Gå til innhold

Netshop 1557 vs. Netshop EDL70

Isabel

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå står valget mellom Netshop 1557 og Netshop EDL70..

Men jeg klarer ikke å bestemme meg. Først var valget 1557. Men så anbefalte en kar meg Netshop EDL70 i stedenfor 1557 - pga skjermkortet. Han mente at jeg absolutt skal ta EDL70. Han mener at ATI 9700-128 er et gammelt kort eller noe sånt ;)

Her er oppsettet til Netshop EDL70:

- Barebone bærbar Sonoma X600/DVD-RW/15,4" WSXGA+/

- Intel Pentium M 740 1,73GHz FSB533 2MB CACHE BOXED "Sonoma"

- Kingston 1024MB 333 MHz (PC2700) SODIMM DDR Non-ECC CL2.5 SODIMM

- Samsung 80GB 5400RPM ATA/100 Silent Seek 8MB cache, modell MP0804H, 2,5"

Pris kr 13426,92

Her er oppsettet til Netshop 1557:

- Country kit for AOpen barebone bærbar PC

- AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-128 15"TFT, 10/100, 56K, modell 1557GLS

- Intel Pentium M 735 1,7GHz FSB400 2MB CACHE BOXED "Dothan"

- Kingston 1024MB 333 MHz (PC2700) SODIMM DDR Non-ECC CL2.5 SODIMM

- Samsung 80GB 5400RPM ATA/100 Silent Seek 8MB cache, modell MP0804H, 2,5" \

- AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX for bærbar PC

Pris kr 11206,81

Så nå MÅ jeg ha deres opinion! Netshop EDL70 eller Netshop 1557?

Han som skal ha pcen skal bruke den til skolearbeid, spilling, musikk, filmer..

Takk for alle svar og meninger.

Mvh Isabel :blush:

Endret av Isabel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde valgt Netshop EDL70 av de to, men jeg hadde heller tittet på ukens tilbud hos komplett. (titt innom, og se om den passer deg)

Edit: beklager så meget, jeg skrev litt feil. jeg hadde ikke pcen, jeg hadde valgt den av de to om jeg skulle kjøpe. :blush:

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Jeg har sett på tilbudet fra komplett.no. Men pcen er tung og stor. Og jeg vet ikke om harddisken på 100gb er på 4200rpm eller 5400rpm.

Pcen fra komplett.no har faktisk samme skjermkort som Netshop 1557 - ATI 9700-128

Men spørsmålet er fortsatt hvem pc som er best egnet til skolearbeid, spilling, musikk, filmer når man tenker på skjermkort..

Endret av Isabel
Lenke til kommentar
Er ikke X600 og 9700 omtrent de samme kortene, bare at de er på forskjellige grensesnitt (PCI-e og AGP) da?

Ehee.. Det er sånne spørsmål som gjør meg til en amatør når det gjelder pc :whistle:

Vet noen om støy, varmeutvikling, skjerm, batteritid osv. på Netshop EDL70??

Endret av Isabel
Lenke til kommentar

Ut ifra den greie oversikten som mr_lf postet litt lengre oppe, der en maskin med et 9700-kort får 3028 poeng, og en maskin med et X600-kort får 20 poeng mer er det jo tydelig at disse kortene yter likt. 3Dmark03 er jo omtrent bare avhengig av skjermkort.

Lenke til kommentar

De er mer eller mindre like. Dog x-kortet har noe bedre båndbredde, men som du ser på bilde over gir det ikke noe utslag ytelsesmessig. AGP er den gamle standaren for grafikkort mens PCI-Express er den nye.

Men for å oppsumere i klartekst, kortene er like gode.

Lenke til kommentar

Ok. Da står det vel mer på om man trenger bredskjerm og tv-tuner egentlig hvis man sammenlikner pcene..

Forresten - Han som skal ha pcen spiller CS og Champion Manager. Da holder vel de skjermkortene?

Hvis noen anbefaler noen andre pcer fra rundt 10 000 til maks 14 000 er det bare å skrike ut. Jeg er åpne for andre forslag.

Grunnen til at valget er kanskje 1557, er vel at den virker veldig populær og godt likt.. Og den kom bra ut på testen på hardware.

Endret av Isabel
Lenke til kommentar

CS vil du nok klare på grafikkort uten dedisert minne, så ja, ingen problem.

Bredskjerm er noe man blir fort veldig glad og avhengig av. TV-tuner vil jeg tro er årleit steder man ikke har tv, feks på camping med familien. Men om det er verd prisen er vel heller tvilsomt :whistle:

Lenke til kommentar
Grunnen til at valget er kanskje 1557, er vel at den virker veldig populær og godt likt.. Og den kom bra ut på testen på hardware.

Hvorfor kjøper du ikke 1557 hos PS data i stedet??

http://www.psdata.no/ps.asp?it=113104 Dem har jo tilbud denne uken, samt dem har mye bedre rettigheter hvis du må benytte deg av angrefristen...

Grunnen til at jeg har tenkt til å bestille fra netshop er at jeg har bestilt pc der før. Og servicen har vært veldig bra :thumbup: etter mine erfaringer.

Men pcen fra pc data har jo mindre minne og skjermkortet er ATI M11 Radeon® 9700 64MB...

Endret av Isabel
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har tenkt til å bestille fra netshop er at jeg har bestilt pc der før. Og servicen har vært veldig bra :thumbup: etter mine erfaringer.

Men den fra pc data har jo mindre minne og skjermkortet er ATI M11 Radeon® 9700 64MB...

Minne vil du ikke merke forskjell på uansett (kun i 3D Mark med kansje 100 poeng)

100 poeng i 3D Mark = Nothing umulig å skille forskjellen i spill, og evt videoredigering.

PS Data kontra Netshop har jeg to meget viktige grunner Pris og Angerett..

Se utdrag av Netshop sin angrefrist her under, og det koster deg 2000,- og angre på en 1557 hos dem.. PS tar ingen ting...

Netshop PC og angrerett

Netshop PC (både stasjonære og bærbare) produseres hos oss på din bestilling og etter dine spesifikasjoner etter ”Built To Order”-prinsippet, altså tilpasset etter dine ønsker. Dette produktet regnes derfor som ett tilvirkningskjøp etter Angrerettslovens §16 første ledd som gir rett til dekning av kostnadene butikken har blitt påført for utført arbeid og medgåtte materialer dersom man benytter angreretten på en slik vare.

Kostnadene skal da dekke produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra oss og demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Totalkostnaden vil variere litt mellom type produkt, men vil typisk ligge i størrelsesorden 1500,- til 2500,- inkl. mva. Beløpets størrelse vil bli fastsatt etter medgått tid, og fratrukket beløpet som betales tilbake til kundens konto ved behandling av returen.

For øvrig gjelder vanlige betingelser etter lov om angrerett.

NB-Kan bli en dyr afære om du skulle angre ditt kjøp...

Lenke til kommentar

Hmmm ;)

Ok. Men si at jeg skal bestille hos psdata.no da. Da får jeg både dobbelt så lite minne. i tillegg er jo dette skjermkortet ulikt det fra netshop.

Skjermkortet fra netshop er ATI 9700, 128mb.

Skjermkortet fra psdata er ATI 9700, 64mb.

Vil man oplleve forskjell ved feks spilling?

Og har harddisken på pcen fra psdata.no 4200rpm eller 5400rpm??

Lenke til kommentar
Hmmm ;)

Ok. Men si at jeg skal bestille hos psdata.no da. Da får jeg både dobbelt så lite minne. i tillegg er jo dette skjermkortet ulikt det fra netshop.

Skjermkortet fra netshop er ATI 9700, 128mb.

Skjermkortet fra psdata er ATI 9700, 64mb.

Vil man oplleve forskjell ved feks spilling?

Og har harddisken på pcen fra psdata.no 4200rpm eller 5400rpm??

Like hardisker på begge, og NEI du vil ikke merke et dugg forskjell på 970064MB kontra 9700 128MB i spilling samt videoredigering.

Lenke til kommentar

Når det gjelder edl70 kan du jo se på tråden om zepto 2415 som langt på vei er samme maskinen.

Jeg har nettopp kjøpt zepto 2215, som for så vidt også er bygget på edl70, men denne lillebroren er såpass liten at det blir vanskelig å sammenlikne.

Lenke til kommentar

Jada-jada

Har studert diskusjonen på "I 6000" temaet om poengene på X-300 kortet vs R-9700, der man kan si du var sentral ;) Regner med du vet hva du prater om, så lurte på om du kan si kort hvorfor man ikke vil merke "dugg" forskjell på 64 og 128 utgavene av R-9700? Eneste grunnen til å gå opp i pris på bærbare 1557 er for å få R-9700 128 istedenfor R-9700 64, som selgeren hos ps-data sa jeg ville trenge for å spille de siste spillene( f.eks BF2 som har 128 som min req.) :roll:

PS: Jeg snakket forøvrig også med dell som sa at x-300 128 kortet ikke vil duge til spilling og hørte til høyst i øvre bunnklasse

Lenke til kommentar
Jada-jada

Har studert diskusjonen på "I 6000" temaet om poengene på X-300 kortet vs R-9700, der man kan si du var sentral ;)  Regner med du vet hva du prater om, så lurte på om du kan si kort hvorfor man ikke vil merke "dugg" forskjell på 64 og 128 utgavene av R-9700?  Eneste grunnen til å gå opp i pris på bærbare 1557 er for å få R-9700 128 istedenfor R-9700 64, som selgeren hos ps-data sa jeg ville trenge for å spille de siste spillene( f.eks BF2 som har 128 som min req.)  :roll:

PS:  Jeg snakket forøvrig også med dell som sa at x-300 128 kortet ikke vil duge til spilling og hørte til høyst i øvre bunnklasse

Var sentral i den diskusjonen ja ;)

Mitt argument for 9700 64/128mb ikke vil ha noe forskjell "er 3D ytelsen" som ikke er der..

Hvis man sammeligner 3D ytelsen på 9700 128mb mot 9600 64mb så gir det et utslag på ca 200 poeng i 3D Mark som igjen er umulig å skille i feks spill..

Minne ja.. er ikke det rart? Nei et spill krever ikke så mye minne som man skal ha det til.

Et eksp er Doom3/ Farcry som anbefaler min 256mb minne, og min lilllebror spiller Farcry med sitt 9600 64mb kort?? (det skulle ikke vært fysisk mulig ikke med 128mb en gang) eller?? :hmm:

Hvis man går i dybden på hva feks Domm3 egentlig må ha av minne så er det faktisk bare 18-20mb.. ..

Når det gjelder den fysiske forskjellen da på 64/128mb så skjønner du kanskje hva jeg mener?

Når den dagen kommer da et spill krever feks min 64mb fysisk minne for å fungere og yte greit, så vil ikke en 1557 maskin klare å spille det uannsett grunnet da vil det kreves mega ytelse i 3D også...

Det er sikkert noen som er uenige her men vær greie da og undersøk grundig først, og ta da mitt eks 9600 64MB som klarer Doom3/Farcry på medium ytelse...

Jom-Jom

BF2 som har min 128mb som req vil du fint klare å spille med et 9700 64mb kort ,så ring selgeren hos PS å be han ta et kurs om grafikk ytelse...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Sier tusen takk for svaret Jada-Jada, og tørr da forsiktig konkludere med at 2000kr ekstra bare for å få R-9700 128 istedenfor 64 er verre enn tull og tøys (?)

Dermed står 1557E fra PS-data fram som det desidert beste tilbudet på bærbar i våre dager, hvertfall etter som jeg har kunnet lese meg fram til siste uken :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...