Gå til innhold

hvilken vannblokk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-05 20:43, muv skrev:

hva er "Peltier" godt for?

Peltier er et termoelektrisk element. Den ligger mellom CPUen og vannblokken. Kort fortalt så er den ene siden på peltieren VELDIG kald (ned mot cpuen) og andre siden ligger da opp mot vannblokken, denne siden blir da veldig varm! Energi flyttes fra den ene siden til den andre siden.

Maze3-1 kommer med et ferdig montert 226W (max) peltier. Som du ser fra 226W så trekker dette peltieret veldig mye strøm (amper), og det er viktig å ha en god strømforsyning. Toppmodellen til Enermax 431W anbefales, da den bør kunne levere opp mot 15A-18A på 12V til bare peltieren. Husk at også resten av systemet trenger strøm.

I tillegg må man beskytte cpu mot kondens, da det blir så kaldt at det vil danne seg dugg/rim under peltieren. Da må man isolere cpuen, det medfølger neopren fra netconnection, i tillegg må du isolere sokkelen med silikon, og pinnehullene oppi sokketen med et IKKE strømførende fett.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 13:33, hce skrev:

Quote:

Den 2002-08-05 20:43, muv skrev:

hva er "Peltier" godt for?

Peltier er et termoelektrisk element. Den ligger mellom CPUen og vannblokken. Kort fortalt så er den ene siden på peltieren VELDIG kald (ned mot cpuen) og andre siden ligger da opp mot vannblokken, denne siden blir da veldig varm! Energi flyttes fra den ene siden til den andre siden.

Maze3-1 kommer med et ferdig montert 226W (max) peltier. Som du ser fra 226W så trekker dette peltieret veldig mye strøm (amper), og det er viktig å ha en god strømforsyning. Toppmodellen til Enermax 431W anbefales, da den bør kunne levere opp mot 15A-18A på 12V til bare peltieren. Husk at også resten av systemet trenger strøm.

I tillegg må man beskytte cpu mot kondens, da det blir så kaldt at det vil danne seg dugg/rim under peltieren. Da må man isolere cpuen, det medfølger neopren fra netconnection, i tillegg må du isolere sokkelen med silikon, og pinnehullene oppi sokketen med et IKKE strømførende fett.

følger detmed peltiertil den blokka jeg skal ha?

det jeg har tenkt å kjøpe:

Aqua Bee UP1000 Vannpumpe, Danger Den Maze 3, HW-Labs Black Micro, Vanntank i plexiglass, Slangeklemmer i plast for silikon, Silikonslanger i diameter 3/8 og 1/2, 9mm og 12mm innvendig, Enermax 80x80mm kabinettvifte(til radiator).

holder den strømforsyninga jeg har(340W cheftech)?

er det noe jeg bør forandre på? husk at det skal passe i mit cheftech dragon midi tower.

Lenke til kommentar

Quote:

følger detmed peltiertil den blokka jeg skal ha?

Det følger med peltier til denne blokka: Danger Den Maze 3-1 inkl. 226W Peltier og Neoprene. Maze3-1 står for en vanlig maze3 MED coldplate. Coldplate en er kobberplate som ligger mellom peltier og cpukjernen, og er skrudd fast til vannblokken så peltieren sitter godt fast. Maze3-1 koster også ca 1200kr...

Quote:

det jeg har tenkt å kjøpe:

Aqua Bee UP1000 Vannpumpe, Danger Den Maze 3, HW-Labs Black Micro, Vanntank i plexiglass, Slangeklemmer i plast for silikon, Silikonslanger i diameter 3/8 og 1/2, 9mm og 12mm innvendig, Enermax 80x80mm kabinettvifte(til radiator).

Slangeklemmene ville jeg droppa, bruk strips istedenfor.

Jeg hadde valgt en større radiator og satt på 120mm vifte, men du har kanskje litt plassbegrensninger? Dessuten vil ikke den micro radiatoren klare å fjerne nok varme hvis du skulle benyttet peltierkjøling i tillegg.

Quote:

holder den strømforsyninga jeg har(340W cheftech)?

er det noe jeg bør forandre på? husk at det skal passe i mit cheftech dragon midi tower.

Den 340W PSU holder lenge til systemet ditt hvis du bare skal kjøre vanlig vannkjøling. Husk at det er MYE mer jobb ved montering av peltier. Du bør vite litt om hva du driver med... :wink:

Skal du hatt peltier måtte du nok invistert i en Enermax 431W psu fra microplex.no til litt over 1000kr.

Lenke til kommentar

ZkedaR skrev (2002-08-07 17:59):

Enermax 431w, er billigere overalt enn på microplex.no!!! ga 700-800 for min på komplett.no for ca 3 mnd sia...

! Boikott microplex og deres psu priser, de er billigere andre steder ! :evil:

Den PSUen komplett tar inn er en Enermax uten aktiv PFC, den eneste psu jeg vet om som kan levere 33A på 12V er Enermaxen som microplex har. På komplett koster PSUen 971kr, microplex PSU koster 1087kr. Joda ser prisforskjellen, men microplex sin PSU er en annen model som da koster litt mer.

Red: veldig skriveleif

[ endret av hce den 2002-08-07 18:31 ]

Lenke til kommentar

så jeg bør kjøpe en annen radiator? hvilken? (dropper peltier) er det mulig å få en HW-Labs Black Ice Extreme inn i kabinettet mitt (cheftech dragon midi)? eller er det en mulighet å sette den på utsiden "baksiden" av kabinettet? hvis det er en brukbar radiator da... :smile:

Lenke til kommentar

ok, det endelige oppsettet(?):

Aqua Bee UP1000 Vannpumpe, Danger Den Maze 3, HW-Labs Black Ice Extreme, Vanntank i plexiglass, Silikonslanger i diameter 1/2 og 12mm innvendig, Enermax 120x120mm kabinettvifte, og strips. bør stripsa vere store og kjukke eller tynne og små eller...ja? er det mulig at jeg får kondens?

blei så gira på å kjøpe vannkjøling at nettverket får vente til julegave :lol:

Lenke til kommentar

Ser ut som et bra oppsett. Stripsa fungerer nok bra som slangeklemmer ettersom silikonslangene sitter tett på nipplene allikevel.

Nei, du kommer ikke til å få problemer med kondens ettersom vanntemperatur er høyere enn romtemperatur.

Lenke til kommentar

Quote:

muv skrev (2002-08-07 21:52):

på det oppsettet jeg har tenkt å kjøpe (se post lenger oppe) har jeg absolutt alt jeg trenger? hva med brytere og slikt? følger de med?

Brytere? Hva trenger du brytere til da? Tenker du på vifter eller til pumpen? Til pumpen må du anskaffe et relée hvis du ønsker at pumpen skal startes samtidig med PCen.

Lenke til kommentar

hvordan får jeg startet pumpen da? må jeg åpne kabinettet hver gang jeg skal skru på maskina å slå på pumpa? jeg hadde jo tenkt å plasere den i vanntanken. er det lurt/ulurt? hva koster rele

Lenke til kommentar

Quote:

muv skrev (2002-08-07 22:00):

hvordan får jeg startet pumpen da? må jeg åpne kabinettet hver gang jeg skal skru på maskina å slå på pumpa? jeg hadde jo tenkt å plasere den i vanntanken. er det lurt/ulurt? hva koster rele

Usikker på prisen på et rele. Pumpen går på vanlig 230V strøm, så den skal plugges rett i veggen. Et rele er koblet til både 12V i pcen og 230V, og når den får 12V så åpner den opp for 230V. Hva et rele koster vet jeg ikke, men det er ikke mye. 30kr kanskje?

Ledning til pumpa lager du hull til gjennom bakveggen på kabinettet ditt, f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...