Gå til innhold

Bærbar til 10-år gamal gut (skulebruk)

ibi-ubu

Anbefalte innlegg

Hei,

eg har ein nevø som får bærbar PC via skulen sin.

Han har 9000 til rårighet og dette skal rekke til ein PC med XP, 15" skjerm, CD/DVD-brennar, mus og tekstbehandlingsprogram (i praksis office sidan det er det folk flest brukar).

"Student-office" får ein tak i til litt over 1000,- så den er grei, då gjenstår det 8000 +/-

Eg har kikka litt rundt i butikkar og på forumet hermen blir berre meir og meir forvirra.

På ein lokal butikk her er denne Fujitsu-Siemens Amilo PRO V8010 på tilbud til ca. 8000,-

Er dette eit bra tilbod til ein gut som skal bruke maskina primært til skulearbeid, men sjølvsagt også litt speling?

Bør eg la være å bekymre meg noko særleg over små forskjellar på maskinene i denne prisklassen sidan du stort sett får mykje av det samme kor en ein snur deg?

Tips mottas med takk!

Endret av ibi-ubu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den maskinen hadde en Celeron (D?) prosessor som du bør ligge unna. Regner ikke med at det er Celeron M da det ikke står, men Cel M duger faktisk ganske greit egentlig. I den prisklassen er vel Pentium M med SpeedStep/strømstyring nesten utelukket. Du kan sjekke prisguiden for tips til greie maskiner til rundt 8000. Selv synes jeg denne, Acer TravelMate 4051LCi (eller evt dens widescreen broder WLCi) ser kjempebra ut til den prisen :thumbup:! Pentium M :yes:. Greit nok, bare 256 ram men det kan oppgraderes senere. XP Home følger med.

Lenke til kommentar

Ja ifølge det pdf dokumentet kommer den med både Celeron M og Pentium M, hvor Pentium M såklart er de dyrere modellene. Men Celeron M er slettes ingen dårlig prosessor, eneste at den er vel littegranne tregere pga lavere cache og at viften på maskinen kanskje kommer til å gå hele tiden og blir ganske varm da prosessoren ikke klokker ned slik som Pentium M gjør. Men en så seriøs og stor produsent som FS har kanskje tatt det med i beregningen av kjølesystemet på maskinen så den ikke bråker så mye likevel? Hadde selv en celeron av den gamle typen i min forrige bærbar og den støyet da overhodet ikke ved normal bruk selv om det ikke var noe speedstep på den. Men så var den på bare 800mhz og da...

Lenke til kommentar

må bare spørre om 1000 kroner til office, student eller ei, er noe vits. Det finnes jo Open Office som duger minst like bra :) Helt gratis!

Han er 10 år sier du. Har han noe som helst interresse av spill? (noe jeg vil tro) Da hadde jeg brukt den 1000-lappen spart på office til et bedre skjermkort.

My 2 cents :)

EDIT: Dette er vel også et godt tilbud.

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar
Min bror fikk 9000 kr av hjelpemiddelsentralen også. Overtalte min mor til å legge til 2000 kr siden vi da fikk mer pc for pengene ettersom denne pcen er ment å vare endel år frem itid. Programvaren tar vi det som det kommer med :innocent:

Denne pcen vi havna opp med da: Fujitsu Siemens Amilo PRO V2020

MvH Vegard

Lurer litt på om du/dere har forstått hvordan dette med HMS-maskiner fungerer... Det er slik at maskinen er ment som ett hjelpemiddel for den som trenger det, og ikke som en familiemaskin.

Lenke til kommentar

Stemmer det, at det er en hjelpemiddel.

Men det betyr ikke at andre kan bruke den også, det er jo den som trenger hjelp som avgjør det, det blir jo den personen sin eiendom.

9000kr for en bærbar er jo ok, men annbefaler og legge til et par tusen og kjøpe enten en Acer PC eller ASUS

Lenke til kommentar

Synd at robuste laptoper koster mer. Min første prioritering for en skole PC for en aktiv 10 åring er å få en som er så enkel som mulig og så robust som mulig. Men tør jeg håpe at maskinen vil være statisk på et sted hele tiden...10 åring som går frem og tilbake til skolen hverdag med en laptop...mmmh..ja ja..

Apple Ibook har noen enkle maskiner, usikker på prisen. Men for førstegangs brukere og enkle maskiner er de ganske greie.

Jeg ville ikke engstet meg så mye for skjermkort og råeste av det råe og sånt..det kan han bruke tennårene til. Nå skal han vel lære å skrive spennende historier og researche ting til oppgaver.

AKIRA

Lenke til kommentar

Vi gikk for denne til min lillebror. Vi betalte nok en del for størrelsen (12 tommer), men det syntes vi var verdt det når han skal dra den fram og tillbake hver eneste dag. Den veier bare 1,8K og er temmelig liten, kansje noe å tenke på for en 10 åring?

Ellers så var vi ute å kjøpte maskin til min mormor i dag, og gjennbekreftet det vi allerede viste, at om man ikke skulle spille så kunne man få greie maskiner på elkjøp. Det var denne, men han hadde feilpriset ned til 4999, så da fikk vi den slik:p Og når jeg så kunne kjøpe 512 Mb minne ekstra til 600,- så ble den ikke så dyr.

