Gå til innhold

Betyr tallet 800 på en intel p4 cpu PC800 eller 40

x-ray-cat

Anbefalte innlegg

Betyr tallet 800 på en intel p4 cpu PC800 eller 400 mbz i busshastighet? Er busshastighet det samme som FSB?

Ser at det står 2.40 GHZ/512/800 lurer på om tallet da er PC800 som tilsvarer etter det jeg har fortstått 400 mhz? Eller betyr det at den kjører på en busshastighet på 800 mhz?

Dette er avgjørende for meg å vite for å finne ut om prosessoren støttes av chipsettet på hovedkortet. Derfor setter jeg stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en PC800 er buss-frekvensen 200MHz. Når det står 800 på CPU må du ha et hovedkort som støtter PC800, dvs at FSB må kunne settes til minst 200 MHz. Hvis hovedkortet ditt støtter bare PC400 går det ikke nei. Mange gamle HK støtter bare 400 og 533 (100 og 133MHz), men noen av dem kan likevel støtte 800 med bios oppdatering.

Edit: RD-RAM på det HK'et sikkert? Det hjelper såklart ikke at HK støtter PC800 RD-RAM, det må støtte 800 FSB ja...

Endret av th-3
Lenke til kommentar
På en PC800 er buss-frekvensen 200MHz. Når det står 800 på CPU må du ha et hovedkort som støtter PC800, dvs at FSB må kunne settes til minst 200 MHz. Hvis hovedkortet ditt støtter bare PC400 går det ikke nei. Mange gamle HK støtter bare 400 og 533 (100 og 133MHz), men noen av dem kan likevel støtte 800 med bios oppdatering.

Edit: RD-RAM på det HK'et sikkert? Det hjelper såklart ikke at HK støtter PC800 RD-RAM, det må støtte 800 FSB ja...

Nei, vet at PC800 var ram. Men jeg har sett at i noen sammenhenger skriver de 533 med å doble tallet og skrive PC1066.

Ellers har jeg fått svar på det jeg lurte på, og det er at tallet som er oppført etter størrelsen på cache er det samme som som står oppført på hva brikkesettet størret på sine hjemmesider. Med andre ord; På intel cpu'er vil enten det tredje tallet være 400, 533 eller 800.

Er disse tallene det vi kaller FSB?

Her er tråden hvor jeg fant ut at hovedkortet støtter denne cpu'en. Dell kundeservice sa jeg kune prøve det på eget ansvar. At det i teorien skulle gå, men jeg kunne risikere å brenne cpu'en opp på en 400 hovedkort.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Ellers har jeg fått svar på det jeg lurte på, og det er at tallet som er oppført etter størrelsen på cache er det samme som som står oppført på hva brikkesettet størret på sine hjemmesider. Med andre ord; På intel cpu'er vil enten det tredje tallet være 400, 533 eller 800.

Er disse tallene det vi kaller FSB?

Ja, det er de tallene. Det er forøvrig veldig lett å se hvilken FSB en socket 478 Northwood har. Bokstaven etter klokkefrekvensen angir den. A=400, B=533 og C=800. E er Prescott, og når det ikke står noen bokstav, er det Willamette-kjerne (400 FSB).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...