Gå til innhold

Tatt i fotoboks?

Glenn635

Anbefalte innlegg

DETTE INNLEGGET BØR LESES NØYE IGJENNOM AV ALLE SOM HAR LAPPEN OG KJØRER BIL.

Jeg husker noen artikler i VG og Dagbladet som omtalte fotobokser, men med en litt spesiell vinkling.

Alle er enige om fotoboksenes positive funksjon ovenfor værstingene i trafikken, men det ble omtalt endel uomtvistelige fakta som jeg fant interessanne:

Bildet av føreren er alfa omega. Kan ikke føreren identifiseres med 100% sikkerhet skal i utgangspunktet saken henlegges.

De bildene som viser en sjåfør som tar ned solskjerm, holder hånden foran ansiktet o.l. kan m.a.o IKKE brukes.

Dette gjelder både fotobokser som måler fart og fotobokser som registrerer kjøring på rødt lys.

MEN det gjelder IKKE for passering av bomstasjoner uten å betale. Dette er fordi fartsovertredelser og kjøring mot rødt lys avgjøres med forenklet forelegg eller anmeldelse, mens ved passering av en bomstasjon uten å betale medfører en TILLEGGSAVGIFT, og ikke et foremklet forelegg eller anmeldelse. Her er det nemlig en klar definisjonsforskjell.

Hvis fører av kjøretøyet som blir knipset i en fotoboks ikke er eier av kjøretøyet, blir boten sendt til registrert eier iht Autosys, hvis den i det hele tatt blir sendt.

Hvis identifisering av sjåføren er vanskelig og/ eller umulig: Eiere av privatregisrerte kjøretøy plikter IKKE å opplyse hvem det var som kjørte, i hvert fall IKKE hvis en sier det var et medlem av nærmeste famile. Da skal saken i utgangspunktet henlegges. Iht norsk lov er nemlig IKKE pliktig å vitne mot/ angi medlemmer av nærmeste famile.

Men du må selvsagt møte opp på politistasjonen og forklare dette.

Saken hvor en lastebileier ble fengslet (men fort løslatt igjen) fordi sjåførene hans ble knipset i fotobokser, kom i problemer fordi han nektet å forklare seg for politiet og møte i retten. Det er jo et klart lovbrudd i seg selv.

Det eneste han kunne gjort var å kanskje hevde at en medlem av hans nærmeste familie (som også bør være ansatt...) kjørte.

Men det jeg beskriver her, gjelder først og fremst for privatregistrerte kjøretøy, og hvis en har klart å vanskeliggjøre identifiseringen av sjåføren når bildet ble tatt, ved å ta ned solskjermen, ha på solbriller og klø seg på nesa eller lignende.

Låner du bort bilen din til en venn som blir knipset i en fotoboks, er det altså bare å møte opp på politistasjonen å fortelle at du desverre ikke husker hvem som lånte bilen med begrunnelse at feks du låner bort bilen så mye. Det er jo ikke forbudt det...

Var det du selv som kjørte, men husket å ta ned solskjermen og klø deg på nesa når du ble knipset, sier du jo selvsagt det samme... Hva skal så politiet si da? Tvinge deg til å huske? De ser jo uten tvil at det ikke er deg, hvis kompisen din ikke skjulte ansiktet sitt, så du kan jo ikke få boten. Husk at det er opp til politiet å finne ut hvem som kjørte og bevise det. Husker ikke bileier hvem som kjørte, vel så gjør han/hun ikke det da.

Dette er uomtvistelige fakta som flertallet av det norske folk ikke kjenner til. At værstingene i trafikken ikke vet dette er vel bra, men mange blir kanskje knipset i 90 i en 80 sone i en lånt bil og ærlige som vi er, betaler vi bare når eieren får boten i posten selv om en altså ikke trenger det.

Blir du knipset i din egen bil, men har tatt ned solskjemen e.l. er sjansen stor for at du aldri får noe i posten. En bekjent av meg jobbet en lengre periode i den avdelingen i Politiet hvor en tok imot bildene fra alle fotoboksene. Han kunne fortelle at alle bildene hvor føreren ikke kunne identifiseres 100% gikk rett i makuleringsmaskinen. Hvis fartsovertredelsen var svært stor, ble saken likevel sendt til en etterforsker.

Han kan fortelle at svært mange bilder ble makulert i løpet av en dag.

Jeg synes det er rart at så mange blir tatt i fotoboksene hvert år, da dette jeg nå har skrevet om flere ganger har vært omtalt i både VG og Dagbladet, både i papirutgavene og på nett.

Hadde alle visst om disse fakta hadde ingen blir tatt i fotoboksene, men dette har jo både positive og negative følger, selvsagt.

For de som planlegger å kjøpe en såkallt "fotoboks-varsler": GLEM DET! Bruk heller pengene på noe annet! Bare ta med solskjermen eller klø deg tilfeldigvis på nesa hvis du kjører med solbriller, akkurat forbi fotoboksen.

Husk nå på å vise litt forsiktighet når du tar ned solskjermen, du må jo se veien og klare å kjøre sikkert. Ta heller armen opp, t-skjorta over nesa eller finn på noe som gjør identifiseringen av sjåføren UMULIG. Da er du 100% trygg, bare hold hodet kaldt HVIS du skulle få noe i posten etterpå. Vil du være 100% trygg etter å ha blitt knipset i en eller annen slags fotoboks, er det altså bare å hevde at et medlem av nærmeste familie kjørte bilen. HVILKET medlem er du ikke pliktig å oppgi (iht Norges Lover), og politiet kan ikke avgjøre hvem det var da sjåføren skjulte ansiktet så det nytter ikke å innkalle hele slekta til avhør heller....

Verifiser gjerne disse opplysningene hos de rette myndighetene. Ikke sikkert en får svar, for dette er jo slikt bilister ikke skal vite! Personlig har jeg fått dette bekreftet og verifisert 100% av flere bekjente i politiet, i tillegg til han som lenge jobbet i den avd som fikk inn alle bildene fra fotoboksene.

Jeg vil understreke at jeg ikke sympatiserer med de som blir tatt i store hastigheter og/ eller blir tatt for å kjøre mot rødt lys ved hjelp av fotobokser. De fortjener å bli tatt, da de utsetter andre mennesker for stor fare.

Men jeg tror vel ingen føler seg som værsting hvis en blir knipset i f.eks 80 i en 70 sone.

Likevel er dette fakta som (desverre) gjelder for alle uansett....

PS: Jeg har selv fått disse opplysningene verifisert og bekreftet av diverse bekjente i Politiet og andre etater. I tillegg var jeg så uheldig å bli knipset i en fotoboks for en tid tilbake selv. Ikke noen stor greie, 82 km/t i 70 sone gjør meg vel ikke til noen værsting. Rett oversiktlig tørr vei og svært lite trafikk. Det var strålende sol ute, så solskjermen var nede, solbrillene på og jeg "klødde meg på nesa" forbi fotoboksen. Saken gikk sin gang og endte med henleggelse da jeg hevdet at et medlem av min nærmeste familie hadde kjørt bilen og at jeg derfor ikke var pliktig å oppgi hvem sjåføren var. Identifisering av sjåføren var svært vanskelig (nærmest umulig) så jeg ble litt forundret over å få noe i posten i det hele tatt, men dette avgjøres jo av mennesker i hvert enkelt tilfelle....

Husk dette på veien og ha en god sommer UTEN bøter. :thumbup:

PS: Glem også å prøve div sprayer som skal gjøre skiltet ditt usynlig for fotobokser som bruker blitz. (Feks "Photoblocker") Med litt anstrengelse kan en se at det er gjort noe med skiltet og et kjennemerke er å regne som et offentlig dokument! Du kan bli tiltalt for dok.falsk (dokumentforfalskning) og strafferammene for dette er høye i Norge!

Det blir som med en pengeseddel, selv om den er DIN, kan du ikke gjøre hva du vil med den og bruke den etterpå.

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tulling som kjører i 140-150 km/t ++ i en 70-80 km sone fortjener å bli tatt og miste lappen. La oss være enige om det. Han/hun utsetter andre menneskers liv for fare.

MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene. De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort. Fartsgrensen er kunstig lav på svært mange av veiene våre og sammen med moderne biler er det svært lett og glemme seg bitte litt. Da blinker det.

Fotoboksene fungerer som rene pengemaskiner. De tar svært få av de som virkelig fortjener å bli tatt. Istedet tar de den vanlige mann og kvinne i gata som egentlig ikke har gjort noe galt. Når fotoboksene blir pengemaskiner skjer det noe med rettsoppfatningen til folk.

Les denne: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article189040.ece

For å underbygge mine påstander i tidligere innlegg vil jeg vise til denne artikkelen i nettavisen:

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article133239.ece

Grunnen til at disse 18.653 personene IKKE fikk bot var ikke manglene resurser hos politiet. De fikk ikke bot fordi sjåføren ikke kunne identifiseres 100% sikkert. Dette kan skylles dårlige bilder, solskjermen nede, solbriller og kløing på nesa og alle andre metoder for å skjule ansiktet/ sin identitet på et bilde.

Lenke til kommentar
For de som planlegger å kjøpe en såkallt "fotoboks-varsler": GLEM DET! Bruk heller pengene på noe annet! Bare ta med solskjermen eller klø deg tilfeldigvis på nesa hvis du kjører med solbriller, akkurat forbi fotoboksen.

hmm... ta ned solskjermen osv. må du vite HVOR fotoboksene står..

btw hvis du vet hvor fotoboksene er, hvorfor ikke bare bremse ned?

idiot-tråd...

Lenke til kommentar
MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene.

100% av alle som blir tatt i fotoboks-kontroll har brutt fartsgrensen.

Enkelt og greit.

T'Weed

:yes:

Helt enig. Hvis boksen blinker så ligger man godt over fartsgrensen da bilistene har litte grann å gå på..

Istedenfor å bruke tid og energi på å prøve å lure slike bokser, er det da ikke bedre å holde seg til fartsgrensen uansett hbor uenig man er i den?

Lenke til kommentar

Idiotråd?

Når 40000-50000 bilførere blir tatt i fotobokser hvert år er det ikke et dårlig råd.

Hadde alle visst om disse fakta hadde svært få blitt tatt, kun værstingene.

Selv om du vet hvor fotoboksene står, hjelper det ikke å bremse ned før fotoboksene NÅR FOTOBOKSENE MÅLER GJENNOMSNITTSFARTEN DIN MELLOM FOTOBOKSENE!

Dessuten vil du da måtte bytte bremseklosser ved hver service...

De nye såkallte "intelligente" fotoboksene er til utprøving nå, var det ikke ved Lillehammer eller noe?

Det eneste som da hjelper, er å kjøre etter fartsgrensene eller på en eller annen måte sørge for at du ikke kan identifiseres på bildet som evnt blir tatt.

Lenke til kommentar

Det var da jævla mange politisk korrekte deltakere i denne tråden som aldri har brutt fartsgrensen... Kunstig lave fartsgrenser kombinert med et vanvittig, rekordhøyt bøtenivå og fartsgrenser som varierer alt for ofte, gjør at jeg vil ta med meg Glenn635 sine gode råd videre iallefall. Alle kan glemme seg i trafikken iblant, og det går for langt når man straffes med bøter på 4000-5000 kroner for å kjøre 20 km/t over fartsgrensa. Bra tråd!

Lenke til kommentar
Det var da jævla mange politisk korrekte deltakere i denne tråden som aldri har brutt fartsgrensen...

Nåddah.... jeg har selv brutt fartsgrensen og blitt tatt for det. Flere ganger faktisk. Men da er det noe med å erkjenne at man har gjort det, og ta straffen på strak arm.

De fleste vet jo at å bryte fartsgrensen eller loven generelt medfører straff i en eller annen form. Trafikkreglene er feks pensum for alle med gyldig førerkort.

Kunstig høye bøtesatser gjør det ikke mer akseptabelt å bryte fartsgrensene. Selvrettferdige fjortisholdninger.

T'Weed

Lenke til kommentar
Det var da jævla mange politisk korrekte deltakere i denne tråden som aldri har brutt fartsgrensen... Kunstig lave fartsgrenser kombinert med et vanvittig, rekordhøyt bøtenivå og fartsgrenser som varierer alt for ofte, gjør at jeg vil ta med meg Glenn635 sine gode råd videre iallefall. Alle kan glemme seg i trafikken iblant, og det går for langt når man straffes med bøter på 4000-5000 kroner for å kjøre 20 km/t over fartsgrensa. Bra tråd!

Ikke sant! Takk for den.

Vel hovedpoenget mitt er dette:

Hvis du blir knipset i en fotoboks og fartsovertredelsen kan avgjøres med forenklet forelegg, er det en trafikk-FORSEELSE. En forseelse er ikke en kriminell handling, og vil derfor henlegges hvis sjåføren skjuler ansiktet/identiteten sin på en eller annen måte. Dette fordi politiet ikke legger så mye resurser (etterforskning) i forseelser. En kan nemlig ikke automatisk sende en fartsbot til eieren av et kjøretøy hvis sjåføren har skjult identiteten sin.

En liten fartsgrenseovertredelse er noe alle har gjort og svært mange gjør til daglig uten at dette setter andre mennesker i fare.

Likevel får bøtenivået for små fartsovertredelser/forseelser en til å føle seg som en skikkelig kriminell, ikke som en som har blitt tatt for en forseelse. Jeg tror dette er med på å gjøre noe med rettsoppfatningen til folk.

Det er disse mitt innlegg er ment for! Ikke de som setter andres liv i fare ved å kjøre som idioter!!!!!!!!!

Du trenger ikke få forenklet forelegg for en fartsovertredelse etter å ha blitt knipset i en fotoboks. Punktum.

Hvis en blir knipset i en fotoboks og fartsovertredelsen er så stor at det IKKE kan avgjøres med forenklet forelegg er det en kriminell handling. Dette er altså fartsovertredelser som straffes med førekortbeslag i tillegg til bøter og/eller fengsel.

Kriminelle handlinger legger politiet mye mer resurser i å etterforske enn forseelser. En helt riktig og naturlig prioritering.

Når et fotoboksbilde kommer inn sitter det mennesker og vurderer bildene, samt sjekker i motorvognregiseret om eier og sjåfør samstemmer. (Kjønn, alder osv)

Hvis det er en liten fartsovertredelse (forseelse som kan avgjøres med forenklet forelegg/ FF) og ansiktet/ identiteten synes godt, blir det sendt ut et forelegg/bot.

Hvis det er en liten fartsovertredelse (forseelse som kan avgjøres med forenklet forelegg/ FF) og ansiktet/ identiteten er skjult på en eller annen måte, BLIR BILDET MAKULERT og ingen bot sendes.

Hvis fartovertredelsen er så stor at det ikke kan utstedes et forenklet forelegg blir saken oversendt en etterforsker.

Hvis ansiktet/ identiteten ikke er skjult, er saken grei og eier innkalles til avhør.

Hvis ansiktet/ identiteten er skjult er saken mye vanskeligere og en må ha en innrømmelse fra eier eller at eier forteller hvem som kjørte.

Husk at det er politiets oppgave å bevise at du er skyldig. Det er ikke din oppgave å bevise at du er uskyldig.

Uten et klart bilde av ansiktet kan ingenting bevises.

Hvorfor vet jeg alle disse tingene? Jeg kjenner en person som i lengre tid jobbet i den avd som tar imot alle bildene fra fotobokser. Han makulerte mange bilder pr dag pga at sjåføren ikke kunne identifiseres 100%.

I tillegg har flere politifolk jeg kjenner også forklart meg det samme.

Det er ikke noe hemmelig dette.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at man ikke har glemt seg når man kjører 20 km\t for fort. Det er mange 80 veger i landet som ikke engang er bygd for at det kjøres i 90 - 100 km\t (selv om mange gjør det).

Jeg har selv kjørt for fort, hadde jeg blitt stoppet så hadde jeg måtte ta straffen min. Jeg vet at det er ulovelig å kjøre for fort og dette straffes hardt (som oftest med grunn).

Hvis du synes straffene for å kjøre for fort er strenge synes jeg du skulle besøkt et rehabiliteringssted for trafikkofre, der er det mange skjebner. Dessuten vet jeg om alt for mange som har skadet seg, bilen, eller andre pga. uvettig kjøring.

Værste jeg har sett hittil var vel på vei inn til Oslo. Jeg lå i 100km\t og på min venstre side kjørte en forbi meg med henger og hadde god fart over 100. Det skal også sies at hengeren lå ustabilt på veien (beveget seg litt) og jeg var sjeleglad for at jeg ikke hadde fått den hengeren i siden min. Dette var da i 100 sona om noe skulle være i tvil.

Skulle hatt litt mildere bøter opp til 10 km\t men etter der synes jeg de kunne godt straffet enda strengere enn i dag. Dessuten skulle det vært tre prikker for å kjøre over 10 km\t og ikke to som det er i dag. Opplevd flere ganger at slike "råkjørere" har prøvd å presse meg til å kjøre fortere, da vet man godt at man kjører for fort.

Eksempel 1: Var når jeg skulle fra bø til skien, en idiot lå bak og pressa. Plutslig så kjørte han foran meg (jeg bremset ned fordi 1.det var svingete og 2. det kom bil i mot.), og bråbremset skikkelig. Det var så vidt det var klaring mellom bilene.

Eksempel 2: Klokka var litt over seks på kvelden, en søndag. Det var en liten rekke av biler som kjørte etter hverandre. På et uoversiktilig punkt ser jeg en motorsyklist kjører forbi (han har da tenkt å kjøre forbi alle bilene. er jo mann vettu he he :w00t: ) meg samtidig som det kommer en stor trailer i mot. Han hadde ingen sjangser til å komme seg vekk uten at jeg hadde bremset kraftig ned for å lage luke slik at han ikke skulle møte "veggen". Bakpå ser jeg en unge, men det er ikke det verste. Etter at traileren har kjørt så fortsetter tullingen å kjøre som før. Han risikerte både datterens liv og sitt eget fordi han synes at 75 - 80 km\t i en 80 sone var for sakte.

Jeg har også sett en fellesnevner og den er det at man glemmer at det er lett å skade andre på veien også. Det er som oftest en grunn til at det er den fartsgrensen som står der, det kan jo være en ulykkesstrekning man kjører på.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at man ikke har glemt seg når man kjører 20 km\t for fort. Det er mange 80 veger i landet som ikke engang er bygd for at det kjøres i 90 - 100 km\t (selv om mange gjør det).

Jeg har selv kjørt for fort, hadde jeg blitt stoppet så hadde jeg måtte ta straffen min. Jeg vet at det er ulovelig å kjøre for fort og dette straffes hardt (som oftest med grunn).

Hvis du synes straffene for å kjøre for fort er strenge synes jeg du skulle besøkt et rehabiliteringssted for trafikkofre, der er det mange skjebner. Dessuten vet jeg om alt for mange som har skadet seg, bilen, eller andre pga. uvettig kjøring.

Værste jeg har sett hittil var vel på vei inn til Oslo. Jeg lå i 100km\t og på min venstre side kjørte en forbi meg med henger og hadde god fart over 100. Det skal også sies at hengeren lå ustabilt på veien (beveget seg litt) og jeg var sjeleglad for at jeg ikke hadde fått den hengeren i siden min. Dette var da i 100 sona om noe skulle være i tvil.

Skulle hatt litt mildere bøter opp til 10 km\t men etter der synes jeg de kunne godt straffet enda strengere enn i dag. Dessuten skulle det vært tre prikker for å kjøre over 10 km\t og ikke to som det er i dag. Opplevd flere ganger at slike "råkjørere" har prøvd å presse meg til å kjøre fortere, da vet man godt at man kjører for fort.

Eksempel 1: Var når jeg skulle fra bø til skien, en idiot lå bak og pressa. Plutslig så kjørte han foran meg (jeg bremset ned fordi 1.det var svingete og 2. det kom bil i mot.), og bråbremset skikkelig. Det var så vidt det var klaring mellom bilene.

Eksempel 2: Klokka var litt over seks på kvelden, en søndag. Det var en liten rekke av biler som kjørte etter hverandre. På et uoversiktilig punkt ser jeg en motorsyklist kjører forbi (han har da tenkt å kjøre forbi alle bilene. er jo mann vettu he he :w00t: ) meg samtidig som det kommer en stor trailer i mot. Han hadde ingen sjangser til å komme seg vekk uten at jeg hadde bremset kraftig ned for å lage luke slik at han ikke skulle møte "veggen". Bakpå ser jeg en unge, men det er ikke det verste. Etter at traileren har kjørt så fortsetter tullingen å kjøre som før. Han risikerte både datterens liv og sitt eget fordi han synes at 75 - 80 km\t i en 80 sone var for sakte.

Jeg har også sett en fellesnevner og den er det at man glemmer at det er lett å skade andre på veien også. Det er som oftest en grunn til at det er den fartsgrensen som står der, det kan jo være en ulykkesstrekning man kjører på.

Jeg er helt enig i at eksemplene du kommer med på råkjøring ikke kan tolereres, og personer som setter andres liv i fare på den måten burde lukes ut av trafikken. Jeg har aldri gått ut og støttet hasardiøs kjøring, men dersom Hr. Hansen ligger i 100 i 80-sona på deler av E18 som er dimensjonert for denne hastigheten, syns jeg bøter på 4-5k blir litt for strengt, særlig med tanke på at disse skyhøye bøtene har liten effekt på folks trafikkatferd (viser undersøkelser). I Sverige har de færre dødsulykker enn oss, til tross for mye lavere bøter, høyere fartsgrenser og høyere trafikktetthet.

Lenke til kommentar
En tulling som kjører i 140-150 km/t ++ i en 70-80 km sone fortjener å bli tatt og miste lappen. La oss være enige om det. Han/hun utsetter andre menneskers liv for fare.

MEN 99% av alle som blir tatt i fotoboksene er ikke disse værstingene. De aller fleste som blir tatt holder 10-15-20 km/t over fartsgrensa, noe som på de aller fleste veier egentlig ikke er for fort. Fartsgrensen er kunstig lav på svært mange av veiene våre og sammen med moderne biler er det svært lett og glemme seg bitte litt. Da blinker det.

Fotoboksene fungerer som rene pengemaskiner. De tar svært få av de som virkelig fortjener å bli tatt. Istedet tar de den vanlige mann og kvinne i gata som egentlig ikke har gjort noe galt. Når fotoboksene blir pengemaskiner skjer det noe med rettsoppfatningen til folk.

Så enig, så enig.

*Applaus*

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg tvilende til om det er verdt å huske på å dra ned solskjerm, ta på solbriller, dra opp tskjorta, klø seg i nesa osv, hver gang en kjører forbi en fotoboks, for deretter de gangene en blir tatt møte opp på politistasjonen og avlegge forklaring, kun for å slippe bot. Dette forutsetter blant annet at man vet hvor fotoboksene er, og i så fall er det langt lettere å tilpasse farten før boksen enn alt dette tullete styret for å slippe unna boten.

Lenke til kommentar
Kan du ta på deg ei finnlandshette? Er umulig å gjenkjenne nokon gjennom ei slik. Ser riktignok ganske løk ut om du farter rundt i ei då men :p

Hehe...ja det vil se litt spesiellt ut ja.

Selvsagt kan den brukes for å skjule ansiktet, men hvor lang tid vil det ta før noen ringer politiet og forteller om en raner som er ute og råkjører....

Greit du ble ikke tatt i fotoboksene men derimot torpedert av en bil fra Delta, dratt ut av bilen, klemt ned i asfalten og påsatt håndjern...

Eneste du da kan si er at varmeapparatet i bilen ikke funka og du frøs på hue. Og på kinnene....

Nei, hold deg til solskjerm/solbriller/kløing på nesa du....hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...