Gå til innhold

oppgradering, overgang til raid

Slip

Anbefalte innlegg

Hei! Har fått tilbud på Ahtlon 64 3400+ og har noen spørsmål til oppgradering av resten av pcn! :)

Hovedkortet støtter raid, og jeg har lyst og prøve det men kan ikke noe om det. Kan kjøpe inn 2 stk raptor disker til det. Men hvordan? Raid 0 1 2 3 ? Har ikke peiling på det der. Kan noen forklar hva de forskjellige betyr?

Så kommer det til S-ATA. Har aldri brukt det før! Hvordan funker det hvis jeg har 2 hd i raid, kan jeg ha mange utenom det? Har 2 hd og 3 cdrom. Får jeg koblet til alle uten og kjøpe noe ekstra?

Jeg spør sikkert litt på kryss og tvers, men prøv og forstå! :p

Endret av Slip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helst Raid-0 du er ute etter da kanskje, best/billigst for å øke ytelsen. Raid-0 har ikke feiltoleranse, ryker en disk mister du også all data på de andre diskene i samme raid-array. For feiltoleranse er Raid-1 (speiling) og Raid-5 vanlig, der Raid-5 krever minimum 3 disker og gir meget gode lesehastigheter men veldig dårlig skriveytelse. Det beste for å kombinere ytelse og feiltoleranse er Raid-10 (eller Raid 0+1, mer eller mindre det samme som Raid-10) best men også dyrt, må ha minst 4 disker og du mister 50% av den totale lagringsplassen. Dvs, 4stk 250GB gir bare 500GB lagringsplass, men så kan da også opptil 2 av 4 disker ryke uten at du mister data.

I ditt tilfelle er det Raid-0 du vil ha, billig ytelse uten tap av lagringsplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...