Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc starter ikke, virker som den ikke får strøm!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har altså nettopp kjøpt nye komponenter fra komplett.no. Har bygd flere pcer før så er rimelig erfaren på den fronten.

Problemet er når jeg prøver slå på PCen så går vifta på cpu'en rundt en gang, og thats it. Virker ikke som pcen mottar strøm, ingenting av vifter/hd/psu starter. Har lest at flere her på forumet har hatt samme problem, men fant ikke noen gode svar/forslag for grunnen til dette.

Hardware:

AMD Athlon 64 3200+ socket 939, 512KB BOXED (m/inst. vifte)

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024 dual pack (CL2.5)

Asus EN6600GT 128mb DDR3 PCI-E

EPoX EP-9NPA+ Ultra, nForce4 Ultra,ATX, Socket-939

Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W, 120mm Vifte, SATA, 20/24pin

La meg først si at jeg har prøvd å koble alle komponenter fra, med unntak av skjermkortet og cpu vifta. Fremdeles ingenting.. Jeg har også prøvd med kun 1 minnebrikke.

Når jeg slår på PSU så lyser det blått på hovedkortet, så det er strøm der. Men det er altså når jeg prøver slå på selve PCen at det bare får strøm et lite sek. (cpu vifta går en runde) før alt går av igjen (men LED på hk lyser fremdeles).

Vifta på PSU starter aldri opp, og heller ingen andre vifter (som er koblet direkte til PSU og ikke på HK, slik PSU fan er - antar det er derfor den går en runde).

Noen forslag?

*EDIT* Jeg har kjøpt følgende PSU:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308622&view=detailed

som er litt billigere enn:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308626&view=detailed

er det noe forskjell på disse 2? Kan det være noe med 24-pin hovedutgangsstrøm som står oppgitt på den siste som utgangskoblinger og ikke på den første som har noe å si?

Endret av supah7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har da undersøkt endel på nettet, og oppdaget at man ant. trenger en "native" 24-pin PSU. Den jeg har er 20/24, altså skal være kompitabel med begge deler.. men det ser ikke ut som det er tilfelle her. Har lest endel poster om at HK er følsomme for enkelte PSU, og at det ikke fungerer med 20-24 pin adapter iallefall.

Alikevel synes jeg det virker merkelig, ettersom jeg har kjøpt en Fortron/Source 20/24 pin 400W.. burde jo fungere i teorien men kanskje noe som kan være greit tenke på for andre som vurderer kjøpe ny PC.

Eller er jeg helt på villspor her? (fått opplsyningene fra andre engelske forum)

When it comes to nF4 Ultra boards, it is best practice to use a VERY high quality 24 pin PSU. It does not necessarily have to support ATX V2.0 (ie, dual 12V rails), but it really should be something with a native 24 pin connector and relatively high amps on the 12V rail (21 or higher is what I consider the minimum). I have a OCZ 520 Watt PowerStream in my personal system and I also use the 9NPA+Ultra board--that PSU has 31 Amps on the 12V rail. Buy a good PSU and you will be surprised how many issues will either go away or never even occur. My personal favorites are the higher-end (420 Watt or higher) Enermax Noisetaker ATX 2.0 12V Active PFC PSUs with such nice things like Ring Core, Dual 12V rails, 80% efficiency, smart fans, etc., and the OCZ PowerStream series (PowerStream for brute force overclocking potential....) None of these PSU's are cheap. Minimum $80!

Endret av supah7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...