senjakongen Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Det stemmer at Expert har/har hatt tilbud på K700i til 1 kr med Fri20 abb. Har vært reklame på tv i hele sommer for dette tilbudet... Senjakongen Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Det stemmer at Expert har/har hatt tilbud på K700i til 1 kr med Fri20 abb. Har vært reklame på tv i hele sommer for dette tilbudet... Senjakongen Du har rett - dette er ikke lagt ut på nett, men Expert er ikke alene om å være treg her. Nettsidene hos både Expert/Bestbuy, Elkjøp - og også hos Amobil - er håpløst utdaterte. Jeg er ingen "storforbruker" av mobiltelefoner - så jeg forsøker å gjøre som når jeg kjøper datautstyr - orienterer meg etter beste evne på nettet både når det gjelder siste teknologi - samt beste pristilbud. Det er jo åpenbart at dette funker dårlig når det gjelder mobiltelefoner... Prisinformasjonen på nettet er jo håpløst utdatert - så det er ikke så lett for en stakkar som ikke tråler forum til daglig, og som ikke bor slik til at en FYSISK kan tråle rundt i elektrokjedene og sjekke tilbud... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) For å sitere meg selv fra en annen tråd angående Fri20 og hvor "genialt" dette er: 20 minutter ringetid hver måned i et helt år + månedsavgifter koster 192 kroner hos Talkmore. Dette er 104 kroner mer de 88kr i ditt regneeksempel. Ved å betale disse 104kr ekstra så får du en rekke fordeler over fri20: Du slipper binding i et helt år Hvis du ringer mindre enn 20 minuter per måned så blir det billigere. (Det koster det samme med fri20 å ringe 1 minutt per måned som 20 minutter per måned). Hvis man f.eks ringer 10 minutter hver måned så koster det 96kr hos talkmore og 88kr hos telenor fri20 inkludert faste avgifter. 5 minutter koster 48kr per måned hos talkmore og 88kr hos telenor fri20. Hvis du ringer mer enn 20 minutter per måned så slipper du unna med en minuttpris på 80 øre, mot 179-234 øre, noe som fordyrer veldig. F.eks vil 40 minutter per måned koste 584 kroner mer per år ved 50/50 ringing til telenor/netcom inkludert faste utgifter mot talkmores 384kr. Man betaler altså 52% mer hos telenor fri20 med et slikt forbruk. Hvis en dobler forbruket ennå en gang så vil det koste 768kr hos talkmore og 2070kr hos telenor fri20 inkludert faste avgifter. SMS koster 69 øre hos telenor fri20 mot 43 øre hos talkmore. Med f.eks 5 meldinger per dag så utgør det en forskjell på 475kr per år. MMS koster 250 øre hos telenor fri20 mot 195 øre hos talkmore. Med f.eks 1 MMS per dag så utgjør det en forskjell på 201kr per år. Fri20 lønner seg altså kun for de som sender ekstremt få SMS og MMS (under ca 1 SMS per dag og 0 MMS'er), og de som ringer et sted mellom ca 8 og 25 minutter per måned. (Jo nærmere 20 minutter jo nærmere kommer man den maksimale besparelsen på 104kr per år. Når det gjelder kampanjer med halv pris på ringing i helgene og etter kl 18 i en periode og den type lokketilbud så sier jeg bare: Bedre med faste lave priser. Talkmores 80 øre/minutt er faktisk lavere enn halv pris på telenor fri20 (179-234 øre/minutt delt på 2 = 89,5-117 øre/minutt) Jeg skjønner godt at telepriser ikke tar hensyn til slike tilbud. Tilbudene er bare med på å gjøre det vanskeligere for forbrukerene å se hva det egentlig koster. Samt vanskeligere for telepriser å sette opp en kalkulator som tar hensyn til alle mulige små tilbud. F.eks ville det krevd en boks for "hvor mye ringer du per helgedag eller etter kl 18 i forhold til hverdager før kl 18", "hvor mye ringer du før første september per dag og hvor mye etter første september", osv. Det er bare med å å innvikle prisene og gjøre det så uoversiktlig at de kan ta seg mere betalt totalt sett. Endret 11. august 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 For å sitere meg selv fra en annen tråd angående Fri20 og hvor "genialt" dette er: Ser poenget - Fri20 er kanskje ikke det beste abonnementet. Men - dersom du ser bort fra Fri20 som abonnement - og kjøper f.eks. en K700 til 1 kr med Fri20, der du betrakter fri20prisen (49x12) som en ren "betaling" av telefonen og ikke noe annet - låser opp telefonen, og bruker et annet abonnement - da må jo det å _kjøpe_ en telefon med fri20 være gunstig - eller? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 lokken: Det kan hende det blir noen kroner billigere (kanskje til og med et par hundrelapper), vel og merke hvis du ringer ganske nøyaktig 20 minutter per måned. Jo lengre unna man er 20 minutter per måned og 0 SMS/MMS per måned jo mindre gunstig blir det. Man skal altså ha et svært stabilt forbruk på 20 minutter per måned for at dette skal lønne seg noe merkbart. Jeg tror de fleste har ganske varierende forbruk fra måned til måned slik at man kommer ganske langt unna det optimale og dermed sparer langt mindre eller til og med taper en god del på å kjøpe enkronetelefon med Fri20. (Forresten: 1kr + 12*49kr = 589kr for telefonen, en grei pris, men ikke så gunstig likevel for de fleste pga ringeprisen) PS. Om man går for noe slikt så gjør man lurt i å bytte abb fra og med den dagen da abb går ut. Hvis man venter lengre så betaler man overpris for det også. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Amobils egen prisguide er jo ikke akkurat så oppdatert... I følge den er rimeligste pris på SE K700i med abonnement 1.490,- kroner... Elkjøp har takket nei til å delta i vår prisguide. De prisene som er der skal stemme bra. Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (Forresten: 1kr + 12*49kr = 589kr for telefonen, en grei pris, men ikke så gunstig likevel for de fleste pga ringeprisen) Det var jo akkurat det som var mitt poeng - å kjøpe telefonen til den prisen UTEN i det hele tatt å bruke abonnementet. Kjøpe telefonen for kr 589 - låse opp operatørlåsen umiddelbart, og så bruke f.eks. tele2 champion abonnement.. Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Amobils egen prisguide er jo ikke akkurat så oppdatert... I følge den er rimeligste pris på SE K700i med abonnement 1.490,- kroner... Elkjøp har takket nei til å delta i vår prisguide. De prisene som er der skal stemme bra. Aha - så Elkjøp er ikke med i guiden - det visste jeg ikke. Men jeg påstår likevel at guiden er utdatert. Men det er sannsynligvis IKKE - understreker - IKKE - amobil sin feil. Når f.eks. Expert selger K700 for 1 krone med 12mnd binding på abonnement til 49 kr mnd - altså en total kjøpspris på 589 kroner - og samtidig på egne nettsider opplyser at rimeligste pris på telefonen (pris + ab) er 1.549,- da er ikke nettsidene mye verdt. Problemet er jo at prisguiden her gjør oppslag i de samme nettsidene.... Lenke til kommentar
Duppsa Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ta feks. SE K700i som selges på Elkjøp nå da... Telefonen koster 1,- med et abo. til 49,- pr mnd. 49,-x12 = 588 1,- for telefonen Totalt 599,- Det er da totalsummen for en ulåst telefon (Ring telenor for og åpne gratis) og i den 599,- summen får man også ringe 20 min gratis =) Så det er nok ikke bare lureri nei Tull! Prisene dine er totalt feil. Den korrekte pris fra Elkjøp på SE K700i er som følger (rimeligste alternativ dersom man summerer pris telefon + 12mnd ab + innmelding) : Telefon - kr 599,- Abonnement (79*12) - kr. 948,- Innmelding - kr. 200,- Billigste totalpris hos Elkjøp for SEK700i m/ab. = 1.747,- - så du bomma med 1148 kroner, dvs 191% dyrere enn du påstår. Huff.... Man finner ikke alt på nettet da vettu.... og hvorfor skulle jeg sitte her og finne opp slike ting? Sier ikke ting for og tulle med folk Ikke så bråkjekk med en gang..... Svar heller "å? Det viste jeg ikke. Finner ikke tilbudet noen plass? Sikker på att dette stemmer?" Mye bedre..... Slipper du og regne prosenter og alt mulig :!: Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Huff.... Man finner ikke alt på nettet da vettu.... og hvorfor skulle jeg sitte her og finne opp slike ting? Sier ikke ting for og tulle med folk Ikke så bråkjekk med en gang..... Svar heller "å? Det viste jeg ikke. Finner ikke tilbudet noen plass? Sikker på att dette stemmer?" Mye bedre..... Slipper du og regne prosenter og alt mulig :!: Beklager - men jeg var nesten overbevist om at du hadde dratt en bløff. Kunne som sagt ikke finne tilbudet på nett. Det er VELDIG mange som sitter og finner på ting bare for å skape leven, og å plage folk. Prosentregning er enkelt - tar to sekunder - var bare for å illustrere den enorme forskjellen på prisen du kom med og den prisen som butikken du refererte til oppga som faktisk pris. Greit at man ikke finner alt på nettet - men jeg har aldri før vært borti at Elkjøp har hatt priskampanjer som du ikke finner på nettsidene deres. (Har derimot flere ganger opplevd at tilbud på nett ikke har eksistert i butikkene). Nå var det jo Expert i dette tilfellet - men Expert har jo av en eller annen grunn heller ikke greid å få dette tilbudet inn på sine nettsider. Igjen - beklager - det er ikke du som skal "skytes" - men webansvarlig hos Expert! