Gå til innhold

Problemer som kan oppstå ved volume spanning?

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage mine 4 120gig disker til en eneste stor spannet volum, men jeg lkurer på om dette kan få uante konsekvenser hvis en av diskene skulle ryke.

Slik som de står nå, hver for seg vil jo bare den disken bli påvirket. Vil jeg miste alle filene på aklle diskene om de var spannet?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spanning er ikke det samme som RAID, selv om det kan kombineres (man kan 'spanne' et volum over flere partisjoner)

Siden du har et filsystem over alle diskene vil du kunne miste alt om en av dem går føyken, mulig det går an å redde filer som fysisk ligger kun på de andre diskene, selv om det virker vanskelig.

Skal du først kjøre et volum over flere disker kan du like godt kjøre soft-raid i win2k/xp, sikkerheten blir omtrent lik.

Lenke til kommentar

Hmmm ok,

Høres ut som om jeg bør holde partisjonen adskilt da, det hadde ikke blitt fest om ên HD røy, og alle filene på de andre ble dradd ned i dragsuget =P

Men det blir jo litt kjipere å sette det opp.. jeg må nemmelig ha tilgang til filer på ALLE diskene i èn katalog (for FTP bruk), og da må jeg bruke "mount HD in directory" funksjonen. Det kan bli litt klumsete å administere plassen fram og tilbake og likevel holde det oversiktlig..

-Stigma

Lenke til kommentar

Quote:

Siden du har et filsystem over alle diskene vil du kunne miste alt om en av dem går føyken, mulig det går an å redde filer som fysisk ligger kun på de andre diskene, selv om det virker vanskelig.

Skal du først kjøre et volum over flere disker kan du like godt kjøre soft-raid i win2k/xp, sikkerheten blir omtrent lik.

Mailman, er du _helt_ sikker på dette, eller er det noe du antar?

Ligger det informasjon om filsystemet på hver av diskene som er kritisk for dataene på de andre diskene?

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

bruker lvm (linux volume manager) til å slå sammen 6 disker til 2 volum på en filserver hjemme. Tilsammen 410 gb. Når vi regna mtbf så var det 3.something % sjanse for at en av tre disker ryker i året.

Skal ikke utale meg om hvordan windows fikser slikt men med lvm så har vi klart å reparere filsystem som ligger på ødelagte disker. Dette var dårlige sektorer som det lå en bitmap blokk til reiserfs på. Med lvm så kan du emigrere PE (physical extent) fra en disk eller område til en annen. Emigrerte fra de dårlige sektorene til en frisk disk, fikset bitmap blokk, monterte filsystem og kopierte ut data.

lvm scanner også alle devicer som det kan være filsystem på ved boot, så dersom man omrokkerer på disker så finner man volumene alikavel.

mer om lvm på http://www.sistina.com/lvm/

Billige ide raidkontrollere er like bra som man betaler for, dvs dårlig. Lekt litt med et high point et og den gjør stygge ting. Den skjuler alle diskene utenom den første for bios og rapporterer den første disken som hd0 i stedet for å legge sammen alle diskene i raidet til hd0. Går som regel greit, men skal man råskrive inn en bootsektor til hd0 så er det dumt at det blir skrevet til første disken og ikke raidet. Heldigvis så kan man få tilbake data ganske lett med å gjette raidoppsett og gpart. En annen ting er at man kan kun slå hele disker sammen til et raid.

Anbefaler deg å sette de diskene i en boks som du dedikerer som filserver og kabler ordentlig nett i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...