Ps runel; Jeg ser ikke noe galt i å spytte i litt ekstra for å få noe som resten av familiemedlemmene kan bruke. Før i tiden (når jeg gikk på barneskole) så sørget HS for alt, maskin, væske, programmvare og printer og support. Nå gir de bare ut 9k og overlater alt til brukeren. Det er ikke alle som har sønner/døtre som kan finne de beste tillbudene for dem (eller som vet at man kan spørre på hw.no for den del).

Lenke til kommentar

P@rm@nn:

Det er forsåvidt greit at flere i familien kan bruke maskinen, er jo ikke noe problem det, men det er systemet som jeg ikke helt forstår, da det for noen er lett å få slike maskiner og for noen svært vanskelig å få. Jeg vet om flere som har fått slik maskin "fordi de har stygg håndskrift", mens noen får avslag når de absolutt kunne lært mer/forstått mer om de hadde fått en slik maskin.

Dessuten blir jo systemet litt misbrukt, når en 10-11 åring får en slik maskin, men den blir brukt som familiens nye PC...

Det er jo ikke alle som får betalt PC av Staten/HMS, kun utvalgte...

Men selvfølgelig, det hjelper sikkert noen å få slike maskiner, men systemet bør skjerpes når det gjelder hvem, og på hvilket grunnlag de skal få maskin.

Dette med at en får 9000 kr må være ganske nytt, får bare 1 1/2 år siden ble bærbar PC, printer og bæreveske levert av Hjelpemiddelsentralen her...

Lenke til kommentar
Min bror fikk 9000 kr av hjelpemiddelsentralen også. Overtalte min mor til å legge til 2000 kr siden vi da fikk mer pc for pengene ettersom denne pcen er ment å vare endel år frem itid. Programvaren tar vi det som det kommer med :innocent:

Denne pcen vi havna opp med da: Fujitsu Siemens Amilo PRO V2020

MvH Vegard

Lurer litt på om du/dere har forstått hvordan dette med HMS-maskiner fungerer... Det er slik at maskinen er ment som ett hjelpemiddel for den som trenger det, og ikke som en familiemaskin.

Dette er ikke ment som en familiemaskin, men er ment for at maskinen skal være litt mer oppdatert i en litt lengere periode enn en bærbar til 9000. Og pcen har litt flere muligheter ang. spill. Selv om den ikke hovedsaklig er beregnet for å være en spilmaskin. Brukeren av pcen er 15 år og spiller endel. Og med tanke på at vi fikk med en dvd-brenner, 512 MB RAM, et relativt greit skjermkort i tillegg til de 60 GB og WLAN så er vi veldig fornøyd me maskina.

Uansett STYR UNDA WHITEBOX!!!!

(vi kjøpte første pcen igjennom dem, den klikka.. vi sendte den inn til repperasjon og fikk den tilbake enda mer herpa [fikk ikke slått på den engang]. Det tok 3 månder før vi fikk tilbake penga. Da etter mange e-poster og telefonsamtaler)

10-åringen er nok ikke den som spiller. Men får han en pc, så kommer spillene av seg selv.. tro meg:)

MVH Vegard

Lenke til kommentar

Vell misbruk skjer jo garantert. Det er jo ikke slik at det lyser dysleksi fra pannen din :-p , og så er det dette med grader. Både jeg og lillebroren min har dysleksi, men han fikk (absolutt nødvendig) mens jeg ikke fikk. Er vel ikke noe annet å si enn at verden er urettferdig? Slik er det jo med alt, noen får gode lærere, andre dårlige. Noen lever et sted med sykehuskø, andre ikke. Noen dør tidlig, andre gamle. Og noen møter en spesialpedagog som mener du bør få pc, andre møter en som mener du bør klare deg på den "gode gamle måten".

Lenke til kommentar

Jepp, sant det P@rm@nn...

For å svare litt generelt på trådstarter sitt spørsmål, en annen her var og inne på det, lav vekt er viktig...

Anbefaler deg å se etter en maskin med lav vekt og god skjerm.

Hvis maskinen veier for mye blir det fort til at man ikke orker å dra den med til skolen daglig, også mister man litt nytten av den.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Korleis fungerar dette ved kjøp frå nettbutikk?

Den maskina eg linka til var på "salg" i ein lokal butikk på sørlandet (der guten bur, eg bur i Bergen) så ting vart liksom litt enklare ved å kjøpe der.

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar.

Korleis fungerar dette ved kjøp frå nettbutikk?

Den maskina eg linka til var på "salg" i ein lokal butikk på sørlandet (der guten bur, eg bur i Bergen) så ting vart liksom litt enklare ved å kjøpe der.

Det fungerer meget bra.

Personlig handler jeg nesten alt på nett nå. Enkelt er det og. Ikke trenger man gå i butikken heller (men posten). Garanti er den samme og du har 14-dagers angrerett på nettkjøp.

Hvis du ikke har gjort det før kan det kanskje føles som en terskel å komme over, men du vil oppdage at det er nokså tidsbesparende (hvis du ser bort ifra at det tar litt tid før pakken kommer) og fryktelig enkelt å kunne shoppe hjemmefra.

Jeg tør også påstå at det du får mer for pengene på nett da minst et ledd i næringskjeden er kuttet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...