Gå til innhold

-100c Cascade til Stoolman


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leverte FX57 prosessoren til Kjell Erik i dag.. blir spennende å se hva han greier å få ut av denne.. Tror det skal være noe å hente i denne med litt fintuning.. men coldbug har den så til de grader.. men.. detter er jo bare en utfordring... vært gøy om denne kunne greid 3,7++

 

 

Prosessoren har helt klart store problemer med kulde ja.. men på luft er den sprek :)

 

Har så vidt testet litt med en Zalman 7700CU i dag og superpi på ca 3150mhz er ikke noe problem :)

 

26.gif

 

La oss bare håpe at jeg kan få den til å like litt kulde nå så kan dette bli artig :)

Lenke til kommentar
Et litt søkt spørsmål kanskje, men:

Er det mulig å gå litt pent ut mtp kjøling, og øke den når maskinen er igang?

Eller er det slik at CPU bugger når temperaturen blir for lav uansett?

 

Det er akkurat noe slikt vi må prøve... men på de fleste fx57 prosessorene møter minnekontrollen veggen ved ca -75c. Denne ser desverre så langt ut til å begynne å slite alerede ved ca -40c så langt......

 

Men skal "brenne" den inn litt på luft nå så får vi se om vi kan klare å få noe ut av den .

 

I verste fall bygger jeg en fasekjøler som kan justeres til den temperaturen jeg selv vil. På denne måten kan jeg finne den optimale temperaturen for akkurat denne prosessoren :)

Lenke til kommentar
Et litt søkt spørsmål kanskje, men:

Er det mulig å gå litt pent ut mtp kjøling, og øke den når maskinen er igang?

Eller er det slik at CPU bugger når temperaturen blir for lav uansett?

Synes det var et bra spørsmål jeg.

 

Mulig den fyrer bedre etter oppvarming, hvem vet? Det har jo ikke bare med prosessor å gjøre men komponentene rundt HK også. Hvilke begrensninger som gjelder, vet ingen med mindre de er designer av hovedkortet og prosessor med de toleranser det medfølger.

 

Husk at elektriske komponenter endrer egenskaper etter varmen ;)

 

Edit: Jeg TROR at motstanden blir mindre når ting er varmt. Det betyr at strømmen blir høyere. Det kan kanskje forklare hvorfor luft er bedre enn alternative kjølemetoder i enkelte tilfeller. Det spørs åssen effekt-toleranse komponentene har (som oftest er det +-2-5-10%). Når det blir varmt, kan man prøve å sette ned spenningen bittelitt. Mulig det da går bedre.

 

Eller kanskje stoolman og co kan lodde inn komponenter som øker potensialet for overklokking hvis det er hovedkortet som setter begrensninger. Det krever litt mer av en overklokkers kunnskaper selvsagt.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Et litt søkt spørsmål kanskje, men:

Er det mulig å gå litt pent ut mtp kjøling, og øke den når maskinen er igang?

Eller er det slik at CPU bugger når temperaturen blir for lav uansett?

Det var jo dette som funka når de klarte 4Ghz. Mens maskinen var igang fylte Sturla på med flytende nitrogen og tempen sank vel 20 grader eller no hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Men hva kjøler dere rambrikkene og Chipsettet med? Ser ut på filmen som om det bare er standard kjøling på HK og Minne brikkene?

Er det liksom ikke vits i å kjøle dem litt mer aktivt?

 

Har dere forresten prøvd å kjøre SuperPI og 3dmark01 med Windows Embedded??

Det jeg har testet så bruker den syykt mye mindre ressurser enn winXP standard.. burde vel ha stor innvirkning på 3dmark01 ivertfall..

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Må nesten få ønske meg selv velkommen etter. :realmad: Skulle ha sett denne tråden før, tok sin tid å lese 20 sider men da var det gjort, moro.

 

Det er godt det finnes noen gærninger der ute som har lysten, kunnskapen og lommeboka/bøker til å holde på med dette :thumbup:

 

Edit: Skriveleif...

Edit 2: Årets off topic, United har tatt ledelsen 1-0 mot City :w00t:

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Men hva kjøler dere rambrikkene og Chipsettet med? Ser ut på filmen som om det bare er standard kjøling på HK og Minne brikkene?

Er det liksom ikke vits i å kjøle dem litt mer aktivt?

 

Har dere forresten prøvd å kjøre SuperPI og 3dmark01 med Windows Embedded??

Det jeg har testet så bruker den syykt mye mindre ressurser enn winXP standard.. burde vel ha stor innvirkning på 3dmark01 ivertfall..

Ja, det er jo en haug med vifter der. Og det er ikke vits i å kjøle det som ikke setter begrensningen. Dessuten vil kuldegradene fra cpu spre seg litt!

 

@Manx; sit jeg så var det 1-1 :tease:

Lenke til kommentar

Har et spørsmål som jeg har lurt på en stund. Hvorfor kjøler ikke folk chipsettene sine lenger. Da mener jeg kjøle skikkelig. I "gamle" dager hadde jo folk ofte minusgrader på chipsettet, men nå ser folk ut til å nøye seg med vanlig luft.

 

Har man funnet ut at ekstremkjøling på chipsett er unødvendig eller?

 

Edit:

Mangahead svarte delvis på spørsmålet mitt.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar
Har et spørsmål som jeg har lurt på en stund. Hvorfor kjøler ikke folk chipsettene sine lenger. Da mener jeg kjøle skikkelig. I "gamle" dager hadde jo folk ofte minusgrader på chipsettet, men nå ser folk ut til å nøye seg med vanlig luft.

 

Har man funnet ut at ekstremkjøling på chipsett er unødvendig eller?

 

Edit:

Mangahead svarte delvis på spørsmålet mitt.

På eldre hovedkort var det ofte chipsettet som satte begrensninger for overklokkingen. Slik er det ikke på nyere kort(som regel).

 

Hadde det vært noen vits i å kjøle chipsettet bedre en for å kunne komme lenger hadde vi brukt en vappochill eller lignende på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...