Gå til innhold

Tatt i fotoboks?


Glenn635

Anbefalte innlegg

MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene.

100% av alle som blir tatt i fotoboks-kontroll har brutt fartsgrensen.

 

Enkelt og greit.

 

T'Weed

Agree!

Ja, men det er forskjell på Ronny-råner som kjem i 120 i 80-sona med sin BMW og Kari-husmor som er litt seint ute til jobben og blir tatt i 70 i 60-sone i ein nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig så vanskelig å holde fartsgrensen?

 

I sommer kjørte jeg opp og ned til Trondheim hele tre ganger på litt over en uke, ca 10 timers kjøring hver vei. Er så mye idioter i trafikken at jeg blir gal, selv på veier der det er 90 skal folk kjøre forbi. Og det er ikke snakk om å kjøre forsiktig forbi, i bakker, i svinger. Var til og med en militær lastebil som kjørte forbi oss og en bil kom kjørende i mot, var bare like før det smalt der og føreren av personbilen som kom mot så rimelig oppskaket ut når hun måtte nærmest kaste seg ut til siden for å unngå lastebilen.

 

Problemet er de idiotene som hele tiden skal kjøre fort, de gjør det å kjøre i trafikken farlig for oss som holder oss til fartsgrensen, spesielt når de må bremse skikkelig foran fotobokser.

 

Følg fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Hvem her har kjørt på en vanlig landevei, sett noe høyt og grått i veikanten og får halvveis hjertebank og lurer på: Er fartgrensen 60,70,80 eller?

De fleste har vel opplevd dette, jeg er en av dem.

 

Da er det bra å vite at istedet for å bråbremse ned til 60 km/t (for å være safe) og risikere å bli påkjørt bakfra, kan en bare ta ned solskjermen/bruke solbriller/klø seg på nesa osv istedet.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så vanskelig å holde fartsgrensen?

 

I sommer kjørte jeg opp og ned til Trondheim hele tre ganger på litt over en uke, ca 10 timers kjøring hver vei. Er så mye idioter i trafikken at jeg blir gal, selv på veier der det er 90 skal folk kjøre forbi. Og det er ikke snakk om å kjøre forsiktig forbi, i bakker, i svinger. Var til og med en militær lastebil som kjørte forbi oss og en bil kom kjørende i mot, var bare like før det smalt der og føreren av personbilen som kom mot så rimelig oppskaket ut når hun måtte nærmest kaste seg ut til siden for å unngå lastebilen.

 

Problemet er de idiotene som hele tiden skal kjøre fort, de gjør det å kjøre i trafikken farlig for oss som holder oss til fartsgrensen, spesielt når de må bremse skikkelig foran fotobokser.

 

Følg fartsgrensene.

 

Hvis en stor militærbil (diesel) kjørte forbi deg, tror du kjørte rimelig treigt.

 

Selv om du på speedometeret ligger nøyaktig i fartsgrensen (du ligger vel 10-20 under, for å være safe), kjører du mest sannsynlig langt under.

 

Sjekk speedometeret ditt og finn ut hvor mye under reel fart speedometeret viser.

 

Det har jeg gjort og på min 1999 modell viser det 10 km/t for mye! Det må en selvsagt ta hensyn til for å ikke være sinke i trafikken.

 

Sinker i trafikken er like farlige som idiotene som kjører 40-50-60 km/t +++ over fartsgrensene. Sinkene i trafikken, dvs de som ALLTID ligger 10-20-30 km/t under fartsgrensen, skaper masse irritasjon og farlige forbikjøringer.

 

Dvs at det for min del er helt safe å feks kjøre i 120 km/t (på speedometeret) på 100 km/t motorvei.

Hvorfor? Fordi reel fart er da 110 km/t og ved en fartsmåling blir det alltid trukket fra 10% i feilmargin. Hva blir min hastighet da????

 

Dette blir ikke noe gambling for mitt vedkommende, det er slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis eieren av bilen er passasjer og noen andre kjører. Er bilen da bortlånt til en annen sjåfør?

Ja det er den.

 

Passasjeren, i dette tilfellet bilens eier, kan ikke straffes for noe sjåføren gjør. Sjåføren har ansvaret. Kan ikke sjåføren identifiseres, har ikke poitiet noen sak.

 

På bilder tatt av fotobokser blir alltid evnt passasjerer sladdet, av hensyn til personvernet. Så kjører du en bil registrert på andre enn deg selv, har fotobokser ingen funksjon.

Lenke til kommentar
Dvs at det for min del er helt safe å feks kjøre i 120 km/t (på speedometeret) på 100 km/t motorvei.

Hvorfor? Fordi reel fart er da 110 km/t og ved en fartsmåling blir det alltid trukket fra 10% i feilmargin. Hva blir min hastighet da????

 

Dette blir ikke noe gambling for mitt vedkommende, det er slik det fungerer.

Ved lasermåling trekkes det fra 3km/t. Denne sikkerhetsmarginen blir trukket fra i apparatet og det er den farten som vises i displayet som blir gjeldende for målingen.

 

Dessuten viser ikke speedometeret 10km/t feil uansett hastighet. Det går prosentvis. Viser speedometeret 80km/t når reel hastighet er 70km/t blir ikke feilmarginen 10%. Jo fortere man kjører jo større er feilmarginen.

 

Så å duve avsted i 120km/t på speedoen i ditt tilfelle kan være risikabelt dersom det er lasermåling der du kjører.

 

trekker man fra 10% som i eksempelet ditt ender man på 99km/t. Er det lasermåling ender man på 107, dersom feilvisningen på speedometeret ditt er slik du sier.

 

Alt om feilmarginer og trafikkontroller finner man i politiets instruks, GP-4027.

Lenke til kommentar
Dvs at det for min del er helt safe å feks kjøre i 120 km/t (på speedometeret) på 100 km/t motorvei.

Hvorfor? Fordi reel fart er da 110 km/t og ved en fartsmåling blir det alltid trukket fra 10% i feilmargin. Hva blir min hastighet da????

 

Dette blir ikke noe gambling for mitt vedkommende, det er slik det fungerer.

Ved lasermåling trekkes det fra 3km/t. Denne sikkerhetsmarginen blir trukket fra i apparatet og det er den farten som vises i displayet som blir gjeldende for målingen.

 

Dessuten viser ikke speedometeret 10km/t feil uansett hastighet. Det går prosentvis. Viser speedometeret 80km/t når reel hastighet er 70km/t blir ikke feilmarginen 10%. Jo fortere man kjører jo større er feilmarginen.

 

Så å duve avsted i 120km/t på speedoen i ditt tilfelle kan være risikabelt dersom det er lasermåling der du kjører.

 

trekker man fra 10% som i eksempelet ditt ender man på 99km/t. Er det lasermåling ender man på 107, dersom feilvisningen på speedometeret ditt er slik du sier.

 

Alt om feilmarginer og trafikkontroller finner man i politiets instruks, GP-4027.

 

Ok, takk for rettleding.

 

Har alltid hørt at det trekkes fra 10% feilmargin på reel fart, ved fartskontroller.

 

Kanskje dette bare gjelder gjennomsnittsfartmåling/ klokking m Policepilot, vanlig radar og gjennomsnittsfartsmåling med stoppeklokke da? (Stoppeklokka er kanskje ikke brukt lengre men...)

 

Hvis det bare trekkes fra 3 km/t på lasermålingen iht politiets instruks tas det til etterretning.

 

Speedometeret på bilen min ble målt når det viste nøyaktig 80 km/t, da var reel fart 70 km/t.

 

Som du sa vil jo feilmarginen øke ved økning av hastigheten, så på 100 km/t motorvei bør jeg være safe med 115 km/t på nåla med andre ord.

Lenke til kommentar
Dvs at det for min del er helt safe å feks kjøre i 120 km/t (på speedometeret) på 100 km/t motorvei.

Hvorfor? Fordi reel fart er da 110 km/t og ved en fartsmåling blir det alltid trukket fra 10% i feilmargin. Hva blir min hastighet da????

 

Dette blir ikke noe gambling for mitt vedkommende, det er slik det fungerer.

Ved lasermåling trekkes det fra 3km/t. Denne sikkerhetsmarginen blir trukket fra i apparatet og det er den farten som vises i displayet som blir gjeldende for målingen.

 

Dessuten viser ikke speedometeret 10km/t feil uansett hastighet. Det går prosentvis. Viser speedometeret 80km/t når reel hastighet er 70km/t blir ikke feilmarginen 10%. Jo fortere man kjører jo større er feilmarginen.

 

Så å duve avsted i 120km/t på speedoen i ditt tilfelle kan være risikabelt dersom det er lasermåling der du kjører.

 

trekker man fra 10% som i eksempelet ditt ender man på 99km/t. Er det lasermåling ender man på 107, dersom feilvisningen på speedometeret ditt er slik du sier.

 

Alt om feilmarginer og trafikkontroller finner man i politiets instruks, GP-4027.

 

Forresten siden du tydeligvis har inside-kjennskap til fartsmålinger osv, har du kanskje en kommentar til mitt opprinnelige innlegg på side 1 her da?

Dvs det lange innlegget vedr fotobokser?

Lenke til kommentar
MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene.

100% av alle som blir tatt i fotoboks-kontroll har brutt fartsgrensen.

 

Enkelt og greit.

 

T'Weed

Agree!

Ja, men det er forskjell på Ronny-råner som kjem i 120 i 80-sona med sin BMW og Kari-husmor som er litt seint ute til jobben og blir tatt i 70 i 60-sone i ein nedoverbakke.

Nei, det er ikke det.

 

Både Ronny og Kari brøt fartsgrensen. Om Kari brøt fartsgrensen på en mer sympatisk måte enn Ronny er fullstendig uinteressant.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Forresten siden du tydeligvis har inside-kjennskap til fartsmålinger osv, har du kanskje en kommentar til mitt opprinnelige innlegg på side 1 her da?

Dvs det lange innlegget vedr fotobokser?

Har nok ikke innside kjennskap, ei heller noen sterke meninger om innlegget. Men er enig i det som står der, og tror at alle kan kjenne seg igjen en eller annen gang, uansett hva de gir uttrykk for her. Ingen er perfekte og alle kan, enten ved uoppmerksomhet, feiltagelse eller rett og slett hensikt, havne over fartsgrensa.

 

Finner ikke igjen skrivet på politiet sine sider, men har lagt ut den versjonen jeg har liggende på pc'n. GP-4027

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke det.

 

Både Ronny og Kari brøt fartsgrensen. Om Kari brøt fartsgrensen på en mer sympatisk måte enn Ronny er fullstendig uinteressant.

 

T'Weed

Enhver idiot som ikke til enhver tid skal opptre politisk korrekt og være fullstendig opphengt i paragrafer, skjønner utmerket godt at det sikkerhetsmessig kan være stor forskjell på å bryte fartsgrensen med 10 km/t og å bryte den med 40 km/t.

Det er med fartsgrenser som med det meste annet: det blir ikke plutselig livsfarlig hvis man bryter fartsgrensen med noen få km/t.

 

Om det er stakkars tante kari som sitter bak rattet eller en harry råner er som du sa uinteressant.

Lenke til kommentar
Selv om du på speedometeret ligger nøyaktig i fartsgrensen (du ligger vel 10-20 under, for å være safe), kjører du mest sannsynlig langt under.

 

Sjekk speedometeret ditt og finn ut hvor mye under reel fart speedometeret viser.

 

Det har jeg gjort og på min 1999 modell viser det 10 km/t for mye! Det må en selvsagt ta hensyn til for å ikke være sinke i trafikken.

 

Sinker i trafikken er like farlige som idiotene som kjører 40-50-60 km/t +++ over fartsgrensene. Sinkene i trafikken, dvs de som ALLTID ligger 10-20-30 km/t under fartsgrensen, skaper masse irritasjon og farlige forbikjøringer.

 

Dvs at det for min del er helt safe å feks kjøre i 120 km/t (på speedometeret) på 100 km/t motorvei.

Hvorfor? Fordi reel fart er da 110 km/t og ved en fartsmåling blir det alltid trukket fra 10% i feilmargin. Hva blir min hastighet da????

 

Dette blir ikke noe gambling for mitt vedkommende, det er slik det fungerer.

Speedometeret er produsert sånn, for at feilmarginen ikke skal komme på feil side..

det er greit å følge speedometeret..

 

det er ikke farlig og fullstendig lovlig å kjøre under fartsgrensen.. farlige forbikjøringer skyldes ikke de som kjører sakte, men de som kjører forbi.. uten unntak. I Norge finnes det ingen nedre fartsgrense noe sted.. men sjeldent lov å parkere på motorveien.. :p

 

reel fartsgrense som du omtaler er det som står på skiltet.. pga at ingen skal kunne tas ved på feilmargin på speedometeret.. de 10% er hva du ikke kan straffes for bare..

Lenke til kommentar
Selv om du på speedometeret ligger nøyaktig i fartsgrensen (du ligger vel 10-20 under, for å være safe), kjører du mest sannsynlig langt under.

 

Sjekk speedometeret ditt og finn ut hvor mye under reel fart speedometeret viser.

 

Det har jeg gjort og på min 1999 modell viser det 10 km/t for mye! Det må en selvsagt ta hensyn til for å ikke være sinke i trafikken.

 

Sinker i trafikken er like farlige som idiotene som kjører 40-50-60 km/t +++ over fartsgrensene. Sinkene i trafikken, dvs de som ALLTID ligger 10-20-30 km/t under fartsgrensen, skaper masse irritasjon og farlige forbikjøringer.

 

Dvs at det for min del er helt safe å feks kjøre i 120 km/t (på speedometeret) på 100 km/t motorvei.

Hvorfor? Fordi reel fart er da 110 km/t og ved en fartsmåling blir det alltid trukket fra 10% i feilmargin. Hva blir min hastighet da????

 

Dette blir ikke noe gambling for mitt vedkommende, det er slik det fungerer.

Speedometeret er produsert sånn, for at feilmarginen ikke skal komme på feil side..

det er greit å følge speedometeret..

 

det er ikke farlig og fullstendig lovlig å kjøre under fartsgrensen.. farlige forbikjøringer skyldes ikke de som kjører sakte, men de som kjører forbi.. uten unntak. I Norge finnes det ingen nedre fartsgrense noe sted.. men sjeldent lov å parkere på motorveien.. :p

 

reel fartsgrense som du omtaler er det som står på skiltet.. pga at ingen skal kunne tas ved på feilmargin på speedometeret.. de 10% er hva du ikke kan straffes for bare..

Grunnen til at f.eks mopeder ikke har lov å kjøre på motorvei er blandt annet at de ikke skal gå fortere enn 45 km/t.

 

Bedre fartsgrense på motorvei er 60 km/t.

 

Hvert år før fellesferien går politiet ut og oppfordrer folk til å IKKE kjøre under fartsgrensene, fordi det lager unødige køer og farlige forbikjøringer. Oppfordingen er HOLD FARTSGRENSENE.

 

Politiet luker ikke bare ut de som kjører for fort, sikksakk osv men også de som konstant ligger under fartsgrensene og dermed lager køer.

 

Har selv opplevd tullinger som lager laaange køer fordi de konstant kjørte under fartsgrensene over lengre strekninger og som har blitt stoppet/ vinket til side av politiet. Det kalles til hinder for øvrig trafikk.

 

Bilister som kjører 20-30-40 km/t under fartsgrensene når kjøreforholdene tilsier noe helt annet (sommer, fint føre osv) er like farlige om ikke farligere enn de som kjører tilsvarende over fartsgrensen.

På fire felt motorvei spiller det jo liten rolle, men på en landevei/ riksvei hvor mulighetene for å kjøre forbi er dårligere er det jo direkte farlig.

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar
I Norge finnes det ingen nedre fartsgrense noe sted..

 

Korrekt, men i følge veitrafikkloven skal ingen kjøre slik at de er til hinder for andre trafikanter. Det er helt ok å ligge litt under fartsgrensen, men for å unngå å hindre andre trafikanter og dermed bryte loven plikter man å legge til rette for forbikjøring og evt. stoppe for å slippe andre trafikanter forbi. Har man tid til å somle seg av sted under fartsgrensen, har man også tid til å slippe de som har et ærend og må raskere fram forbi.

 

Ligger man mye under fartsgrensen, f.eks 60 km/t i en 80-sone, er sjansene store for å bli vinket til side av politiet ved kontroll, spesielt dersom man er til hinder for annen trafikk. Politiet har anledning til å gi advarsel og forelegg til trafikanter som sinker trafikken, på samme måte som de kan benytte seg av disse straffereaksjonene ovenfor de som bryter fartsgrensen.

 

Føreren er selv ansvarlig for å kunne tyde speedometeret rett, og bør gjerne sjekke speedometeret for feilvisning. Fartsgrensen er det som står på skiltet, og behøver ikke stemme overens med farten speedometeret viser. Noen biler har stor speedometerfeilvisning, andre nesten ingen. Farten kan gjerne overstige det som står på speedometeret så lenge den ikke overstiger fartsgrensen på den aktuelle strekningen.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
I Norge finnes det ingen nedre fartsgrense noe sted..

 

Korrekt, men i følge veitrafikkloven skal ingen kjøre slik at de er til hinder for andre trafikanter. Det er helt ok å ligge litt under fartsgrensen, men for å unngå å hindre andre trafikanter og dermed bryte loven plikter man å legge til rette for forbikjøring og evt. stoppe for å slippe andre trafikanter forbi. Har man tid til å somle seg av sted under fartsgrensen, har man også tid til å slippe de som har et ærend og må raskere fram forbi.

 

Ligger man mye under fartsgrensen, f.eks 60 km/t i en 80-sone, er sjansene store for å bli vinket til side av politiet ved kontroll, spesielt dersom man er til hinder for annen trafikk. Politiet har anledning til å gi advarsel og forelegg til trafikanter som sinker trafikken, på samme måte som de kan benytte seg av disse straffereaksjonene ovenfor de som bryter fartsgrensen.

 

Føreren er selv ansvarlig for å kunne tyde speedometeret rett, og bør gjerne sjekke speedometeret for feilvisning. Fartsgrensen er det som står på skiltet, og behøver ikke stemme overens med farten speedometeret viser. Noen biler har stor speedometerfeilvisning, andre nesten ingen. Farten kan gjerne overstige det som står på speedometeret så lenge den ikke overstiger fartsgrensen på den aktuelle strekningen.

Fantastisk godt sagt, hele greia.

 

Men jeg er rimelig sikker på at det ER en nedre fartsgrense på motorvei kl A og B. Den var i alle fall 60 km/t når jeg fikk lappen i begynnelsen av 91.

 

Er denne regelen forandret nå?

 

(Burde ikke være det...)

Lenke til kommentar

Høyrte ein historie frå Danmark: Fartsgrensa var 130 og ein kar kjører på veien som har 2 felt. Han tar igjen ein bil som kjører i 100, og ligger i venstre fila. Det går jo sjølvsagt for treigt så han kjører forbi, i høgre fila. Ein politimotorsykkel kjem til syne i bakspeglen og ved nærmaste innkjørsel kjører den forbi og vinker inn begge bilane. Den første får bot for å ha kjørt for seint i feil fil og den andre for å ha kjørt forbi i feil fil.

 

Eg vil påstå at det er farlegare å kjøre 10 km\t for seint enn 10 km\t for fort, så lenge du ikkje kjører forbi ørten bilar på uoversikteleg veg. Eg kjører til jobb kvar dag og heimover er det ofte bilar som ligger mellom 70 og 80 og blir kjørt forbi av fleira bilar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...