Gå til innhold

Hvilke studier kan man ta etter forkurs?

darkness|

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig hele tiden tenkt på å studere til bachelorgrad i data-ingeniør, og har derfor valgt å ta forkurs fra høsten av. Nå har omstendighetene forandret seg slik at jeg har flyttet fra Bergen (hvor dataingeniørlinjen befinner seg), til Hønefoss. Her har de ikke denne linjen. De har en linje som heter dataingeniør i Kongsberg, men det virker ikke som det samme studiet.

Det jeg da lurer på, er hvilke studier man kan komme inn på hvis man har forkurs. Er det bare ingeniørlinjer? I såfall ligger jeg vel ganske tynt an..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har egentlig hele tiden tenkt på å studere til bachelorgrad i data-ingeniør, og har derfor valgt å ta forkurs fra høsten av. Nå har omstendighetene forandret seg slik at jeg har flyttet fra Bergen (hvor dataingeniørlinjen befinner seg), til Hønefoss. Her har de ikke denne linjen. De har en linje som heter dataingeniør i Kongsberg, men det virker ikke som det samme studiet.

Det jeg da lurer på, er hvilke studier man kan komme inn på hvis man har forkurs. Er det bare ingeniørlinjer? I såfall ligger jeg vel ganske tynt an..

Forkurs kan vel regnes som allmenn-påbygg, hvertfall ut i fra det jeg har hørt. Du har hvertfall flere av de samme fagene, og du får en såkalt "spesiell studiekompetanse". Jeg mener å ha hørt at du kan bruke denne til andre studier også, men ring inn til høyskolen/universitetet og forhør deg om nettopp dette.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Med påbygging får du vel generell studiekompetanse og har åpne dører i de fleste retninger, med mindre 3MX og 2FY (rett/galt?) er et krav slik som på ingeniørlinjene. Jeg planlegger å ta forkurs etter påbygging i håp om å få ekstra poeng for mer matte og fysikk da jeg ikke har hatt det tidligere. Om du kun har forkurs har du vel egentlig ikke generell studiekompetanse, men da kan du vel ta et realfagskurs tror jeg.

Leste litt om dette tidligere i år, men husker ikke stort nå (gullfiskminne) :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...