nomore Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Fra maskinen som er tilknyttet internett, gå inn i cmd slik du gjorde på den andre, skriv deretter "ping 192.168.1.39". Hva får du som respons da? Ut i fra ditt siste innlegg kan vi se at du kjører DHCP på routeren og at du også har DHCP på "problem-maskinen" i og med at du har fått automatisk konfig (169...). Hvor kan du se dette? Vi kan se at han har en adresse, men på ingen punkt fremgår det tydelig at den påslått DHCP. Deretter bør du kanskje se etter om det finnes nyere drivere og evt. firmware til WLAN-kortet i den bærbare. Prøv å slå av kryptering hvis bruker det (bare for å teste, ikke permanent). Hvis ikke dette hjelper bør du nok prøve å oppgradere firmware på routeren, men du skal være klar over at det kan hende routeren må konfigureres på nytt etter oppgradering. Det går vel ganske tydelig frem at trådstarter er ny på dette, og å anbefale han å oppdatere firmwaren selv er ganske risikofylt. Det skal ikke mye til for at routeren blir ødelagt ved feil firmware. Dette gjelder også WLAN-kortet. Endret 10. august 2005 av nomore Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Hvor kan du se dette? Vi kan se at han har en adresse, men på ingen punktfremgår det tydelig at den påslått DHCP. Det står da klart og tydelig at han har fått automatisk tildelt adressen 169-et-eller-annet. Den eneste måten han kan ha fått adressen automatisk er hvis han har valgt å bruke DHCP. Windows tildeler 169-adresser dersom du har satt opp nettverkskortet til å bruke DHCP og det ikke er noen DHCP-server tilgjengelig. Endret 10. august 2005 av Pengu Lenke til kommentar
taxz_007 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 skrev ping 192.168.1.39 Pinger 192.168.1.39 med 32 byte data: Forespørsel avbrutt Forespørsel avbrutt Forespørsel avbrutt Forespørsel avbrutt Ping-statistikker for 192.168.1.39 Pakker: sendt = 4, mottatt = 0, tapt = 4 (100% tap) Tror jeg også fann ut at DHCP var aktivert Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Flott, da vet vi at den adressen er ledig. For å gjøre det enkelt kan du nå sette opp dette som adresse oppsett på den bærbare: IP-adresse: 192.168.1.39 Gateway: 192.168.1.1 DNS: 213.239.116.50 194.19.2.11 Dersom du nå er på nett, er alt i orden, dersom du ikke er på nett, er det noe galt med kortet, driverene(eller begge?) evnt oppsett med tanke på trådløst nettver. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Skjønner ikke helt hvorfor du skulle pinge 192.168.1.39. Har jeg oversett noe? Eneste jeg ser er at maskinen som funker har 192.168.1.33. Endret 10. august 2005 av Pengu Lenke til kommentar
koker Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Ok slo på Motta IP-adresse automatisk og da kommer det begrenset eller ingen forbindelse.... http://www.pchell.com/support/limitedconnectivity.shtml Følg linken til TEE eller gå her med den maskinen som har nett. Då laster du ned ein hotfix frå microsft som bør løyse problemet ditt med begrenset forbindelse. Bren denne på ein cd legg instaler den på problem maskina di og ta ein restart. Problemet bør vere løyst. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det står da klart og tydelig at han har fått automatisk tildelt adressen 169-et-eller-annet. Den eneste måten han kan ha fått adressen automatisk er hvis han har valgt å bruke DHCP. Windows tildeler 169-adresser dersom du har satt opp nettverkskortet til å bruke DHCP og det ikke er noen DHCP-server tilgjengelig. Må beklage meg litt her. Litt for kjapp i skumlesinga For det første, eg trodde du mente at DHCP var aktivert på routeren. At den var aktivert på klienten var eg også klar over. Beklager. For det andre, så hadde du rett i min misstanke også, at du mente på routeren. I teksten han postet står det klart og tydelig "DHCP x.x.x.x". Beklager, tok feil her også. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Skjønner ikke helt hvorfor du skulle pinge 192.168.1.39. Har jeg oversett noe? Eneste jeg ser er at maskinen som funker har 192.168.1.33. Eg ville bare at han skulle sjekke om den adressa var ledig, slik at det ikke blir konflikt med andre maskiner på nettet. Lenke til kommentar
taxz_007 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Satte det opp som du sa men kommer fremdeles ikke inn på internett... Trykker på internett explorer og så kommer det opp siden kan ikke vises etter ca 15 sek. Men nå kom det opp at signalstyrke å sånn var veldig bra, men det hadde jeg også i sta når jeg gjorde noe lignende Hva gjør jeg nå da? Kan jeg legge inn drivere eller må noen eksperter se på den? Lenke til kommentar
taxz_007 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Ok slo på Motta IP-adresse automatisk og da kommer det begrenset eller ingen forbindelse.... http://www.pchell.com/support/limitedconnectivity.shtml Følg linken til TEE eller gå her med den maskinen som har nett. Då laster du ned ein hotfix frå microsft som bør løyse problemet ditt med begrenset forbindelse. Bren denne på ein cd legg instaler den på problem maskina di og ta ein restart. Problemet bør vere løyst. Prøvde denne men fikk opp en feilmelding om at språket på maskinen ikke samsvarte med språken på fix'en... Finnes denne fix'en også i en Norsk utgave? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Har du forsøkt å legge inn patchen? Edit: Du finner det her. Endret 10. august 2005 av Pengu Lenke til kommentar
koker Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Ok slo på Motta IP-adresse automatisk og da kommer det begrenset eller ingen forbindelse.... http://www.pchell.com/support/limitedconnectivity.shtml Følg linken til TEE eller gå her med den maskinen som har nett. Då laster du ned ein hotfix frå microsft som bør løyse problemet ditt med begrenset forbindelse. Bren denne på ein cd legg instaler den på problem maskina di og ta ein restart. Problemet bør vere løyst. Prøvde denne men fikk opp en feilmelding om at språket på maskinen ikke samsvarte med språken på fix'en... Finnes denne fix'en også i en Norsk utgave? Denne er på Norsk Lykke til For sein der ja Det er den samme fixen Endret 10. august 2005 av koker Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Muligens et skudd i blinde, men sjekk følgende på din bærbare: høyreklikk på "trådløs" ikonet i oppgavelinja og velg "vis tilgjenglige trådløse nettverk". Velg så "endre avanserte instillinger". Trykk på fanen "Trådløse nettverk". Trykk på "Avansert" nederst til høyre. Der har du tre valg; pass på at du har avmerket den øverste; altså "Hvilket som helst ledig nettverk (helst tilgangspunkt). Vil vel ant. funke med den i midten også, men la den stå øverst. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Bare en tanke som falt inn i mitt syke hode... Det er ikke flere trådløse nett i området? Har du sjekket at det virkelig er ditt eget nettverk du blir tilkoblet? Sjekk SSID. Du har vel gitt routeren din en unik SSID og ikke Default, untiteled eller noe sånn. Lenke til kommentar
taxz_007 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Offf.... Ingenting nytt har skjedd.... Installerte den patchen på Norsk, reboota og når eg gjekk inn på Internett explorer kom det samme(Siden kan ikke vises) Det er ikke flere trådløse nettverk her nei, bor langt ut på landet.... Sjekk SSID. Du har vel gitt routeren din en unik SSID og ikke Default, untiteled eller noe sånn. - Hvordan gjør jeg dette??? Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Prøv det jeg skrev da, hadde tilsvarende problem selv en gang og fikset det som jeg beskrev over. BTW: SSID er "navnet" på routeren, dvs. det navnet som står i listen over dine trådløse nettverk, f.eks: Biggus som det står hos meg. (Vet det ikke er helt korrekt forklart, er trøtt ) Endret 10. august 2005 av Biggus Lenke til kommentar
taxz_007 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Prøvde det, og det sto på det øverste slik som du sa det skulle Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Offf.... Ingenting nytt har skjedd.... Installerte den patchen på Norsk, reboota og når eg gjekk inn på Internett explorer kom det samme(Siden kan ikke vises) Det er ikke flere trådløse nettverk her nei, bor langt ut på landet.... Sjekk SSID. Du har vel gitt routeren din en unik SSID og ikke Default, untiteled eller noe sånn. - Hvordan gjør jeg dette??? Siden det ikke er andre nett i nærheten spiller det ikke all verdens rolle. Du kjørte vel en veiviser når du installerte routeren? Lenke til kommentar
taxz_007 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 Det var ikke jeg som installerte routeren.... Det kom noen fra en lokal pc-forretning og installerte det Den skal vel ikke installeres på den nye maskinen også? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Det var ikke jeg som installerte routeren.... Det kom noen fra en lokal pc-forretning og installerte det Den skal vel ikke installeres på den nye maskinen også? Ok. Da har de forhåpentligvis konfiguert den fornuftig. Du skal ikke installere noe i forbindelse med routeren på maskinen nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå