Gå til innhold

Noen spørsmål angående linux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntus LiveCD er finfin ja. Kanskje Knoppix er bedre hvis du må ha alle diskene autodetektert, men med Ubuntu har du den fordelen at distroen har både en installasjonsversjon og en LiveCD-versjon slik at du får det samme installert og på LiveCD. Har prøvd Knoppix diskinstallasjonsfunksjon men synes den fungerer heller dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også sterkt å gå over til Linux. Men hvordan er det å kjøre Windows-programmer? Kan jeg for eksempel uten videre installere Office under Linux? Og hva med drivere? Jeg vil ha Linux installert på harddisken, altså ikke bruke noen CD eller diskett under oppstarten. Hvor kan jeg laste ned det? (Linux er gratis, er det ikke??)

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
Jeg vurderer også sterkt å gå over til Linux. Men hvordan er det å kjøre Windows-programmer? Kan jeg for eksempel uten videre installere Office under Linux? Og hva med drivere?

Hvis du må bruke Windows-programmer, bruker du Windows. Du kan installere med Office med Wine/Crossover (som koster penger), men resultatet er ikke like bra. MS Office foretrekker jeg å kjøre under Windows.

Anbefaler heller å se deg etter alternativer som OpenOffice, som også kan brukes i Windows hvis du vil prøve ut før du evt. tar steget over til Linux.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Jeg vurderer også sterkt å gå over til Linux. Men hvordan er det å kjøre Windows-programmer? Kan jeg for eksempel uten videre installere Office under Linux? Og hva med drivere?

Kva skal du med Windows-program? Du får som regel tak i frie program som gjer jobben bra/betre enn Windows-programma. Det er ingen vits å gå over om du berre er ute etter å køyre Windows-program (nokre program kan køyrast ved hjelp av Wine)

Kvifor ikkje bruke OpenOffice i staden for MS Office? OpenOffice 2 (som er beta no), ser slik ut:

http://www.openoffice.org/screenshots/ooo2...r/ooo_2b006.jpg (Windows)

Ser ut og fungerar like bra som MS Office, men er 3500 kr billigare (0 kr), eller kva no Office kostar.

OpenOffice følger som regel med dei fleste distroar (dvs, du treng ikkje installere noko som helst).

Stort sett alt av drivarar vert ordna under installasjonen. Einaste du evt. treng å legge inn er drivar til skjermkortet (om du vil ha 3D-aksellerasjon) og WLAN-drivar om du har WLAN-kort.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Det med Windows-program var fordi jeg helst vil unngå kompatibilitetsproblemer - det er litt dumt å komme med masse rare filformat hvis jeg skal gi noe til noen. Dessuten kunne jeg for eksempel godt tenke meg å ha mulighet til å bruke ting som scanner (HP Scanjet 3570C), digitalkamera (Fujifilm S5500). Også må jeg ha et brenneprogram, en eller annen slags medieavspiller osv.

Lenke til kommentar
Synes egentlig .doc er et rare filformat enn .odt/.sxw, men det er nå meg ;-)

BTW: Fascinerende hvor mange som er villig til å bruke flerfoldige tusen på en kontorapplikasjon når det finnes fullgode alternativer til null penger ;)

Ja, det er berre avhengigheit.

Hadde OOo og MS Office blitt lansert samtidig slik som dei er i dag, hadde ingen brukt MS Office.

Lenke til kommentar
Og hadde ingen brukt idiotformater som .doc, men heller .pdf eller .html kunne alle brukt den programmvaren de ville, selv.

Seriøst? Du mener ikke at html og pdf er formater som kan brukes på samme måte som .doc? Jeg er absolutt for et åpent format i stedet for .doc. Men hadde ikke vært så glad om jeg hadde fått et dokument som flere skulle skrive, i pdf.

Lenke til kommentar

I de fleste tilfellene det blir distrubiert et .doc-dokument, er det hovedsakelig ment for informasjon, altså lesing. Om flere skal sammarbeide om et dokument, det er ment for kommentarer el. er jeg enig i at PDF kanskje er et dårlig valg, men poenget var - som du nevnte - å bruke et åpent/felles format, som ikke er avhengig av et spesielt program.

Vil ikke si at HTML er så dumt som et dokumentformat: Det er åpent for alle, de aller fleste har mulighet til å vise et HTML-dokument, det er ikke spesielt vanskelig å redigere, og om dét skulle bli et problem finnes det nok av HTML-editorer. OpenOffice eksporterer faktisk ikke så ille HTML-dokumenter, med riktig bruk av HTML og CSS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...