Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Tollen er som oftest den store synderen, har bestilt snacks fra Japan som har brukt 2 dager fra Tokyo til Oslo der de gjerne har blitt liggende hos det kongelige norske tollvesenet i noen uker - det er kjipt det! Lenke til kommentar
Sudoku Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) SKANDALØS SUPPORT HOS APPLE! Bror min har en Powerbook som plutselig ikke vil starte - kjøpt for 13 mnd siden. Gutn ringer support og får beskjed om at garantien gjelder ikke lenger og at han må koste frakt, utrendning og evnt. rep. Det riktige er: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...3964913.16#rekl To ting: 1.Apple har en såkalt 1 års garanti som er dårligere enn rettinghetene forbrukerkjøpsloven gir - og er derfor ugyldig. Sikkert blåkopi av den internasjonale. RÆVVA DÅRLIG! 2.At en supportansatt til en av værdens største produsenter og forhandlere av forbrukerelektronikk - ikke har peiling på gjeldende lover å regler er ganske sinnsykt. UTROLIG RÆVVA DÅRLIG! Det er også ille at "olanordmann" også ikke har peil på sine rettigheter i denne sammenheng. Kanskje også et inititativ for selgere til å "prøve seg". Endret 11. oktober 2005 av Sudoku Lenke til kommentar
gozzer Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 @Sudoku: Hvis din bror utrykker seg på samme måte som deg, skjønner jeg godt mangelen på service han opplever hos Apple. Men, uansett, norsk lov skal da gjelde Apple Norge også, så det her virket ikke helt stuerent. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det riktige er: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...3964913.16#rekl To ting: 1.Apple har en såkalt 1 års garanti som er dårligere enn rettinghetene forbrukerkjøpsloven gir - og er derfor ugyldig. Sikkert blåkopi av den internasjonale. RÆVVA DÅRLIG! 2.At en supportansatt til en av værdens største produsenter og forhandlere av forbrukerelektronikk - ikke har peiling på gjeldende lover å regler er ganske sinnsykt. UTROLIG RÆVVA DÅRLIG! Kanskje du skulle lære deg de ulike begrepene som lovreguleres selv før du prøver å belære andre? Eller kan du vise meg hvor i Forbrukerkjøpsloven det står at garanti må være på mer enn ett år? Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Kanskje du skulle lære deg de ulike begrepene som lovreguleres selv før du prøver å belære andre? Eller kan du vise meg hvor i Forbrukerkjøpsloven det står at garanti må være på mer enn ett år? Jeg forstod Sudoku slik at han mener at garantien Apple opererer med, gir dårligere rettigheter enn det man allerede har etter forbrukerkjøpsloven, og det er jeg enig i. Det følger av markedsføringsloven § 9c at det er forbudt å bruke ordet garanti dersom forbrukeren ikke får rettigheter utover det man allerede har etter blant annet forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
^Elg^ Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 For all del, dra innom et Apple service center dersom du har mulighet. Der er det mye enklere å få ting gjort! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Jeg forstod Sudoku slik at han mener at garantien Apple opererer med, gir dårligere rettigheter enn det man allerede har etter forbrukerkjøpsloven, og det er jeg enig i. Han sier ett års garanti er dårligere enn det Forbrukerkjøpsloven gir, og linker til en artikkel om reklamasjonsrett. Deretter kaller han det rævva at supportfolk ikke vet loven. Jeg står fortsatt på at han kanskje bør lære seg de forskjellige begrepene selv, før han kjefter på andre. Lenke til kommentar
Sudoku Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) TEE: Tror du ikke så poenget der. Mulig jeg skulle ha uttrykt meg mer utvidet, men M-BS forstod meg riktig. Begrepene har jeg under kontroll. Og TEE - les artikkelen - den heter "Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter" og belyser akkurat denne problemstillingen. Ingen grunn til å være "kokky"! Endret 12. oktober 2005 av Sudoku Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Hva er det som er ugyldig med garantien til Apple da? På hvilket punkt gir de deg dårligere rettigheter enn Forbrukerkjøpsloven? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 jeg synes apple er direkte grusomme når det gjelder kundeservice, synd men sant. uansett spørsmål får man klar beskjed om å henvende seg til tech support, som vil ha 3-400kr for en liten samtale angående et spørsmål som tar 20sek å fortelle. (selvfølgelig må man minst skrive to nye mail før personen i kundeservice forstår hva du er ute etter) Lenke til kommentar