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) (Forresten: 1kr + 12*49kr = 589kr for telefonen, en grei pris, men ikke så gunstig likevel for de fleste pga ringeprisen) Det var jo akkurat det som var mitt poeng - å kjøpe telefonen til den prisen UTEN i det hele tatt å bruke abonnementet. Kjøpe telefonen for kr 589 - låse opp operatørlåsen umiddelbart, og så bruke f.eks. tele2 champion abonnement.. Ja, det er også en mulighet. Men da må man vel legge til 199kr for opplåsing også. (Hvis man ikke har nødvendig utstyr og kounnskaper til det selv da). Og da kommer vel telefonen på totalt 788kr, en veldig bra pris. (Billigste i prisguiden uten abb koster 1646kr) Edit: Man sparer altså 858kr på telefonen, og får bra ringepriser hos Tele2. Edit2: Det at telesekskapene gir så store rabatter som dette tyder på at de forventer å ta inn mellomlegget på 858kr på at abbonementet ikke brukes optimalt billig (20minutter per måned og 0 SMS/MMS) og på at abbonementene i gjennomsnitt brukes mye lengre enn bindingstida. Det er altså ganske store summer operatørene tjener ringeprisene til en gjennomsnittlig kjøper av telefon med abb. Det er med andre ord mye å spare på å ikke være enn gjennomsnittlig kjøper. Endret 11. august 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ja, det er også en mulighet. Men da må man vel legge til 199kr for opplåsing også. (Hvis man ikke har nødvendig utstyr og kounnskaper til det selv da). Og da kommer vel telefonen på totalt 788kr, en veldig bra pris. (Billigste i prisguiden uten abb koster 1646kr) NOPE - man betaler ikke en krone for å fjerne operatørlåssperren. Dersom man tegner et Telenor-abonnement, kan man nå få operatørlåskoden KOSTNADSFRITT frat Telenor - så totalprisen blir 589 kr,- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Og den gir telenor deg selv om du spør samme dagen som du kjøpte telefonen? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 om man kan få opratørlåskoden kostnadsfritt fra telenor, hvorfor i huleste legger dem inn en opratørlås? Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Jeg har også hørt at Elkjøp har dette Fri 20 tilbudet, men det ligger ikke inne på nettsiden... Fordi det er to "forskjellige" butikker. Hvis du tar deg en tur til nærmeste elkjøp så finner du nok K700i med fri20 til den prisen Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Og den gir telenor deg selv om du spør samme dagen som du kjøpte telefonen? YEPP - les her: http://amobil.no/art.php?artikkelid=18149&side=3 se spesielt nøye under avsnittet: "Blodpris for fjerning av operatørlås" sitat: "...Hos Telenor er det imidlertid gratis å fjerne operatørlåsen til enhver tid, så lenge du også har bundet deg opp mot et Telenor-abonnement. Dette er ikke noe NetCom kan tilby..." sitat slutt Lenke til kommentar
tbone Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 om man kan få opratørlåskoden kostnadsfritt fra telenor, hvorfor i huleste legger dem inn en opratørlås? Forhandlerene får vel rabatt på telefoner som er låst, ergo tjener de noe kr der også. Det er i hvertfall opp til forhandleren om disse telefonene er låst eller ikke. Lenke til kommentar
senjakongen Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 om man kan få opratørlåskoden kostnadsfritt fra telenor, hvorfor i huleste legger dem inn en opratørlås? Forhandlerene får vel rabatt på telefoner som er låst, ergo tjener de noe kr der også. Det er i hvertfall opp til forhandleren om disse telefonene er låst eller ikke. Grunnen til at det legges inn en operatørlås er at man blant annet kan kjøpe telefonene med ringkontant til en LITT redusert pris mot at den er låst. Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 *kremt*kremt* Operatørlåsen er ikke alltid der, den låsen dere snakker om pleier å utgjøre ca. 200kr i subsidier til forhandleren. Dette kommer forbrukeren til gode! Hvis du IKKE vil ha en låst telefon men kun bindingstiden så er det fult mulig, be forhandleren om dette. Butikken jeg jobbet i opererte med en pris på låste telefoner og en på åpne telefoner. Det var helt opp til kunden om han ville ha en låst/enda billigere telefon. Så du er ikke NØDT til å kjøpe en låst telefon selv om du kjøper med binding. Faktisk har det vært flere tilfeller hvor låste telefoner ikke har vært låst i det heletatt. Men de selges alikevel med et ekstra avslag. Hvordan ville dere satt opp regnestykket hvis man bruker Netcom youngtalk? Det er fri innmelding i august, og man får hele beløpet tilbake i ringetid. Eneste problemet med dette er jo at det ikke er spesielt billig å ringe. I skrivende stund kjøres det en kampanje hvor man får K700i med 12mnd youngtalk til 1kr. Vil du da si at den totale prisen blir 1kr, eller 2401kr? Når man skriver som man gjør blir alt så VAGT, fordi det er maneg abo å velge mellom så blir det aldri helt nøyaktig. Selv valgte jeg k750i uten binding til 2000kr, bruker da netcom SmartTalk. Meget gunstig abo det også¨ Lenke til kommentar
lokken Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Selv valgte jeg k750i uten binding til 2000kr, bruker da netcom SmartTalk. Meget gunstig abo det også¨ Hvor får du kjøpt k750i uten binding til 2000 ?? Rimeligste pris for k750i uten binding er i følge prisguiden til amobil kr. 3.194,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg