Gå til innhold

Windows Vista vil ødelegge for OpenGL!


Anbefalte innlegg

The Inquirer samt hjemmesiden til OpenGL hevder at Windows Vista er med på å "pushe" Direct 3D (eller WGF) fremover, mens operativsystemet samtidig vil ødelegge for OpenGL. Det er antakelser om at OpenGL blir låst til max versjon 1.4 i Vista, og at alle fremtidige extensions er umulige. Dette vil i praksis si at OpenGL ytelsen i spill vil bli inntil halvert, og at Vista vil se "verre" ut dersom man bruker en form for OpenGL driver. Dermed vil antakeligvis alle spillutviklere og utviklere av alt som trenger skjermdriver gå over til Direct3D/WGF pga. OpenGLs svake ytelse og reduserte muligheter.

Microsoft vil altså prøve å skaffe seg et monopol!

 

Det oppfordres på opengl.org at man sender inn sine kommentarer, ideer og ønsker rundt dette til utviklere osv, (eksempelvis ATi, Nvidia, Intel, Dell, HP ++) - og uttrykke sitt ønske om at OpenGL skal få fortsette å "leve".

 

Åpent for debatt!

 

(note: dette er ikke hentet fra en artikkel skrevet av hw.no. Dette innlegget ble skrevet 10.august, 20:23)

GoMp.

 

EDIT: rettet på feil link når man trykker på "OpenGL"

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OpenGL brukes av veldig få spill. Stort sett bare Quake baserte motorer og da Doom 3 også som da er det eneste på lang tid som bruker det. Så at Windows ser mer vekk fra det skjønner jeg. Men at de ikke støtter videre utvikling av grafikkplatformen er da ikke så bra. Dessverre så er ikke det store markedet for den heller.

Lenke til kommentar
Hvilken versjon Open GL brukes på windows 2000/XP?

Om CS, Q3 Doom3 hadde fått den samme ytelsen mens kanskje ikke nyere OpenGl spill.

OpenGL har ikke noe med Windows å gjøre. Det er en grafikkplatform som var veldig populær helt til Direct3D/directX for fullt kom. Ytelsesmessig er det omtrent ikke forskjeller, da spillene er skrevet spesielt for den platformen det lages til. OpenGL 1.4 kommer snart og kanskje den blir mer populær da, men det er mer framgang på motororer som bruker direct3D og directX. Kanskje det er der grunnen ligger.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
OpenGL brukes av veldig få spill. Stort sett bare Quake baserte motorer og da Doom 3 også som da er det eneste på lang tid som bruker det.
En liten liste over spill som bruker OpenGL:
  • Alone In The Dark 4
  • Call Of Duty
  • Doom3
  • Duex Ex
  • Half Life
  • Hitman - Codename 47
  • Hitman 2 - Silent Assassin
  • Homeworld
  • Homeworld Cataclysm
  • Homeworld2
  • Jedi Knight II : Jedi Outcast
  • Jedi Knight: Jedi Academy
  • Medal of Honor
  • Return To Castle wolfenstein
  • Tribes 2

Og flere er det sikkert.

Nå bruker nok flere av disse Quake eller Doom motor'n, men poenget er at HVIS vista ikke kommer til å like OpenGL kan en glømme å "mimre-spille" disse spella i fremtiden.

 

Og så kan vi starte på lista over programmer for CAD, 3D modelering, VR simulering og vitenskapelige programmer for geografi, dataanalyse osv.

 

Men API-krigen mellom Direct3D og OpenGL er gammal.

Mer viten finnes HER og HER og HER

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at de spillene som er laget for OpenGL lettere lar seg porte til linux/mac ettersom det nettopp er "open"? Det kan medføre at drømmen om Linux som den totale erstatning for windows på PC-en går et steg i feil retning ettersom spillprodusentene troloig kommer til å skygge unna OpenGL etter dette :-\

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at de spillene som er laget for OpenGL lettere lar seg porte til linux/mac ettersom det nettopp er "open"? Det kan medføre at drømmen om Linux som den totale erstatning for windows på PC-en går et steg i feil retning ettersom spillprodusentene troloig kommer til å skygge unna OpenGL etter dette :-\

Det kommer an på hvordan v1.4 blir mottatt. Men som nevnt tidligere så er det mer framgang på Direct3D enn OpenGL for tiden. En annen ulempe OpenGL har er at den bare er en grafikk API og en lydmotor må lages og synkroniseres deretter.

Lenke til kommentar
En annen ulempe OpenGL har er at den bare er en grafikk API og en lydmotor må lages og synkroniseres deretter.
Om dette er en ulempe er vel avhengig av utviklers syn på modularitet. Jeg mener sjøl at i mange tilfeller det er bedre å kombinere flere spesialiserte programmer enn å pakke alt inn i et stort superprogram.

 

En annen sak er OpenGLs flyttbarhet. For utviklere som vil ha muligheten til å slippe sine produkter på f.eks. OS X, GNU/Linux og *BSD er dette en stor sak. Klart, hvis vi nå snakker kun spill er det kanskje ikke så mange, men tenk f.eks. innenfor grafiske arbeidsstasjoner.

Litt vanskelig å lage større grafiske simulasjoner på en Linux dreven mainframe når det eneste du har er Direct3D. (vet det er et ekstrem tilfelle)

 

EDIT: ryddet i quote rotet mitt

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...