Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner nettverk men internett virker ikke

Anbefalte innlegg

Hei har sett på noen lignende tråder her på forumet men fant ikke akkurat det jeg lette etter....

Fikk meg bærbar i dag og ville prøve å koble på det trådløse nettverket vi har hjemme. Fikk signal og er tilkoblet det trådløse nettverket. Når jeg så trykker på internett explorer kommer det opp at siden kan ikke vises...

Jeg har lite peiling og kunne noen vær så snill å fortelle meg hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du la inn den samme adressa som du fant et annet sted,

har du en adresse-konflikt. disse adressene må være unike for hver maskin.

en kjapp fiks er da å ta adressa du fant, og øke den siste gruppen med tall

med 2-3.

hvorfor har du ikke automatisk utdeling av adresser forresten?

Lenke til kommentar

Det skal ikkje vere 2 like ip-adresser i huset. Alle skal vere forskjellige fra pc, til pc. Samme ip på 2 maskiner fungerer ikkje. Gå i Kjør og skriv cmd så ipconfig. Da skal du få 3 "adresser" til sammen. Visst du har prøvd å skrive inn en ip manuelt, og det fungerer i nettverket, finn en annen maskin i huset på samme nettverket og gå i kjør så cmd og ipconfig. Da skal du finne:

- ipadresse 123.123.123.1

- nettverksmaske 255.255.255.1

- standard gateway 123.231.123.1

Tallene er bare eksempler. Skriv inn den samme nettverksmasken og standard gatewayen på din bærbare, og forandre ip adressen til 123.123.123.20 for eksempel. Da kræsjer ikkje adresse og da burde det fungere. Internetten får sin adresse fra det som er under, DNS adresser. Det kan eg desverre ingenting om (nesten) men du burde vel få de automatisk.

Visst ikkje det fungerer, kanskje en oppdatering av firmwaren din er lurt ;) Gå på hjemmesiden til routeren din og last den ned og instaler.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg kom på nå er at under alternativer for internett og tilkoblinger finner jeg ikke noe trådløst nettverk eller noen ting...

Og det er jo der du skal forandre ip adressen er det ikke det?

Her måtte jeg legge til en Bredbåndstilkobling som jeg ikke tror har noe med det trådløse nettverket å gjøre

Føler jeg er litt ute å kjøre her

Lenke til kommentar

Prøvde kjør>cmd>ipconfig nå og fikk opp

Ethernet kort Lokal Tilkobling

Medietilstand Medium Frakoblet

Ethernet kort Trådløs nettverkstilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS suffiks:

Automatisk konfigurasjon av IP adresse 169.254.210.24

Nettverksmaske 255.255.0.0

Standard Gateway:

Lenke til kommentar

Kan det være noe med DNS server eller noe?

Sitter her og sammenligner Status for trådløs nettverkstilkobling med de to maskinene og ser at på den bærbare er feltene for standard gateway og dns server tomme hvilket de ikke er på den gamle

Kan det ligge noe der??

Lenke til kommentar

For det første. Hvis du ikke vet om noen spesiell grunn til at du må fast IP på maskinen din bør du bruke automatisk tildeling av adresse via DHCP. Dette er vel std. konfig på de fleste routere, så normalt skal du ikke behøve å gjøre noen endringer, men hvis du er usikker kan du jo sjekke om automatisk adressetildeling (DHCP) er slått på på routeren.

Det som er dumt med manuelt konfigurert ip på PCen er at dersom du tar med deg PCen for å bruke på et annet trådløst nett (som du har tillatelse til å koble deg til) må du antakelig endre IP-adresse, Standard GW og DNS (eller bytte til DHCP. Hvis du trenger fast IP er det bedre å reservere en adresse til nettverkskortet i DHCP-oppsettet på routeren.

Altså sørg for at du har konfiguret automatisk adressetildeling (DHCP) på routeren og tilsvarende på alle PCene. Hvis du ikke får IP-adresse når du bruker DHCP vil det som oftest ikke hjelpe å sette adressen manuelt, fordi du har et mer grunnleggende problem enn at du mangler IP-adresse Det er bare hvis det er en feil med DCHP-serveren eller at DHCP er deaktivert det vil hjelpe å sette fast adresse på PCen.

Så hvis det fortsatt ikke virker (og du har gått over til DHCP). Hva får du hvis du skriver ipconfig /all? (Gå på Start, kjør, skriv cmd, ok eller enter. Skriv ipconfig /all og trykk enter).

Lenke til kommentar

Adresser som begynner på 169 er adresser som Windows tildeler dersom du har nettverksforbindelse men det ikke er noen DHCP-server tilgjengellig. Har du prøvd å restarte routeren? Hva får du hvis du kjører ipconfig /all på den andre maskinen?

IP-adresse, gateway, DNS og DHCP-server

Lenke til kommentar

Ut i fra ditt siste innlegg kan vi se at du kjører DHCP på routeren og at du også har DHCP på "problem-maskinen" i og med at du har fått automatisk konfig (169...).

Du har vel prøvd å restartet routeren (koble fra strømmen).

Deretter bør du kanskje se etter om det finnes nyere drivere og evt. firmware til WLAN-kortet i den bærbare. Prøv å slå av kryptering hvis bruker det (bare for å teste, ikke permanent). Hvis ikke dette hjelper bør du nok prøve å oppgradere firmware på routeren, men du skal være klar over at det kan hende routeren må konfigureres på nytt etter oppgradering.

Edit: Før du begynner med firmwareupdates. Du har vel lagt inn de siste oppateringene til Windows (f.eks. via Windows update).

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...