Gå til innhold

Cell prosessoren, hva synes dere?


corge

Anbefalte innlegg

Noen andre som også er fascinert av den kommende Cell prosessoren?

7 128-bit SPEer (vektor prosessorer, som hver yter 32 GFLOP!) og en 64-bit PPC på en og samme brikke. Den skal komme til Playstation 3 klokket til 3.2 GHz men har blitt testet helt opp til 5.2 GHz hos IBM, noe å overklokke - særlig når den kommer til noe annet enn Playstation? :-)

Den skal visstnok også ha en åttende SPE til overs for å få mindre defekte brikker, noe som kanskje kan låses opp en gang i tiden på de brikkene hvor alle åtte virker?

Jeg er klar over at det ikke er alt denne prosessoren er like bra til, men jeg synes uansett den er en kul prosessor, særlig siden den på en måte finner opp RISC-konseptet på nytt ved å flytte kompleksitet fra hardware til software. Prosessoren skal også kunne skaleres fra håndholdte maskiner helt opp til high-end servere.

 

Noen andre som også liker denne prosessoren og/eller har noen tanker rundt den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er rett og slett bekymra for at programmerere som har blitt bortskjemte med overflod av minne og maskinkraft ikke klarer aa utnytte den. Det er nok grenser for hvor mye en kompilator kan gjoere med kode som kommer fra folk og. Etter x antall aar med omtrent fri bruk av gigabytes med minne skal man naa begynne aa optimisere og lage traader som jobber med under 256kb om gangen (en SPE har vel 256kb til program og data).

 

Meeen, jeg har store haap for at man med multicore/cell/multihvadetnaaenner til slutt klarer aa lage hjemme-maskiner og OS som ikke gaar i staa om en prosess tryner samt systemer som klarer aa ta prosess prioritet fra CPU ned til disk og annen IO. Tror ikke Cell SPE'er er godt egna til dette siden den ikke kan aksessere minne, mens en multicore CPU kunne tillegne en Core til aa jobbe kun med IO.

 

Men det hadde vaert morsomt aa sett en Cell i full sving med ett eller annet fornuftig :-)

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
er rett og slett bekymra for at programmerere som har blitt bortskjemte med overflod av minne og maskinkraft ikke klarer aa utnytte den.

Kan ikke skjønne at det skal være et problem. En vesentlig del av profesjonelle utviklere har ikke en slik luksus (muligens de fleste).

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spill programmerer og vet ikke hvor mye tid som gaar med paa "optimisering", men er av intrykk at Cell krever mye mer optimisering enn generell multi-core arkitekturer som Xbox 360 representerer. For det er snakk om multicore vs core+multi-SPE her, siden SPE'er er ikke CPU'er i seg selv som kan kjoere generelle instruksjoner.

 

Ref.

- Xbox 360 - Lag 3 eller flere generelle traader, alle med samme spraak/funksjonalitet

- PS3 - lag 1 master traad som mater 7 (eller flere) spesialiserte traader som har begrenset funksjonalitet

 

Vet hva jeg hadde funnet enklest aa haandtere, men jeg er et enkelt menneske :-)

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Hva som er enklest avhenger av problemet man skal løse. Når man lager en ny platform er målet å gjøre jobben med å løse problemet enklere. Cell ble ikke laget for å lage nye problemer.

 

Hva den kan brukes til annet enn spill er et spørsmål om kreativitet. Det finnes det heldigvis nok av. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...