Gå til innhold

Du vet du er nerd når..


Winged Monkey

Anbefalte innlegg

 

kanskje jeg er helt dum men jeg skjønte ikke helt hvor mye den klokken viser. (jeg har tilogmed hatt om det bineære tallsystem da jeg studerte).

 

Hvilkene av radene skal du se på for timer, minutter og lignende.

 

såvidt jeg kan se viste den øverste klokken (ovenfra og ned) 4 + 9 + 3 + 34. Blir det da 13:3:34?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lenge etter jeg starta i 10'ende hadde vi om binære tallsystem, og læreren skrev på tavla:

 

"There are 10 kinds of people. Those who understand binry and those who don't"

 

Unntatt læreren, var nok jeg og Articfare de eneste som skjønte vitsen. Jeg hadde lært meg binært tallsystem ett år før det, før jeg så lærte det videre til Articfare og Lamakar. Vet ikke om Lamakar fortsatt skjønner klokka jeg har på skrivebordet. :p

Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å forstå da?

 

skal du prøve å forklare en ting bør du komme med en bedre forklaring enn "Er det så vannskelig å forstå da?"

 

Slik jeg ser det har de forskjellige prikkene bortover disse verdiene:

32 - 16 - 8 - 4 - 2 - 1

 

Jeg har prøvd å legge sammen verdenene både kolonnevis og radvis uten at det har ført meg noen vei...

Lenke til kommentar

Dette bildet (fra Microplex) illustrerer det kanskje litt bedre:

 

bicl1bl_2887_380.jpg

 

Det ligger også en brukbar forklaring der.

 

På forsiden av klokken er det 4 rader og 6 kolonner med LEDs. Avhengig av hvordan disse lyser i forhold til hverandre kan man (med litt trening) hurtig se hva klokken er. Kolonnene representerer henholdsvis timer, minutter og sekunder (2+2+2) mens radene angir hvor mange timer, minutter og sekunder som har gått siden midnatt. Som i det binære tallsystemet representerer den nederste raden "1", raden over "2", deretter "4" og "8". Verdiene legges sammen for å angi klokkeslettet.

Ble det ett hakk lettere å forstå nå? :)

Lenke til kommentar

De to første kolonnene viser timer, 3./4. viser minutter mens de to siste viser sekunder.

 

HVer rad representerer 4 tall: 1, 2, 4 og 8. Med disse kan man lage alle kombinasjoner som man trenger for å vise klokken!

 

De 2 første kolonnene vil aldri vise mere enn 24, derfor består den 1. kolonnen kun av 2 prikker (1/2), mens kolonnne 2 må bestå av 4 prikker, for den skal vise 1x timeantall. f.eks 1+8 dvs at klokken viser 19.

 

Samme gjelder for resten av "systemet"

Lenke til kommentar
Eller du sier "Kan du legge denne i papirkurven?" Og når noen spør "Hvor er den hen?", svarer du at den ligger på C:\Recycled...

7378790[/snapback]

Der bæsja du på leggen.

Ligger på C:\RECYCLER, så det så :mad:

7379000[/snapback]

Nehei! Hos meg ligger den på Recycled! :tease: Når jeg går inn på Recycler, kommer det bare en mappe som inneholder flere papirkurver.

 

Prøv selv!

 

EDIT: Når jeg går på Recycled, kommer jeg direkte inn til samme sted som fra skrivebordet, i Recycler må jeg klikke på et av ikonene der først.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Jeg vil av samme grunn pluss en til si at LOL ikke er nerdete:

Det er mer "wannabe-nerder" som går rundt og sier slikt, fordi de tror det høres kult ut. Om noe er morsomt ler man, ikke går rundt og «LOL, LOL, LOL, den var god».

 

Og når det gjelder å skrive LOL som en forkortelse, er vel nerder så raske til å skrive på data, at de ikke trenger forkortelser :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...