ken8 Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Er forskjellen på 8101, 8103 osv. kun hva de inneholder? Altså rammen er lik, kun prosessor og harddisk er forskjellig? Noen som har en slik maskin? Hvordan er støy og batteritiden? Har pc'en IR eller bluetooth? Bortsett fra prisen så virker denne som en bra pc. Jeg skal ikke bruke pc'en til spill, hvertfall ikke primært. Bruken blir mer Premiere, office osv. Trenger ikke det beste skjermkortet da. Er det noen andre pc'er som er i samme ligaen? Lenke til kommentar
markusol Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 Hei, jeg har 8103 og har hatt den i noen måneder nå. Jeg er meget fornøyd med denne pcen. Den er veldig stille! Kjører du noe fra cd/dvd bråker dette litt, som det gjør med de fleste spillere. Den merkes spesiellt siden maskinen ellers er så ekstremt stille. En kamerat av meg har en ferrari 4000 med amd turion prosessor, og den hører ut som en flymaskin i forhold. Batteritiden vil jeg si er ok. Nå har ikke jeg hatt bærbar med god batteri kapasitet før, så jeg syntes den er bra. Den varer i 3 timer med strømspare modus. DA klokker den ned cpu, gpu, skjermkontrast osv osv. Så lenge du skal holde på med kontorarbeid og slikt er dette helt genialt for å spare strøm. Hvis du skrur av strømsparing tappes batteriet en god del fortere. Pcen har bluetooth og IR. Kan ikke garantere at 8101 har det.. det ville jeg ha undersøkt. Hvis du sjekker webshoppen du kjøper fra så står det der. En ting du bør være obs på er harddisken. Den har en skuffende 4200rpm. Dette er svakt til å være en ny pc i dag. Dette er ikke så lett å få med seg, siden det er noe de ikke akkuratt reklamerer for. Så til videoredigering er dette ikek ideelt akkuratt. HAr ikke fått testet noe særlig med videoredigering enda. Men mitt førsteintrykk er at det går greit. Men disken bremser endel her. Disk hastigheten merker jeg til ved kopiering og liknende. Kopierer du fra dvd/gb netverk osv. så "henger" pcen litt og er rimelig opptatt. Som kan være ganske kjedelig til tider. Har sjekket endel rundt om på denne modellen før jeg gikk til innkjøp. Og det visert seg at den levers med forskjellige dikser forskjellige steder i verden. Men her i norge er jeg rimlig sikker på at det er 4200 slik det er på min. Skermkortet er veldig bra. Så selv om du ikke er noen gamer så kan den trygt brukes til spill også. Jeg ville gått for en 8103 pga av cpuen. 8101 har ganske lav cpu og denne er vel heller vanskeli gå bytte ut. Når det gjelder minne på 8103 modellen så er den "kun" 512, noe som er i minste laget. Dette kan merkes om du bruker krevende programmer. JEg kommer snart til å gå til innkjøp av en 1gb brikke, noe som ikke vil koste meg noe mer enn litt over 1000 lappen. Merk at modellen levers med 2 256 brikker, slik at man må bytte ut den ne med en 1gb brikke. Er du interresert i å kjøre linux på den, så funker dette rimelig bra. Hadde endel startproblemer. Veit om at noen har fått alt til å funke 100% i ubuntu. JEg kjører fedora c4 og mangler kun trådløs nett og acpi... Angående andre likende pcer veit jeg ikke om noen som kan stille opp med samme spesifikasjoner( under 2kg, alvisio(ddr2... osv), 1680x1050 skjerm. osv) Lykke til.. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 10. august 2005 Forfatter Del Skrevet 10. august 2005 (endret) Takk for kjapt svar! Leste gjennom testen på hw.no nå og er vel kun 4200rpm disken som er et minus ja. I værste fall så er det jo mulig å kjøpe en nye 2,5" 5400rpm eller 7200rmp disk. Jeg har også sett en del på Inspiron 6000, men den har ikke IR, MIC og er vel heller ikke like stille etter hva jeg har lest. Et stort PLUSS er det jo, og det er prisen, man får veldig mye for pengene. Er fortiden veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Synes innebygd mic, IR evt. bluetooth bør være standard. Har 8103 dual brenner slik at du kan brenne 8gb dvd'er? Dette hadde heller ikke 6000 maskina. Leser mye hver dag, men blir ikke klokere ang. valg av ny bærbar Endret 10. august 2005 av ken8 Lenke til kommentar
krizzzy Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 8103 kosta 14 000 kr for ei veke sidan Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 11. august 2005 Forfatter Del Skrevet 11. august 2005 Billigste jeg så nå ligger på nærmere 17000kr og det synes jeg er mye i forhold til hva du får. Er ikke lett å kjøpe ny pc når man har et budsjett å følge . Hadde håpet på å finne en pc til ca 13000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå