Earendil Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hei! Eg har planar om å bli advokat når eg blir "stor", helst ein advokat for enkeltpersonar eller større bedrifter. Akkurat no går eg GK Medium og Kommunikasjon og skal begynne på VK1 til hausten. Har også planar om å starte eigen praksis seinare i livet mitt. Nokon her som har tips til kva slags linjer eg skal gå på universitet og liknande? Takkar for svar. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 tror du har bommet ganske kraftig. Allmenn er stedet om du vil bli advokat/jurist. Ha bra karakterer. rundt 5 i snitt eller mer. Greit å ta rettslære, sjekk om skolen din tilbyr det. Og som sagt, begynn på jus når du er ferdigmed vgs Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Planen er å studere jus, ja. Tenkte kanskje Universitetet i Oslo. For å komme inn må eg ha generell studiekompetanse, noko som eg får ved studiet mitt. Har for tida gode nok karakterar til å komme inn på jusstudium. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ehm, nå er det noe forskjellige opplegg fra universitet til universitet, men oppleggene er relativt rigide. I Oslo har man vel ikke mulighet for spesialisering før ut i 4. og 5. avdeling, dvs. at du ikke trenger tenke på slikt før om et par år, og derfor kan konsentrere om å komme inn der du ønsker. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Medier og kommunikasjon gir vel studiekompetanse, og da er det jo bare å komme seg inn i Oslo. Mamma tok all jussen der. Pappa drev med mye rart, men tok jo det meste i Oslo, han drev på med noe han kaller utveksling til Japan, ferie høres det ut som for meg, og han avsluttet med et eller to år på Harvard. Mulighetene er mange. Forresten leste jeg i Juristkontakt - bladet for advokater og jurister - at en privatskole kalt Atlantis eller noe i den duren tilbød undervisning klassevis det første året i Brasil, så kunne man fortsette videre i Oslo. Kanskje det er noe å gjøre? Studentene intervjuet virket veldig fornøyde og likte klasse-modellen Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Skal vurdere det. Veit du kor mykje det eventuelt kostar å ta privatskule i Brasil? Må jo bli nokon hundretusen i året? For Harvard er det vel 600.000 for eit år? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Skal vurdere det. Veit du kor mykje det eventuelt kostar å ta privatskule i Brasil? Må jo bli nokon hundretusen i året? For Harvard er det vel 600.000 for eit år? For Hadvard så er det sinnsykt mye man må betale så det kan du egentlig glemme hvis du ikke får stiend fra en av de amerikanske legatene eller at du er superrik. Det er vel også en del som tar utdannelsen i england for så og ta noen år i Norge slik at man kan praktisere sitt yrke i Norge. Men jeg vet egentli ingenting om atvokatutdanning PS har du gode karaktererog er skoleflink? Mener å huske at de som studerer jus på UiO har en rimelig høy strykprosent selv om de alle har greie karakterer og at prøvene ikke er så alt for vanskelige Endret 19. august 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 For Hadvard så er det sinnsykt mye man må betale så det kan du egentlig glemme hvis du ikke får stiend fra en av de amerikanske legatene eller at du er superrik. Kan ikkje sei at eg vurderar så seriøst å gå på Harvard heller. Har relativt gode karakterar, ja. Ihvertfall gode noke til å komme inn på jusstudium. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Skal vurdere det. Veit du kor mykje det eventuelt kostar å ta privatskule i Brasil? Må jo bli nokon hundretusen i året? For Harvard er det vel 600.000 for eit år? Trodde Harvard lå rundt 170 000 jeg? Dog er det ren gjetning. Brasil-greiene var ikke så dyrt, tror jeg, jeg skal se om de bladene ligger her enda. Tror pappa har en perm med Juristkontakt på kontoret, hvis jeg slipper inn der. Men tror ikke det var så ille, jeg tør nesten ikke tippe nå, så jeg skriver antagelsene mine som kan være helt på ville veier med liten skrift... 50-60 000? Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Det var ikkje så gale. Såg også at ein kunne ta det siste semesteret i utlandet visst ein studerte ved UiO. JoachimR: Så klart. Endret 19. august 2005 av Earendil Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Ikke fest litt til de prisene er du grei da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå