Gå til innhold

3800+ DFI_NF4u/BH-5 worklog

Anbefalte innlegg

Startet for en tid tilbake en tråd der jeg spurte om hjelp til valg av pc til broderen som er en heftig gamer i de tidlige 30-åra. Valget falt på et oppsett basert rundt DFI NF4 ultra-D, 2x512 pc3200 (OCZ4001024ELDCGE-K) og 3800+ (venice /512kb cache) på 2.4Ghz.

Før maskinen forlater tempererte Sandnes og setter kursen mot isødet Longyearbyen (der broderen holder til) må jeg jo tweake maskinen litt, og i allefall finne ut hvor sweetspot sånn ca ligger.

Begynte med å lete rundt på nett for å finne litt informasjon om kort/minne komboen og hva slags settings jeg skulle gå ut ifra. Problemet her er at det finnes noe helt aldeles sinnsykt med informasjon om nettopp DFI NF4 kortet. Jeg klarte ikke å finne noen endelige svar på mine spørsmål. Etter en tur på irc innom #ocshoot og #hardware.no ble jeg bittelitt klokere, men også her var det uenigheter om hva jeg burde satse på.

Den første biosen jeg testet ut var 623-3 som jeg ble anbefalt. Men nå fant jeg i ettertid ut at -3-tallet på slutten er for å minne om at denne biosen passer TCCD brikker og ikke UTT (BH5/BH6) som jeg har. Vel, vekk med 623-3 og inn med 623-2. Takk til -pershoot som har mekket .iso cder med masse bioser på!

Etter å ha lett rundt litt fant jeg en link til en tysker med samme minne og hovedkort som hadde lagt ut sine BIOS settings her.

Jeg prøvde disse settingene med minnet på 2.9V (VDIMM), men etter flere forsøk på den innebygde Memtest86 testen (v1.55) fikk jeg hele tiden feil på èn adresse på minnebrikkene.

623-2_BH5_NF4u%20001.jpg

Uten å stille på noe annet gikk jeg et lite steg opp på VDIMMen. 3v skulle vise seg å holde greit med temmelig stramme timings (dog på default 200mhz hastighet enda)

Testet også CAS 1.5 og det også gikk problemfritt gjennom memtest86 på 3v VDIMM.

623-2_BH5_NF4u.jpg

Memtest86 merket ikke at jeg hadde satt CAS 1.5....

Uansett, det gikk stabilt gjennom flere runder i memtest86, så da er bios 623-2 foreløpig godkjent i maskinen, mens 623-3 definitivt ikke passer mitt oppsett.

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg tester en annen BIOS tenkte jeg å teste littegranne overklokking i 623-2 versjonen. Neste bios blir antageligvis "510-2fix" som ligger på

dette isoet, grunnet at jeg har lest at den skal funke bra. Senere tar jeg kanskje sjansen på 704-2BT.

Endrer ingen timinger, men setter "fsb" til 220mhz og tester en gjennomkjøring i memtest86+. Gidder heller ikke begynne å slakke på timingene eller øke VDIMM når jeg nærmer meg 230-240mhz. Satser på å teste ut forskjellige bioser først, så får jeg tweake mere senere. Cluet er uansett at denne maskinen skal være stabil, så max-clock blir den ikke kjørt på til daglig no mather what.

v623-2:

200=ok (2400mhz)

220=ok (2640mhz) (link)

230=ikke ok (2760mhz) (link)

228=ikke ok (2736mhz) (link)

225=ikke ok (2700mhz) (link)

Gir meg for i kveld. 5-serien i morgen!

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...