[-GoMp-] Skrevet 10. august 2005 Del Skrevet 10. august 2005 (endret) The Inquirer samt hjemmesiden til OpenGL hevder at Windows Vista er med på å "pushe" Direct 3D (eller WGF) fremover, mens operativsystemet samtidig vil ødelegge for OpenGL. Det er antakelser om at OpenGL blir låst til max versjon 1.4 i Vista, og at alle fremtidige extensions er umulige. Dette vil i praksis si at OpenGL ytelsen i spill vil bli inntil halvert, og at Vista vil se "verre" ut dersom man bruker en form for OpenGL driver. Dermed vil antakeligvis alle spillutviklere og utviklere av alt som trenger skjermdriver gå over til Direct3D/WGF pga. OpenGLs svake ytelse og reduserte muligheter. Microsoft vil altså prøve å skaffe seg et monopol! Det oppfordres på opengl.org at man sender inn sine kommentarer, ideer og ønsker rundt dette til utviklere osv, (eksempelvis ATi, Nvidia, Intel, Dell, HP ++) - og uttrykke sitt ønske om at OpenGL skal få fortsette å "leve". Åpent for debatt! (note: dette er ikke hentet fra en artikkel skrevet av hw.no. Dette innlegget ble skrevet 10.august, 20:23) GoMp. EDIT: rettet på feil link når man trykker på "OpenGL" Endret 14. august 2005 av [-GoMp-] Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Dette er virkelig dårlig. De må kunne satse på open gl også. Blir ikke mye spillglede på vista fremtidige spill som benytter open gl. Endret 11. august 2005 av Chief_R-W Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Kjører ikke CS og Doom3 på OpenGL? Da må det vel være nok folk til å presse OpenGL gjennom. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Jeg komme ikke til å røre Vista i det hele tatt. Makan til søppel. Hadde vært fint hvis Microsoft gikk konkurs og spill-produsenter begynte å lage spill til Linux(lite trolig, men lov å håpe) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 OpenGL brukes av veldig få spill. Stort sett bare Quake baserte motorer og da Doom 3 også som da er det eneste på lang tid som bruker det. Så at Windows ser mer vekk fra det skjønner jeg. Men at de ikke støtter videre utvikling av grafikkplatformen er da ikke så bra. Dessverre så er ikke det store markedet for den heller. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 Hvilken versjon Open GL brukes på windows 2000/XP? Om CS, Q3 Doom3 hadde fått den samme ytelsen mens kanskje ikke nyere OpenGl spill. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 11. august 2005 Del Skrevet 11. august 2005 (endret) Hvilken versjon Open GL brukes på windows 2000/XP?Om CS, Q3 Doom3 hadde fått den samme ytelsen mens kanskje ikke nyere OpenGl spill. OpenGL har ikke noe med Windows å gjøre. Det er en grafikkplatform som var veldig populær helt til Direct3D/directX for fullt kom. Ytelsesmessig er det omtrent ikke forskjeller, da spillene er skrevet spesielt for den platformen det lages til. OpenGL 1.4 kommer snart og kanskje den blir mer populær da, men det er mer framgang på motororer som bruker direct3D og directX. Kanskje det er der grunnen ligger. Endret 11. august 2005 av TCi Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 OpenGL brukes av veldig få spill. Stort sett bare Quake baserte motorer og da Doom 3 også som da er det eneste på lang tid som bruker det. En liten liste over spill som bruker OpenGL:Alone In The Dark 4 Call Of Duty Doom3 Duex Ex Half Life Hitman - Codename 47 Hitman 2 - Silent Assassin Homeworld Homeworld Cataclysm Homeworld2 Jedi Knight II : Jedi Outcast Jedi Knight: Jedi Academy Medal of Honor Return To Castle wolfenstein Tribes 2 Og flere er det sikkert. Nå bruker nok flere av disse Quake eller Doom motor'n, men poenget er at HVIS vista ikke kommer til å like OpenGL kan en glømme å "mimre-spille" disse spella i fremtiden. Og så kan vi starte på lista over programmer for CAD, 3D modelering, VR simulering og vitenskapelige programmer for geografi, dataanalyse osv. Men API-krigen mellom Direct3D og OpenGL er gammal. Mer viten finnes HER og HER og HER Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Jeg spiller en del Racer,og det er langt i fra et "mimre-spill" så det blir neppe aktuelt med Vista for meg. Endret 12. august 2005 av Tordenflesk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Har jeg forstått det riktig at Vista vil ha implementert OpenGL tilogmed neste versjon (1.4), men ikke videre? Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Er det ikke slik at de spillene som er laget for OpenGL lettere lar seg porte til linux/mac ettersom det nettopp er "open"? Det kan medføre at drømmen om Linux som den totale erstatning for windows på PC-en går et steg i feil retning ettersom spillprodusentene troloig kommer til å skygge unna OpenGL etter dette :-\ Lenke til kommentar
TCi Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Er det ikke slik at de spillene som er laget for OpenGL lettere lar seg porte til linux/mac ettersom det nettopp er "open"? Det kan medføre at drømmen om Linux som den totale erstatning for windows på PC-en går et steg i feil retning ettersom spillprodusentene troloig kommer til å skygge unna OpenGL etter dette :-\ Det kommer an på hvordan v1.4 blir mottatt. Men som nevnt tidligere så er det mer framgang på Direct3D enn OpenGL for tiden. En annen ulempe OpenGL har er at den bare er en grafikk API og en lydmotor må lages og synkroniseres deretter. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) En annen ulempe OpenGL har er at den bare er en grafikk API og en lydmotor må lages og synkroniseres deretter. Om dette er en ulempe er vel avhengig av utviklers syn på modularitet. Jeg mener sjøl at i mange tilfeller det er bedre å kombinere flere spesialiserte programmer enn å pakke alt inn i et stort superprogram. En annen sak er OpenGLs flyttbarhet. For utviklere som vil ha muligheten til å slippe sine produkter på f.eks. OS X, GNU/Linux og *BSD er dette en stor sak. Klart, hvis vi nå snakker kun spill er det kanskje ikke så mange, men tenk f.eks. innenfor grafiske arbeidsstasjoner. Litt vanskelig å lage større grafiske simulasjoner på en Linux dreven mainframe når det eneste du har er Direct3D. (vet det er et ekstrem tilfelle) EDIT: ryddet i quote rotet mitt Endret 12. august 2005 av olefiver Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 OpenGL 1.4 kommer snart og kanskje den blir mer populær da, men det er mer framgang på motororer som bruker direct3D og directX. Kanskje det er der grunnen ligger. Nyeste versjon av OpenGL er 2.0 og kom ut 7 september 2004. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 OpenGL 1.4 kommer snart og kanskje den blir mer populær da, men det er mer framgang på motororer som bruker direct3D og directX. Kanskje det er der grunnen ligger. Nyeste versjon av OpenGL er 2.0 og kom ut 7 september 2004. Ja det er sant. glemte den Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Jeg må si at jeg syns det er helt på trynet at Microsoft velger å gjøre dette.. At de liksom umuliggjør installeringer av fremtidige oppdateringer av OpenGL? Og at man ikke kan bruke OpenGL 2.0 engang? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 OpenGL 1.5 og 2.0 la til veldig mange nyttige ting, som buffer objects, shader objects, multiple render targets, og point sprites, og da er det latterlig å bruke 1.4 Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 .. og tenk på hva fremtidige versjoner vil/kan bringe? Men de med Vista skal ikke ha lov til å velge at "Jeg vil installere OpenGL/driver med OpenGL '3.0' støtte på min PC, fordi noen spill basert på den ser så bra ut!"? Det er jo helt latterlig. Kommer vel en hack? =) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Problemet er at hvis folk vil bruke OpenGL må de skru av det fancy utseende, fordi OGL ikke kan fungere samtidig med D3D, og de aller fleste klarer/gidder ikke. Det går verst utover CAD programmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå