Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lydsamtale med MSN bak ruter

Anbefalte innlegg

Før så hadde vi Telenor ADSL, og delte internett med resten av pcene i huset ved å ta i bruke ICS (Internet Connection Sharing) som ligger i Windows XP. Da funket det fint å ta i bruk lydsamtaler i MSN med andre folk uten å måtte åpne noen porter etc. i firewallen.

Men nå har vi byttet til Sandefjord Bredbånd, og må ta i bruk en ruter for å få delt internet. Resultatet av dette er at Lydsamtale-funksjonen i MSN ikke lenger fungerer; man får opp en melding om at man ikke får etablert noen tilkobling med den man skal snakke med.

Jeg kikket litt rundt på nettet for å finne ut hvilke porter MSN bruker, og redirecte alle de til den pcen som skal brukes for lydsamtaler. Men det fungerte ikke.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få dette til å fungere, eller om det i det hele tatt er mulig? Vet at det finnes alternativer som kanskje egner seg bedre til dette (Skype), men det er ikke så aktuellt å få nærmere 10 personer til å bytte over til dette bare pga et problem som ligger på vår side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var innom den samme problematikken selv en gang i tiden. Hvis jeg husker riktig, så benyttes en tilfeldig port til lydsamtaler. Dette ordnes på Microsoft-måten ved å benytte UPnP - en ordning som gir programmer tillatelse til å åpne og forwarde porter i brannmuren og ruteren ettersom de trenger det.

Jeg tipper på at problemet ditt er at den nye ruteren ikke støtter (eventuelt ikke har aktivert) UPnP-funksjonalitet.

Kikk i ruterens konfigurasjonsmenyer for å se om du kan aktivere UPnP. Hvilken ruter er det forresten?

Lenke til kommentar

Det er en eldre 3com OfficeConnect ruter som jeg har hatt liggende. Den er et par år gammel, så om uPnP er noe som har kommet nå i det siste så tviler jeg på at denne har det.

Løsningen på problemet er altså å gå til innkjøp av en ny ruter med støtte for uPnP?

Lenke til kommentar

UPnP var en ny oppfinnelse som kom sammen med Windows XP, altså er det noen år siden.

Men selv i dag er det ikke alle rutere som støtter UPnP, ettersom det er en potensiell stor trussel mot lokalnettet. Bare tenk over det, alle programmer kan åpne og forwarde nesten alle de portene de vil - da forsvinner mye av sikkerheten med brannmur og NAT.

Jeg endte opp med å droppe lydsamtaler i msn. Jeg foretrekker et sikrere nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...