Sudoku Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 TEE: F.eks at de ikke gir deg lånemaskin i reparasjonsperioden overhode. I følge forbrukerrådet: Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Det eneste jeg kan se i apple sin garanti som kommer i tillegg til kjøpsloven er henting av produktet hvis feilen påkrever det. Dårlig er ihverfall at support prøver å bløffe seg til at det er kun deres garanti som gjelder for handelen. Jada - jeg vet at det står i vilkårene:DENNE GARANTIEN KOMMER I TILLEGG TIL DINE LOVFESTEDE RETTIGHETER ETTER KJØPSLOVEN, men det burde jammen support vite også. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Retten til lånegjenstand bortfaller dersom det påfører selger urimielige kostnader eller ulemper. At Apple skal sende deg en lånemaskin er en urimelig kostnad og ulempe, da lånemaskinen ikke vil være fremme før maskinen er på vei tilbake fra service. Dersom du ønsker lånemaskin, henvend deg til butikk. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 TEE: F.eks at de ikke gir deg lånemaskin i reparasjonsperioden overhode. Apple benytter vel InfoCare som jeg vet har tilbud om lånemaskin i slike tilfeller. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Retten til lånegjenstand bortfaller dersom det påfører selger urimielige kostnader eller ulemper. At Apple skal sende deg en lånemaskin er en urimelig kostnad og ulempe, da lånemaskinen ikke vil være fremme før maskinen er på vei tilbake fra service. Dersom du ønsker lånemaskin, henvend deg til butikk. Loven sier: Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Altså det skal foretas en avveining av forbrukers behov og selgerens utgifter som følge av at han stiller en lånegjenstand til utlån. Hvis det hadde vært det du beskrevet urimelig ulempe og kostnad hadde den reglen blitt så snever at den nesten aldri kunne blitt brukt vil jeg anta. Med tanke på hvor strengt urimelig er, samt at det både måtte ha vært urimelig i forhold til kostnad og ulempe. Altså hvis det var urimelig kostnad men rimelig ulempe, hadde man fortsatt måtte levert ut lånegjenstand :!: Men det er nok av OT fra min side. Men du har rett, det kan være snakk om at kunde ikke har rett til lånegjenstand. Men dte vil jeg ikke gå innpå eller ta standpunkt til. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Altså det skal foretas en avveining av forbrukers behov og selgerens utgifter som følge av at han stiller en lånegjenstand til utlån. Hvis det hadde vært det du beskrevet urimelig ulempe og kostnad hadde den reglen blitt så snever at den nesten aldri kunne blitt brukt vil jeg anta. Med tanke på hvor strengt urimelig er, samt at det både måtte ha vært urimelig i forhold til kostnad og ulempe. Altså hvis det var urimelig kostnad men rimelig ulempe, hadde man fortsatt måtte levert ut lånegjenstand :!: Ventet bare på at noen skulle arrestere meg på den uklarheten der :!: Når det gjelder om det er urimelig at Apple's supportsenter, som så vidt jeg vet sitter i Irland, skal sende en låneenhet, er jeg rimelig sikker på at kunden ikke vil komme noen vei. Jeg vet at HP, som har sitt supportsenter i Sverige, ikke sender ut låneenheter, og heller ikke har fått noen problemer pga dette. Men dersom det stemmer at InfoCare stiller med låneenheter for Apple er det jo ikke noe problem. Lenke til kommentar
Sudoku Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Altså det skal foretas en avveining av forbrukers behov og selgerens utgifter som følge av at han stiller en lånegjenstand til utlån. Hvis det hadde vært det du beskrevet urimelig ulempe og kostnad hadde den reglen blitt så snever at den nesten aldri kunne blitt brukt vil jeg anta. Med tanke på hvor strengt urimelig er, samt at det både måtte ha vært urimelig i forhold til kostnad og ulempe. Altså hvis det var urimelig kostnad men rimelig ulempe, hadde man fortsatt måtte levert ut lånegjenstand :!: Ventet bare på at noen skulle arrestere meg på den uklarheten der :!: Når det gjelder om det er urimelig at Apple's supportsenter, som så vidt jeg vet sitter i Irland, skal sende en låneenhet, er jeg rimelig sikker på at kunden ikke vil komme noen vei. Jeg vet at HP, som har sitt supportsenter i Sverige, ikke sender ut låneenheter, og heller ikke har fått noen problemer pga dette. Men dersom det stemmer at InfoCare stiller med låneenheter for Apple er det jo ikke noe problem. Sitat fra vilkårene til apple, uner 10.2 Garantiservice: Vi kan ikke låne deg Maskinvare til erstatning mens din egen Maskinvare blir reparert. Vi vil bestrebe oss på å reparere Maskinvaren innen 14 dager etter at du har rapportert feilen, men en reparasjon kan ta lenger tid avhengig av forhold som vi ikke har kontroll over. http://promo.euro.apple.com/promo/apple_st...espolicies.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Bare en kjapp replikk angående lånemaskiner. Det skal legges til grunn en objektivisert vurdering av selgerens ulemper ved lånegjenstander. Altså er det ikke mulig å slippe unna denne plikten fordi Apple selv har valgt å ha supportsenteret sitt i Irland eller Sverige eller gudvethvor. I mine øyne fremstår Apple som en useriøs katalogbedrift når de presenterer vilkår som er i strid med forbrukerkjøpsloven. Det er IKKE slik man forventer av et gigangkonsern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå