filen på minnekortet, minnekortet må fjernes fra kameraet, kameraet kobles til PC'en og så skal filen overføres til det interne minnet.

funker fint å legge filen på minnekorten, den skal legges i roten ved siden av dcim mappen.

takk for at du nevnte denne updaten, kjekt med siste versjon

edit skriveleif

Endret av Grokster
Lenke til kommentar
Det med å bare kopiere mappen ser faktisk ut til å fungere foreløpig!

..men oppgraderingen går ikke, da kameraet låser seg under overføringen (hver gang etter ca 20% av den 6,12 MB store filen)

hvordan prøvde du å overføre bilder når det gikk galt?

har selv bare kopiert over mappen, så jeg tenkte å teste om det samme skjer her

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvis noen lurte: jeg endte opp med en minnekortleser. Drittlei av denne feilen med overføringer nå.

Men nå har jeg plutselig et nytt problem:

Jeg skrur på kameraet for å ta bilder, skjermen er på i 2 sekunder, for så å skru seg av igjen (det lille lyset under søkeren blinker rødt 2-3 ganger). Jeg kan ta bilder likevel, bruker den optiske søkeren. Når jeg TITTER på bilder, holder skjermen seg på. Finner ikke noen innstillinger i menyen for dette. Hvorfor slår den seg av så fort..?

Dette skjedde nylig, uten at jeg vet hvorfor. Tror dama brukte det sist før det skjedde. Batteriet er bra, så det skal ikke ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Hun har ikke trykt på Disp knappen da? Trykker du på den så velger du hva som skal vises på skjermen samt om du skal skru den av. Prøv å trykk på Disp knappen en gang.

Det ligger forøvrig ute en ny firmware på Casio sine sider som kanskje løser overførings problemene med dockingstasjonen. Det ser ut som den samme som har ligget ute siden august, men den inneholder noe nytt ifølge gutta på dpreview forumet.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Hun har ikke trykt på Disp knappen da? Trykker du på den så velger du hva som skal vises på skjermen samt om du skal skru den av. Prøv å trykk på Disp knappen en gang.

5161668[/snapback]

Eh, så enkelt var det altså :blush: Sånn går det når man overser den enkleste løsningen. Tusen takk til deg, atter en gang.

Den oppgraderingen vet jeg ikke om jeg tør meg på. Jeg får jo ikke overført den til selve kameraet pga docking-problemet, og jeg ser at folk ikke er enige om det fungerer fra minnekortet. Vil ikke risikere å gjøre det ubrukelig..

Lenke til kommentar
Det ligger forøvrig ute en ny firmware på Casio sine sider som kanskje løser overførings problemene med dockingstasjonen. Det ser ut som den samme som har ligget ute siden august, men den inneholder noe nytt ifølge gutta på dpreview forumet.

5161668[/snapback]

hvor? og hvor?

updaten jeg finner er fra juli, og på dpreview forumet - casio talk finner jeg ingen hentydning til det du sier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...