Gå til innhold

Nikon d70: Autoinstillinger ved sportsbilder

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ute og testet mitt nye Nikon d70 for første gang. Jeg valgte å sette på autoinnstillinger på de fleste funksjonalitetene, men er ikke på langt nær fornøyd med resultatene.

Utsnitt (*hehe* Ikke så bra.. ;) ):

test.jpg

(Originalbilde)

Ser at kameraet på dette bildet er satt til iso til 1600 f.eks. (har stilt inn på auto isoinnstilling). Det er vel litt mye? Burde jeg kanskje gå inn å fikse dette manuelt? Vil 200 være ok? Er det andre ting ved bildet og med hensyn på innstillinger jeg også burde prosjektere litt mer?

Når først tabben er gjort.. Finnes det noen filtre som vil rense opp i endel av støyet i bilder av denne typen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser at kameraet på dette bildet er satt til iso til 1600 f.eks. (har stilt inn på auto isoinnstilling). Det er vel litt mye?

Det er så mye at du ofte vil se det ganske så tydelig på bildet; at det blir mer kornete. Men hvis alternativet er uskarpe bilder (altså at lukkertiden er for lang) så er det jo bedre med kornete bilder enn ingen bilder.

Har bare hatt D70 på lån, men synes å huske at man selv kunne stille inn hvilken minimum lukkertid iso-justeringen skulle 'reagere' på og kompensere for - for eksempel at den ikke trår i kraft før lukkertiden blir dårligere enn f.eks. 1/250 sek. Mulig jeg tar feil angående denne funksjonen.

Edit: Ser av bildedataene dine at du hadde en lukkertid på 1/2000 sek ved blender 11, så det var tydeligvis mer enn lyst nok. Med iso 400 ville du da fått 1/500 sek (og langt mindre støy i bildet), og det hadde nok holdt bra for denne typen bilder. Tror kanskje jeg selv hadde kjørt blender 5.6 eller 8 for å få mest mulig fokus på forgrunnen og latt kameraet styre lukkeren i dette tilfellet, og bare passet på innimellom at lukkertiden ikke falt under 1/250 f.eks.

Til sport o.l. er vel kanskje auto-instilling av iso en bra greie - kjedelig å stå og fikle med innstillinger hvis man har dårlig tid på seg. Men du har jo mye mer kontroll hvis du låser den.

Synes forøvrig 'spøkelset' bak han fyren her var litt skummelt... Sikker på at banen ikke er hjemsøkt? :p

Edit: Fjernet en link som ikke lenger var gyldig

post-208-1123714452_thumb.jpg

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...