dostojevski Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Jeg har nå eid denne telefonen i en drøy måned, og i dag mistet jeg tålmodigheten med Sony Ericsson: Etter å ha ventet forgjeves på adapterkabel for å koble til vanlige hodetelefoner fant jeg frem loddebolt, kniv, avbiter og cola. Gikk først løs på et gammelt ISA-lydkort for å grave ut en 3,5mm jack-kontakt av hunnkjønn. Deretter ble handsfrisettet forsiktig (?) åpnet og dissekert. En snau times banning, brannsår og fommel senere hadde vi frembragt et ad-hock adapter. Se vedlagt bilde. Så fulgte noen timers prøvelytting på diverse musikk på ulike ørepropper/-klokker. Musikken som er brukt er Abba, Dina, Vamp, Eva Cassidy, Cassandra Wilson, Sigvart Dagsland, Chess og Kate Bush. Undertegnede var for lat til å lete frem USB-kabelen og overføre ny musikk til telefonen, men nevnte musikkutvalg gir et greit bilde av hvordan ting høres ut. All musikk var i MP3 fra 160 kb/s og oppover. Telefonen er testet med følgende lytteverktøy: - Medfølgende stereo handsfree - Denon AH-D750 (semi-lukket hodetelefon) - AKG K271 Studio (lukket hodetelefon) - Sony in-ear øreplugger (finner ikke modellnavnet) Det hører kanskje med å nevne at jeg stiller ganske høye krav til lydgjengivelse før jeg er fornøyd. Min personlige referanse for bærbare lydspillere er Creative Zen Micro. Medfølgende handsfreeset En liten oppfriskning for de som ikke kjenner telefonen: De medfølgende proppene er av typen med puter. Sånne som sitter ytterst i øregangen. Tror de er en eller annen rebrandet standardmodell fra Sony. Etter min mening låter dette direkte dårlig. SE har heldigvis ikke gått i fellen med å lage øreproppene veldig overvektige i enkelte frekvensområder. De er relativt nøytrale og det er etter min mening bra. MEN: Her er omtrent ikke bass. Selv om en trykker proppene inn mot øret mangler det en oktav eller to nederst, såpass at det er irriterende. Og her snakker jeg ikke om manglende punch, men om manglende frekvenser! Det hjelper ikke å bruke EQ heller, det blir bare mere blikkboksbass. Det kan virke som om proppene primært er tiltenkt tale. Lydnivået er greit nok til lytting i ikke alt for støyende miljøer, men personlig ønsker jeg meg litt mer. Lydgjengivelsen er igrunnen ganske kjedelig, mye på grunn av manglende bass. Konklusjon: Ikke egnet for musikk. Men det var igrunnen derfor jeg tok meg bryet med å sette i gang dette prosjektet... Denon AH-D750 Dette er halvåpne øreklokker med relativt høy effektivitet. Litt ekstra "bånn". Egnet til mye ulik musikk, men kanskje best til pop/rock/techno. Jeg har brukt denne hodetelefonen i en del år, og den er et bra kompromiss mellom brutalitet og detaljer. AKG K271 Studio Dette er lukkede klokker av studiokvalitet. Veldig god oppløsning, relativt god frekvenslinearitet og brukbart lettdrevne til å være "store" og seriøse øreklokker. I denne sammenhengen betyr dette at det går ann å bruke dem på bærbart utstyr (Som Zen'en) uten ekstra forsterker, ikke at de spiller spessielt høyt. Sony øreplugger Finner ikke modellbetegnelsen på disse noe sted, men de kostet ca 500,- for et år side. De er av typen du stapper inn i øret. Låter veldig bra til prisen, med solid men balansert bassfundament og brukbar oppløsning. Middels lettdrevne. Generelt lytteinntrykk Så vidt jeg kan bedømme legger telefonen til en liten heving av bassområdet selv med eq i "normal". (Bruker en "Bass" eller "Mega Bass" med skikkelige klokker/propper blir det direkte slitsomt, så vi lar equen i fred.) Musikkgjengivelsen er "grei nok", men ikke mer: Det er ikke generende støy, skjev frekvensgang eller andre skjemmende problemer. Samtidig mangler det etter min mening en god del nerve i musikken. Ting blir litt flatt og kjedelig, vet ikke noen bedre måte å beskrive det på. Det mangler rett og slett litt sprut, og det er tendenser til å grøte sammen detaljer. Dette er typisk ikke noe problem hvis en bruker telefonen som musikkilde på bussen etc., men til konsentrert lytting over tid kjører Zen'en i STORE ringer rundt den. Dette skyldes kanskje noe så grunnleggende som mangel på muskler. Telefonen klarer å trekke selv AKG-klokkene, men det virker som det ikke er nok futt igjen til å skape den dynamikken som burde være der. Ønsker du å skru opp til et litt mer hår-på-kassa-og-venter-på-tinitus nivå kan du bare glemme det; selv med de lettdrevne Denonklokkene var jeg ikke i nærheten av å spille hva jeg vil kalle "høyt". Jeg har ikke prøvd dette i praksis, men jeg tror bytrafikken vil trenge gjennom selv med Sonyproppene stappet inn i øregangen og volumet på maks. Konklusjon Det medfølgende handsfreesettet er bare søppel til musikk, så nesten alt er en forbedring. Hvis du er på godfot med loddebolten er det helt klart verdt innsatsen. Mot en god dedikert mp3-spiller stiller telefoen imidlertid ganskje svakt lydmessig. Det mangler litt liv, futt og fres og ikke minst: Maksimalt utgangsnivå er klart i svakeste laget. Hvis du er kresen og skal bli lykkelig med K750 som primær mp3-spiller må du i tillegg til nytt minnekort altså grave frem et par MEGET lettdrevne propper/klokker med bra lydgjengivelse uten alt for mye ekstra bass. God jakt, og gi meg et hint om du finner noe... Så gjenstår det å se om handsfreesettet som kommer med W800 gjør saken bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå