MaryJane Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Befinner meg på Svalbard for tiden, og trenger desperat en rens av kameraet etter båttur, der det virker som om jeg har fått saltvann eller noe på speilet når jeg skiftet linse ute. Dette vises som små prikker på bildene. Problemet er at jeg skal på ny båttur om 11 dager, og da MÅ jeg ha et kamera, noen tips hvor jeg kan sende det til rens, og der jeg er garantert å få det tilbake raskt?? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Før du sender kameraet til rens, så ta noen bilder på minste blenderåpning mot en jevn flate som er helt ute av fokus. Da vil du få avbildet prikkene og du har mulighet til å bruke spesiell programvare for å fjerne prikkene autmatisk fra de bildene du har tatt. Hvis det er krise og du må ta bilder så bruk største blenderåpning, da vil de minste prikkene tendere til å bli usynlige. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Ettersom prikkene vises på bildet skyldes dette ikke flekker på speilet - men på 1) Brikken 2) Optikken (foran eller bak) Er det på brikken må du kameraet til prof. rens. Benytt evt. Kristallos metode for å redde bildene du har tatt og evt. tar. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Ettersom prikkene vises på bildet skyldes dette ikke flekker på speilet - men på 1) Brikken 2) Optikken (foran eller bak) Er det på brikken må du kameraet til prof. rens. Benytt evt. Kristallos metode for å redde bildene du har tatt og evt. tar. Sjekk denne tråden: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=453933 Tråden gjelder D70, men er like aktuell for alle DSRL Det er en fotobutikk i Longyearbyen og en fotoklubb. Du får sikkert hjelp av noen der. PS: Flekker på speilet har ingen innvirkning på bildet, ei heller støv på "mattskiva". Endret 11. august 2005 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå