Gå til innhold

Windows loading problem (Haster)


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt inn Fedora på disk nr 2 (har Windows installert på disk nr. 1), men Grub loader finner ikke Windows XP!! Jeg trenger å loade Windows, men får det ikke til. Har prøvd å reparere installasjon -> Ingen forskjell. Har også prøvd å koble fra disk 2 (der Fedora er installert), men får Grub loading error.

 

Hva kan jeg gjøre? Er ikke farlig om Fedora installasjonen blir ødelagt, ettersom jeg ikke har fått gjort noe der ennå.

 

Har veldig viktige dokumenter på disk 1, som forøvrig er NTFS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver og prøver distroer =) Har kjapt prøvd Ubuntu og Fedora. "Prøvingen" har vært å prøve å sette opp maskinen til å gjøre det jeg gjør i Windows, men har desverre møtt på en del ting som ikke gjør det til et bedre alternativ ennå (selv om jeg gjerne skulle ønske jeg følte det slik :( ). Ubuntu virket bra. Bedre enn Fedora. Jeg møtte på for mye feilmeldinger osv med Fedora følte jeg.

Lenke til kommentar

Hugs at det er snakk om eit nytt OS. Å forvente at du skal vere like effektiv som i Windows etter ein dag, er berre dumt.

 

Dersom du aldri hadde brukt Windows før, hadde du nok brukt nokre veker på å komme inn i ting.

 

Det er eigentleg ganske rart, men dei som gir opp, gir ofte opp med ein gong, fordi det og det ikkje er som i Windows.

 

Spør her om problem du støtar på!

Lenke til kommentar
møtt på en del ting som ikke gjør det til et bedre alternativ ennå (selv om jeg gjerne skulle ønske jeg følte det slik :(

Hva da? Er ofte bare at man ikke vet om den rette løsningen eller trenger et par uker tilvending!!

Ja, og da Googler jeg, finner et par løsninger, tror jeg har løst det. Så møter jeg på en annen feilmelding, og må google igjen. Og slik går det i baner. Det blir bare for mye til slutt... Men Ubuntu har virket grei. Skal gjøre et nytt forsøk på det.

 

Menst jeg er i gang; går det for det samme om partisjonen som skal være tilgjengelig i både Windows Xp og linux er FAT32 eller FAT? Fant ikke partisjonen når den var nyformatert som FAT32.

Lenke til kommentar
Hugs at det er snakk om eit nytt OS. Å forvente at du skal vere like effektiv som i Windows etter ein dag, er berre dumt.

 

Dersom du aldri hadde brukt Windows før, hadde du nok brukt nokre veker på å komme inn i ting.

 

Det er eigentleg ganske rart, men dei som gir opp, gir ofte opp med ein gong, fordi det og det ikkje er som i Windows.

 

Spør her om problem du støtar på!

Jeg skjønner. Og ville nok sagt nettopp det samme om jeg var deg. Jeg skal prøve mer. Mest sannsynlig med Ubuntu.

 

(Kastet vekk 4 cd'er på Fedora :mad: )

Lenke til kommentar
Det er eigentleg ganske rart, men dei som gir opp, gir ofte opp med ein gong, fordi det og det ikkje er som i Windows.

Ja, tror ikke det er mange som har kjørt en linux-disribusjon i en lengre periode som har gått tilbake til Windows. F.eks hadde digi (eller dinside) en test av Suse her for ikke så lenge siden. De hadde kjørt det i en uke og konkluderte med at det ikke helt var på høyde med Windows. Slikt irriterer faktisk!

 

Så det er bare å spørre her(etter litt googling og en liten titt på ubuntuguide.org el.).

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Menst jeg er i gang; går det for det samme om partisjonen som skal være tilgjengelig i både Windows Xp og linux er FAT32 eller FAT? Fant ikke partisjonen når den var nyformatert som FAT32.

FAT32 er det beste valet då.

 

Nei, partisjonen vert dessverre ikkje mounta automagisk, men ubuntuguide er ein fin ting!

 

http://ubuntuguide.org/#automountfat

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Partition Magic er en liten bitch though. Har en disk som jeg skal partisjonere til en stor FAT32 del (fellesplass for begge OS), og et free space området (som linux skal installeres på). Men PM kan ikke gjøre noe som helst med hele disken med en gang Linux er installert. Disken blir bare klassifisert som "BAD", og de eneste valgene jeg får er å formatere. Men tror du det funker? Nei.

 

Sist løste jeg problemet med å legge inn Linux på hele disken alene. Da fikk jeg plutselig full tilgang til disken. Tungvindt måte, så hvis noen vet om en bedre måte, så hyl ut :)

Lenke til kommentar

Skal du ha både Windows og Ubuntu på samme disk, samt en fellespartisjon? Slik har jeg det ihvertfall, og det fungerer ypperlig. Da laget jeg fellespartisjonen i Linux, vel å merke.

 

EditDu hadde vist to disker ja. (Første post :innocent:)

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...