Epsilon- Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Skal bestille adsl til en i familien så valgte jeg start.no, så har de et spørsmål om ruter finnes fra før og det gjør det jo (Linksys WRT54G), men er det mulig å bruke bare denne til adsl oppkoblingen. Og fungerer den på telenor adsl? kan du rive vekk det svarte adsl modemet (speedtouch tror jeg) og bare bruke denne ruteren? Gå inn på pppoe innstillinger osv. Eller må jeg bruke den ruteren som følger med? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 det lurer jeg på også, jeg tror du fortsatt må ha den andre boksen, siden ruteren ikke har innebygd modem (?) Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Men jeg trodde adsl-modem og en router var det samme? Nei? Lenke til kommentar
akerb Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Heisann! Man må ha ADSL modem i tillegg til ruteren, selvsagt med mindre man kjøper en alt-i-ett-løsning. Sjekk f.eks. på ADSL modem på Komplett eller andre nettbutikker, har sett det finnes flere med både WLAN og QOS (viktig ved IP Telefoni og online gaiming osv). F.eks. denne skulle kunne gjøre jobben: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309392&cks=PRL Lykke til! Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 http://www.online.no/kundeservice/veiledni...re-telenor.html Sånn setter du den opp som router. Du må inni telenor modemet og deaktivere den routern, trur det er nokså likt. Eg bruker min linksys til og "ringe opp" Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 En router vil ikke alene kunne koble seg opp mot internett med mindre det også er et ADSL modem. Noe sånt som DENNE vil kunne brukes alene. ' Har sett blant annet nextgentel tilby sine kunder å betale ekstra for å få modem med innebygget trådløs router og det burde være noe å tenke på for de andre også. :-) Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 http://www.online.no/kundeservice/veiledni...re-telenor.html Sånn setter du den opp som router. Du må inni telenor modemet og deaktivere den routern, trur det er nokså likt. Eg bruker min linksys til og "ringe opp" Ja du bruker den til å "ringe opp" ja, men har du adsl-modemet fra telenor mellom telefonuttaket og linksysen, eller bruker du bare linksysen? Lenke til kommentar
akerb Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 For å oppklare dette med modem og router veldig banalt: Først og fremst: tenk på modemet som en tolk. Når to dingser med forskjellige språk (f.eks. pc'en din og utstyret til internettleverandøren din) skal snakke sammen, må noen tolke. Det gjør modemet. Ved ADSL bruker man et ADSL-modem, ved SDSL (som er et annet "språk") trenger man et SDSL-modem osv. Disse forstår ikke hverandre. Men hva som skal "sies", bestemmer ikke tolken. Det kommer fra maskina di og fra internett. Men ofte har man flere maskiner; det er her routeren kommer inn. Den fungerer som "ordstyrer" slik at alle maskinene får både sendt data ut og ikke minst mottatt data uten at alt blir kaos. Routeren tildeler individuelle adresser til hver maskin slik at den klarer å holde styr på hvem som sender/mottar hva. Dette kan være både kablede og trådløse maskiner, routeren fikser det uansett Håper dere ble litt klokere, det er litt klønete å forklare på en pedagogisk måte såpass sent på kvelden. Om noen andre har noen bra supplement, så fyr løs! Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 "Bottom line" han kan ikke bruke kun linksysen på sitt nåværende telenor-adsl abbonnement som kobler seg fra en del ganger i døgnet. Jeg må ha med adsl modem på et nytt start abonnement. Kosta 495,- så jeg lurte på det Lenke til kommentar
akerb Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hvis ikke du allerede har bestilt, ville jeg mye heller anbefale deg å kjøpe et annet modem enn det som du betaler 495,- for hos en internettleverandør. Gå opp noen hundrelapper og kjøp det jeg linket til, med innebygget router, wlan og QOS, og du har et produkt som kan brukes til MYE mer. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 http://www.online.no/kundeservice/veiledni...re-telenor.html Sånn setter du den opp som router. Du må inni telenor modemet og deaktivere den routern, trur det er nokså likt. Eg bruker min linksys til og "ringe opp" Ja du bruker den til å "ringe opp" ja, men har du adsl-modemet fra telenor mellom telefonuttaket og linksysen, eller bruker du bare linksysen? Modemet står i mellom ja, på www.mpx.no har linksys ein router med adsl modem innebygget! Søk etter adsl så finner du den kjapt. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ikke kjøp Linksys WRT54G uansett. Den er utrolig ustabil over det tråløse. Den kobler ut og inn hele tiden. Den kan være stabil en stund, så kommer det opp at du ikke er tilkoblet.. så er du tilkoblet igjen! Og man kan heller ikke overføre filer (delte filer på nettverket).. Skulle prøve å hente noe ifra en pc som er koblet til routern med ledning med den bærbar (tråløs).. klarte det ikke! 50-60% ferdig på bare mistet den forbinnelsen hele tiden. Utrolig dårlig produkt. Misliker den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå